سپاهان و ذوب‌آهن را نداشته باشیم اصفهان چیزی برای ارائه ندارد/ بدنه ورزش استان ضعیف است

«اگر سپاهان و ذوب‌آهن را از ورزش اصفهان جدا کنیم، این استان هیچ چیز دیگری برای ارائه ندارد؛ ما در دوومیدانی، کشتی و وزنه‌برداری مهره‌های خوبی داریم اما عملکرد ۵۲ هیئت ورزشی ما ضعیف است. باید روسای شایسته برای این هیئت‌ها انتخاب شوند و اداره کل ورزش‌وجوانان نیز نظارت کاملی روی آن‌ها داشته باشد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی اخوان پیشکسوت ورزش اصفهان، زاده ششم دی‌ماه ۱۳۳۱ یکی از با سابقه‌ترین چهره‌های ورزشی استان اصفهان شناخته می‌شود، تاجایی‌که می‌توان از وی به عنوان یکی از شناسنامه‌های ورزشی این استان یاد کرد.

اخوان از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ بازیکن تیم فوتبال سپاهان یا شاهین سابق بوده است. هدایت و سرمربیگری تیم‌های جوانان سپاهان، راه‌آهن اصفهان، تیم‌های ملی هندبال بزرگسالان و جوانان ایران، مدیریت فنی و سرپرستی تیم‌های ملی هندبال در رده‌های سنی مختلف، ریاست هیئت هندبال استان اصفهان، داور بین‌المللی فوتبال ایران، مدرس داوری فدراسیون هندبال و مدیریت کمیته داوری هیئت فوتبال استان، از سوابق ورزشی وی بوده است.

این پیشکسوت ورزشی اصفهان، افتخارات متعدد ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد که کسب مقام سوم هندبال آسیا با تیم ملی هندبال جوانان ایران و کسب مقام دهم جهان با تیم ملی هندبال نوجوانان که وی مدیریت فنی و سرپرستی تیم‌های یاد شده را برعهده داشت، از جمله آن‌هاست.

این درحالی است که روزهای گذشته مهدی اخوان به جمع زردپوشان بازگشت و به عنوان سرپرست تیم هندبال سپاهان نوین منصوب شد. اخوان همچنین سابقه دو بار قضاوت دربی پایتخت در سال‌های ۷۱ و ۷۳ را در کارنامه خود به همراه دارد.

خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی به مناسبت زادروز این پیشکسوت ارزنده اصفهان داشته که بخش دوم و پایانی آن را در ادامه می‌خوانید:

سپاهان و ذوب آهن را نداشته باشیم اصفهان چیزی برای ارائه ندارد/ بدنه ورزش استان ضعیف است

هیئت فوتبال استان اصفهان در حد و اندازه داوران و بازیکنان فعالیت نکرده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت هیئت فوتبال اصفهان و موضوع داوری‌های استان ادامه داد: بنده جزو کسانی هستم که فوتسال را از سال ۵۸ به شیوه امروزی ایجاد کردم زیرا در گذشته این ورزش را با عنوان گل‌کوچک می‌شناختند.

باید بگویم هیئت فوتبال استان اصفهان در اندازه داوران و بازیکنان این استان نیست، زیرا فوتسال اصفهان پتانسیل زیادی دارد و امروزه می‌بینیم که به لحاظ داوری در ایران مشکل داریم و پس از ما هیچ داوری رشد نکرده که در حد بین‌المللی فوتسال را قضاوت کند. ما داورانی مانند صالحی را داریم که در سطح ایران بوده‌اند و موفق نشدند در آسیا فعالیت کنند که این موضوع به حمایت‌نشدنِ هیئت فوتبال برمی‌گردد.

بزرگ‌ترین ایراد اصفهان این است که تیم‌های فراوان و بزرگی در ایران دارد اما داوران بین‌المللی کمی در این استان وجود دارند. مدیریت ورزش اصفهان نیز ضعف‌های فراوانی دارد، از مسئولان هیئت تقاضا می‌کنم به این موارد بیشتر اهمیت بدهند زیرا رکن اصلی هر هیئت را داوران تشکیل می‌دهند و متقابلاً ضعیف‌ترین قشر ورزشی ما همین افراد هستند و حتی نیازهای ابتدایی را ندارند.

عملکرد ۵۲ هیئت ورزشی ما ضعیف است

این پیشکسوت با تشریح وضعیت ورزش اصفهان عنوان کرد: درواقع اگر سپاهان و ذوب آهن را از ورزش اصفهان جدا کنیم این استان هیچ چیز دیگری برای ارائه ندارد؛ ما در دوومیدانی، کشتی و وزنه‌برداری مهره‌های خوبی داریم اما عملکرد ۵۲ هیئت ورزشی ما ضعیف است و باید رؤسای شایسته برای این هیئت‌ها انتخاب شوند و اداره کل ورزش و جوانان نیز نظارت کاملی روی آن‌ها داشته باشد.

متأسفانه در مدت زمانی که بنده در تربیت بدنی مشغول بودم روی هیئت‌های ورزشی هیچ نظارتی نبود، درحالی‌که در استان ما افراد شایسته‌ای هستند که می‌توانند کمیته‌های مختلفی تشکیل دهند و این وضعیت را بهبود ببخشند؛ امیدوارم مدیر کل وقت به این امر بها بدهد و به دور از حاشیه مدیران هیئت‌ها را انتخاب کند.

وی درباره هندبال اصفهان افزود: از زمانی‌که رحیمی رئیس فدراسیون شده به معنای واقعی، این ورزش رشد چشمگیری داشته است و مجید کرباسی و محسن کلاهدوزان به عنوان داوران بین‌المللی در این حیطه فعالیت کردند. پیش از آن، سلیمانی رئیس کمیته داوران بودند و شاگردان بسیاری را تربیت کرده‌اند و درحال‌حاضر برادران قیصری داوران مطرح ما هستند.

همچنین مربیان رده‌های مختلف ما ازجمله مصطفی غلامی، مرتجی و قشقایی که در مسابقات آسیایی هم شرکت داشته‌اند در اصفهان رشد کرده‌اند؛ باید بگویم حسن افتخاری که همزمان ریاست هیئت هندبال اصفهان و هندبال ساحلی را برعهده دارند، مدیری فعال است و از زمان مدیریت وی هندبال ساحلی علاوه بر درخشش در آسیا با تیم جوانان خود موفق به کسب قهرمانی جهان هم شد.

سپاهان و ذوب آهن را نداشته باشیم اصفهان چیزی برای ارائه ندارد/ بدنه ورزش استان ضعیف است

مبدع مسابقات جام رمضان بودم

اخوان در رابطه با مدیریت هیئت فوتبال اصفهان عنوان کرد: طاهری از زمانی‌که به عنوان رئیس این هیئت انتخاب شد از بنده دعوت به همکاری کرد و پیشنهاد ایشان را پذیرفتم چون فردی فوتبالی و فوتسالی بودند؛ اما آن چیزی که مدنظر من بود اتفاق نیفتاد چراکه بعضی‌ها اجازه فعالیت آزاد به بنده را ندادند و ازجایی‌که مخالف دخالت‌های بیجا هستم از ادامه همکاری با آن‌ها خودداری کردم، چون با هدف ارتقای داوری فوتسال و فوتبال آمده بودم مانع‌گذاری‌های آنها اجازه چنین اتفاقی را نداد.

وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری جام رمضان افزود: جام رمضان در میدان نقش جهان با ابعاد به خصوصی برگزار می‌شد، اما من بازی‌های گل‌کوچک را به مسابقات فوتسال تبدیل کردم و در ورزشگاه شهید سجادی به مدت ۶ سال این رقابت‌ها را برگزار می‌کردم؛ پس از ساخت ورزشگاه پیروزی رحیمی از من خواست به این سالن ورزشی برویم تا مسابقات را درخور استان اصفهان برگزار کنیم و هر شب شش یا هفت هزار نفر هوادار برای تماشای این رقابت‌ها به ورزشگاه پیروزی می‌آمدند اما پس از ما این مسابقات از رونق افتاد.

در هندبال جوانان پتانسیل جهانی شدن و کسب سکو را داریم

پیشکسوت ورزش اصفهان در تشریح وضعیت تیم ملی هندبال تصریح کرد: حدود سه ماه پیش تیم جوانان هندبال در بحرین مقام دوم و مجوز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کرد. قطعاً ما در تیم جوانان پتانسیل جهانی شدن و کسب سکو را داریم اما در رده بزرگسالان می‌توانیم شایستگی‌های خود را به نمایش بگذاریم.

خوشبختانه حمایت‌های رئیس فدراسیون فعلی سبب شده این رشته در ایران رشد کند و هم‌اکنون می‌بینیم تیم‌های خوبی علاوه بر سپاهان و ذوب‌آهن روی این رشته سرمایه‌گذاری کردند؛ باید بگویم تیم پرواز به خوبی جوانان را زیر نظر گرفته و گیتی‌پسند نیز در سطح تیم‌های پایه فعالیت می‌کند و هرگاه تیم‌های اصفهانی در هندبال خوب کار کرده‌اند، تیم ملی این رشته نیز عملکرد مطلوبی داشته است.

وی درباره مدیریت جواد محمدی گفت: بدنه تربیت بدنی ما ضعیف است و این موضوع را به خود ایشان هم گفته‌ام، افراد زیادی را داریم که اگر به آن‌ها اعتماد شود عملکرد مطلوبی دارند و نمونه آن «اعراب» است که از سطح سواد خوبی برخوردار بوده و بسیار به ورزش اصفهان کمک می‌کند. جلالی و رحیم‌زاده نیز در رشته تربیت‌بدنی تحصیل کرده‌اند و فکر می‌کنم استفاده از آن‌ها می‌تواند به محمدی کمک زیادی کند.

سپاهان و ذوب آهن را نداشته باشیم اصفهان چیزی برای ارائه ندارد/ بدنه ورزش استان ضعیف است

مدیریت ورزش اصفهان بر روی هیئت‌ها نظارت داشته باشد

اخوان در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: از مدیریت ورزش اصفهان تقاضا می‌کنم روی هیئت‌های ورزشی و ارزیابی رؤسای این هیئت‌ها نظارت داشته باشند زیرا آن‌ها انتخاب شده‌اند که ورزش ما را ارتقا بدهند و مخصوصاً به کمیته‌های داوران و مربیان و هیئت‌های ورزش‌های توپی که توانایی کسب را دارند توجه کنند و از این حالت شعار خارج شوند و ارزیابی و پیگیری را در دستور کار خود قرار دهند.

در یک برهه زمانی تنها رقیب ما تهران بود اما درحال‌حاضر از بسیاری از شهرستان‌ها عقب افتاده‌ایم و بدون تردید کسب مقام در رشته‌های مختلف نیازمند رسیدگی است و باید از باند بازی و حواشی فاصله بگیریم، همچنین از باشگاه‌ها تقاضا می‌کنم روی اخلاق بازیکنان بسیار کار کنند تا اعتراض به داور از بین برود.

کد خبر 631249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.