انتشار روزانه ۲۰۰ تن دی اکسید گوگرد در هوای اصفهان/مدیریت استان برنامه بلندمدت ارائه کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثر ۱۹۰ درصدی مازوت‌سوزی بر تشدید آلودگی هوای این کلانشهر گفت: مطالبه نمایندگان مردم از مدیریت استان تدوین یک بلندمدت و زمان‌بندی شده برای کاهش سالانه آلودگی هوا و افزایش روزهای پاک و سالم است.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تشدید آلودگی هوا به دلیل مازوت‌سوزی اظهار کرد: اظهار کرد: این روزها درباره آلودگی هوا بحث‌های زیادی مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که باید به شکل یک مشکل مهم درباره مسئله آلودگی اصفهان فکر کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی برنامه‌ریزی درون استانی برای حل این مشکل را ضروری دانست و افزود: بخش دیگری از اقدامات باید به شکل ملی دنبال شود، اما یک برنامه منسجم لازم است تا بتوانیم روز به روز به مردم گزارش دهیم که وضعیت در حال بهبود است در حالی که اکنون این برنامه وجود ندارد و تنها در روزهایی که وضعیت بحرانی می‌شود به آن می‌پردازند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اصفهان را یکی از آلاینده‌ترین شهرهای کشور معرفی کرد و گفت: همواره مسئله آلودگی برای اصفهان به شکل جدی وجود داشته و اکنون ادامه دارد، موضوع استفاده از سوخت مازوت نیز بار مضاعفی است که آلودگی موجود را دوتا سه برابر می‌کند.

تأثیر ۱۹۰ درصدی مازوت بر تشدید آلودگی هوا

وی با اشاره به اثر ۱۹۰ درصدی مازوت‌سوزی بر تشدید آلودگی هوای این کلانشهر خاطرنشان کرد: میزان سوخت مازوتی که اکنون در نیروگاه استفاده می‌شود به میزان آلودگی موجود به آلودگی هوای کلانشهر اصفهان می‌افزاید که اتفاق بسیار وحشتناکی است.

طغیانی غلظت آلودگی که از طریق مصرف سوخت گوگرد در نیروگاه شهید منتظری وارد هوا می‌شود را شش برابر بیشتر از استاندارد آلایندگی برشمرد و ادامه داد: این میزان آلودگی هشت برابر از استاندارد اروپا بالاتر است همچنین در صورتی که همه هشت واحد نیروگاه مازوت بسوزانند نزدیک به ۴۰۰ تن آلودگی ایجاد می‌شود.

انتشار روزانه ۲۰۰ تن دی اکسید گوگرد در هوا

وی افزود: در حال حاضر که شش واحد نیروگاه مازوت می‌سوزانند هر روز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن دی اکسید گوگرد در هوا منتشر می‌کنند که معادل میزان آلایندگی کنونی موجود در هوای شهر اصفهان و تأثیر بسیار وحشتناکی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، این مباحث را نتیجه گزارش کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان دانست و گفت: این یک مرکز معتبر است و جامعه علمی استان نیز آن‌را پشتیبانی کردند بنابراین به نتایج این مطالعه باید مورد توجه مدیران و مسئولان کشوری در بحث آلودگی هوا در اصفهان قرار گیرد.

وی سوخت مصرفی نیروگاه منتظری را به دلیل حذف نشدن گوگرد آن بسیار آلاینده اعلام کرد و یادآور شد: حتی برنامه‌ریزی برای حذف این گوگرد وجود نداشته که حداقل در کوتاه‌مدت با آلایندگی بسیار کمتری از طریق مازوت‌سوزی اتفاق بیفتد.

معرفی هشت واحد از ۴۰۰ کارگاه آلاینده سجزی

طغیانی یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوای اصفهان را پایش و برخورد جدی واحدهای مستقر در ۱۳ شهرک صنعتی اطراف اصفهان معرفی کرد و گفت: در شهرک صنعتی سجزی نزدیک به ۴۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که بسیاری از آنها آلوده هستند، در حالی که از این تعداد تنها هشت واحد آلاینده تشخیص داده شده‌اند که این موضوع به طنز شباهت دارد.

وی ادامه داد: مدیر کلی قبلی محیط زیست استان نیز در واکنش به معرفی تعداد کمی از واحدهای آلاینده و لزوم شناسایی تعداد بیشتری از آلاینده‌ها، موضوع را به کمبود تجهیزات، امکانات و نبود نیروی انسانی حواله می‌داد بنابراین در گام نخست موضوع شهرک‌های صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از آغاز پروژه‌ای برای شهرک صنعتی سجزی با پیگیری بسیار خبر داد و اظهار کرد: در قالب این پروژه قرار است که دانشگاه، کنسرسیوم مراکز آموزش عالی و شهرک صنعتی سجزی یک پایش و بررسی جدی‌تری انجام دهند تا مشخص شود که این شهرک چند واحد آلاینده دارد و آلایندگی آن تا چه میزان و چگونه قابل رفع است.

برخورد جدی‌تر دستگاه قضائی با کانون‌های ثابت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، بخش دیگر آلودگی هوای اصفهان را از کانون‌های ثابت دانست و ادامه داد: کارخانجات بزرگ، پالایشگاه، نیروگاه و ذوب‌آهن همگی آلاینده‌های زیادی دارند و گزارشی که درباره یکی از این مراکز وجود دارد این است که در یک سال و نیم نزدیک به ۸۰ مورد آلودگی و ۱۸ تذکر از این کارخانه ثبت و سه پرونده قضائی تشکیل شده و در یکی از پرونده‌ها که به رأی رسیده بود، این کارخانه هفت میلیون تومان جریمه شد که از هزینه دفتر مدیر عامل هم کمتر است.

وی خواستار ورود جدی‌تر دستگاه قضائی به این موضوع شد و تصریح کرد: در صورتی که قانون امکان برخورد جدی با فراهم نمی‌کند مسئولان استان می‌توانند با نمایندگان مجلس در ارتباط باشند و برای رفع مشکلات قانونی این موضوع پیشنهاد خود را ارائه بدهند تا وضعیت کنونی بهبود یابد.

طغیانی درباره عملکرد مدیریت اجرایی استان در جلوگیری از مازوت‌سوزی گفت: تا زمانی که وزرا به صورت مستقیم به مدیران عملیاتی پالایشگاهی و نیروگاه دستور استفاده از مازوت را دادند، مدیریت استان در برابر این موضوع ایستادگی کرد و اکنون نیز برای توقف مازوت‌سوزی تلاش می‌کنند اما این بدان معنا نیست که در زمینه برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی بجز موضوع مازوت مطالبه‌ای وجود ندارد.

مطالبه جدی از مسئولان استانی

وی مطالبه نمایندگان مردم از مدیریت استان را تدوین یک بلندمدت و زمان‌بندی شده برای کاهش سالانه آلودگی هوا و افزایش روزهای پاک و سالم اعلام کرد و گفت: این موضوع باید به عنوان اولویت مدیریت استان در نظر گرفته شود و در دستور کار استاندار و معاونان او و مدیریت بحران قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، درباره اقدامات نمایندگان مجلس در این زمینه افزود: سوال از وزیر در دستور کار قرار دارد همچنین پیگیر تشکیل جلسه مجمع استان هستیم که با فشار مجمع استان و توقف سریع مازوت‌سوزی اتفاق بیفتد.

طغیانی تاکید کرد: در صورتی که مطالب مطرح شده در جلسه مجمع نمایندگان مؤثر نباشد، ابزارهای دیگر نظارتی مجلس نیز وجود دارد و تلاش می‌کنیم با برخورد جدی این مسئله را تا حدی که امکانات آن را در اختیار داریم، متوقف کنیم.

کد خبر 631138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر نگاه دراز مدت درست و برنامه ریزی وجود داشت هیچ وقت سلامت مردم و آموزش بچه ها فدای مازوت سوزی نمیشد.... پنجشنبه و جمعه کلی باران آمد اما همچنان هوا آلوده و مدارس برای روز شنبه هم تعطیل شد...