استقبال شاعران از جشنواره فجر افزایش یافته است

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از افزایش ۲۰ درصدی آثار ارسالی به این جشنواره نسبت به دوره پیش خبر داد.

به گزارش ایمنا، رضا اسماعیلی با اشاره به اعلام اسامی اعضای هیئت علمی جشنواره فجر در روزهای آتی اظهار کرد: داوران این دوره در نخستین جلسه اعضای هیئت علمی که هفته جاری برگزار خواهد شد، تعیین می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان شاهد آغاز روند داوری در بخش‌های پنج‌گانه شعر کلاسیک، شعر نو (نیمایی و سپید)، شعر محاوره‌، کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) خواهیم بود. در جشنواره امسال آثاری که در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار چاپ و منتشر شده‌اند، مورد داوری قرار خواهند گرفت. همچنین به‌زودی بر اساس موضوعات روز یک بخش جنبی را نیز تعیین خواهیم کرد.

وی افزود: داوری آثار حداکثر تا نیمه نخست بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و در هر بخش دو اثر به عنوان برگزیده نهایی انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به ارسال بیش از ۳۱۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره تصریح کرد: در مورد آثار ارسالی به دبیرخانه نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی هستیم که نشان‌دهنده افزایش استقبال جامعه ادبی و شاعران از این جشنواره ادبی است.

وی با اشاره به اینکه در راستای برگزاری این جشنواره محافل ادبی مختلفی با حضور شاعران و نیز دبیران دوره‌های گذشته برگزار می‌شود، گفت: نخستین محفل ادبی جشنواره هفدهم دی‌ماه به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

اسماعیلی از جشنواره شعر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رخداد ادبی کشور یاد کرد و افزود: رسالت اصلی این جشنواره پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، تکریم شاعران پیشکسوت و معرفی استعدادهای جوان است، همچنین این جشنواره فرصت خجسته‌ای را برای تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر جامعه ادبی برای بالندگی و زایندگی بیشتر زبان فارسی به‌عنوان ثروت ملی و معنوی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به‌زودی داوری آثار در بخش‌های مختلف از جمله شعر کودک و نوجوان آغاز خواهد شد، گفت: داوران دوره‌های گذشته بر رشد نیافتن مطلوب در شعر کودک و نوجوان اذعان کرده‌اند که امیدواریم امسال با وضعیت بهتری روبه‌رو شویم.

این شاعر پیشکسوت با ابراز خرسندی از رشد تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش درباره شعر (پژوهش و نقد) اضافه کرد: داوران این بخش به مقایسه کیفی آثاری که در سال گذشته چاپ و منتشر شده می‌پردازند و بدیهی است که برگزیدگان این بخش باید در مقایسه با آثاری که در همان سال منتشر شده‌اند از تشخص بیشتری برخوردار باشند. در برخی دوره‌ها داوران هیچ اثری را برگزیده پژوهش ادبی ندانستند که معتقدم این شیوه باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزیده شدن در جشنواره‌های ادبی از جمله شعر فجر به تنهایی در بالا بردن آمار فروش کتاب‌ها کافی نیست، افزود: پس از برگزیده شدن، برگزاری جلسه‌های نقد کتاب و همکاری رسانه‌ها در معرفی نویسندگان و انتشار نقد و نظرها درباره آثار نقش مهمی را در استقبال بیشتر و تجدید چاپ کتاب‌ها ایفا می‌کند و نباید پس از برگزاری مراسم اختتامیه پرونده اثر برگزیده را ببندیم.

کد خبر 630818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.