افزایش رفاه کارگری در حوزه خدمات شهری اراک

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: افزایش رفاه کارگری در حوزه خدمات شهری از اهداف اصلی ما در سال ۱۴۰۱ بود و حتی یک روز تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه پاکبانان رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی فدوی عصر امروز _ یکشنبه یازدهم دی‌ _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش رفاه کارگری در حوزه خدمات شهری از اهداف اصلی ما در سال ۱۴۰۱ بود که خوشبختانه به‌طور کامل محقق شد. چراکه حتی یک روز در پرداخت حقوق ماهانه پاکبانان تاخیر رخ نداده و پایه‌های سنواتی در پرداخت حقوق تمامی نیروها برای اولین بار در نظر گرفته شد که نتیجه آن افزایش حقوق دریافتی پاکبانان بوده است.

وی افزود: رسیدگی به رفع نیازهای کارگاهی و افزایش توجه به مسائل ایمنی و بهداشت کارگران بسیار مورد توجه است و همین امر باعث شده تا حوادث ناشی از کار نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، دست‌کم سی درصد کاهش یابد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک تاکید کرد: از اواخر سال گذشته، پیگیری‌های جدی برای پرداخت چهار درصد سختی کار پاکبانان انجام شد که با مساعدت شهردار و شورای شهر اراک، این مهم به سرانجام رسید و تا به امروز ۴۴ نفر از پاکبانان زحمتکش سازمان مدیریت پسماند بازنشسته و نیروهای جوان جایگزین آن‌ها شدند.

فدوی نظارت دقیق و آنلاین بر روند فعالیتی رفت‌وروب شهری را یکی از دستاوردهای شاخص و بی‌بدیل سال جاری دانست و تصریح کرد: کارشناسان حوزه IT و اجرایی سازمان موفق شدند برای نخستین بار در کشور سامانه هوشمند نظارت بر فعالیت‌های پیمانکاران حوزه خدمات شهری را به اسم «سامانه پاکبان» راه‌اندازی کنند؛ به‌طوری که امروز با نصب جی‌پی‌اس بر روی خودروهای خدمات شهری و ثبت لحظه‌به‌لحظه فعالیت‌های خدماتی توسط ناظران، می‌توانیم در هر ثانیه بر روند رفت‌وروب شهری نظارت داشته باشیم که همین موضوع بهره‌وری در سیستم خدمات شهری اراک را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، برخی از شهرداری‌های سطح کشور خواهان استفاده از سامانه هوشمند پاکبان یا الگوبرداری از آن هستند و در همین زمینه، چندین بازدید از سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک توسط برخی از شهرداری‌ها انجام شده است.

فدوی درباره اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماندهای خشک و قابل بازیافت در شهر اراک گفت: از بیست‌ویکم خرداد ۱۴۰۱، طرح هوشمند تفکیک از مبدأ پسماندهای خشک شهری توسط «سامانه اکو» در اراک، به‌عنوان دومین شهر در کشور، شروع به کار کرد که دستاوردهای بسیار مثبت آن توجه بسیاری از شهرداری‌ها را جلب کرد.

وی ادامه داد: خرید پسماندهای خشک توسط اپلیکیشن اکو در ابتدا با فعالیت شش خودرو در اراک آغاز شد که در روزهای ابتدایی، شاید هفته‌ای یک تُن جمع‌آوری و بازیافت می‌شد، اما در زمان کوتاهی امروز پس از شش ماه اجرای این طرح، هجده خودرو به جمع‌آوری پسماندهای خشک مشغول هستند و دست‌کم هفته‌ای شانزده تن پسماند قابل بازیافت جمع‌آوری می‌شود.

وی یادآور شد: تا به امروز یازده هزار و هفتصد خانوار در شهر اراک، اپلیکیشن اکو را نصب کردند و در راستای حمایت از محیط‌زیست و کاهش دفن زباله، پسماندهای خشک خود را به این سامانه می‌فروشند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه کاری خود را اقدامی رو به رشد دانست و افزود: آکادمی مدیریت پسماند سازمان به‌عنوان تنها مرکز آموزش تخصصی کشور در حوزه مدیریت پسماند فعال است و وظایفی همچون صدور گواهی‌نامه‌های آموزشی برای ادارات و آموزش دانشجویان و دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: در بحث اجرای طرح تفکیک از مبدأ، آکادمی مدیریت پسماند فعالیت‌هایی جدی را انجام داد و نقش موثری را در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در شهر اراک بر عهده داشت.

فدوی با اشاره به وظایف کنترل جمعیت حیوانات شهری اظهار کرد: در سال جاری، چهار اکیپ زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در شهر اراک مشغول به فعالیت هستند و تا به امروز ۱۲۷۰ قلاده سگ جمع‌آوری شده و در راستای حمایت از حقوق حیوانات به پناهگاه حیات شهرداری منتقل شدند.

او ادامه داد: سگ‌های بدون صاحبی که از سطح شهر زنده‌گیری می‌شوند در پناهگاه حیات شهرداری واکسیناسیون، انگل‌زدایی و عقیم‌سازی می‌شوند و تا پایان عمر طبیعی که دارند در این پناهگاه با غذادهی مناسب زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک درباره مبارزه با جوندگان شهری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری، حدود دو تن سم در جداول و رودخانه اراک طعمه‌ریزی شده تا جمعیت حیوانات موذی مانند موش‌ها کنترل شود.

کد خبر 630654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.