تجربه زمستانی گرم با رعایت ایمنی وسایل گرمایشی

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در رابطه با استفاده از وسایل گرمایشی در فصول سرد سال و بهترین روش مقابله با خطرات آن، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی سخن گفت.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در هفته گذشته موارد زیادی حریق و حادثه در ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه آتش‌نشانی امدادرسانی شد، اما نکته بسیار مهم که در هفته گذشته داشتیم گازگرفتگی یکی از شهروندان در اثر بی‌دقتی بود، لذا باید در فصل‌های سرد سال دقت بیشتری انجام شود تا کمتر شاهد حوادث این‌چنینی باشیم.

وی گفت: در فصل‌های سرد با توجه به برودت بالای هوا، درجه‌های بخاری زیاد می‌شود و درزهای پنجره‌ها بسته می‌شود و به مسیرهای خروجی بخاری و گاز مونوکسید کربن دقت کافی نمی‌شود که مجموع این موارد منجر به گازگرفتگی خواهد شد.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید کرد: باید در فصل‌های پاییز و زمستان چندین بار تمام مسیرهای خروجی دودکش‌ها به دقت چک شود، چراکه ممکن است در اثر بارندگی یا لانه‌گذاری پرندگان این مسیرها مسدود شود، همچنین لوله بخاری هنگام لمس باید به‌طور کامل داغ باشد و چنانچه لوله سرد باشد، به معنای خارج نشدن و نداشتن مکش کافی گاز مونوکسید کربن است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از کلاهک H برای دودکش از مهم‌ترین نیازهای وسایل گرمایشی است، چراکه مسمومیت فقط از طریق بخاری انجام نمی‌شود و در بعضی موارد آبگرمکن‌ها حادثه‌ساز می‌شود. همچنین در هفته گذشته موردی از مسمومیت به دلیل قراردادن منقل زغال در حمام داشتیم که منجر به فوت یک نفر از شهروندان شد، لازم به ذکر است که استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز علاوه بر تولید گاز مونوکسید کربن، منجر به کاهش اکسیژن فضا می‌شود.

کاوه‌آهنگران با بیان اینکه شهروندان باید از سالم بودن شیشه‌های بخاری اطمینان حاصل کنند، همچنین رنگ شعله بخاری باید آبی باشد و چنانچه شعله به رنگ زرد بسوزد حاکی از وجود مشکل در آن است، ادامه داد: فیلترهای بخاری باید توسط افراد متخصص عوض شود تا زمستانی گرم را در کانون گرم خانواده تجربه کنیم.

وی افزود: اگر فردی احساس سوزش چشم و تنگی نفس داشت و داخل منزل علائم سرماخوردگی پیدا کرد، نمی‌توان علت را تنها از آلودگی هوا دانست و باید به وسایل گرمایشی شک کرد به همین خاطر لازم است اتصالات وسایل گرمایشی مجدد بررسی شود.

کد خبر 630592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.