ایران هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: با توجه به سوابق تاریخی به‌طور قطع موضوع امنیت در منطقه قفقاز با محوریت گفت‌وگو قابل حل است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ترتیبات امنیتی در منطقه قفقاز اظهار کرد: یکی از مسائل با اهمیت در منطقه قفقاز مربوط به مشارکت کشورهای همسایه در تأمین امنیت عمومی این منطقه است. نباید سوابق تاریخی کشورهای این منطقه را فراموش کنیم؛ علی‌رغم استقلال این کشورها، وابستگی‌های مختلفی که این کشورها به مرکز خود یعنی روسیه دارند، یکی از مؤلفه‌های اساسی برای تقویت امنیت عمومی در منطقه قفقاز به‌شمار می‌آید.

وی افزود: همسایگان بزرگ همچون روسیه و جمهوری اسلامی ایران با کمک کشورهای کوچک منطقه می‌توانند یک ترتیبات امنیتی مشترک تعریف کنند و بر همین اساس توانمندی‌های منطقه‌ای خود را برای تأمین منافع ملی همه کشورهای منطقه به‌کار گیرند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: متأسفانه برخی از این کشورهای کوچک منطقه با توجه به وابستگی‌های موهومی که بعضی از کشورهای فرامنطقه‌ای برای آنها تعریف کردند، مسائل همسایگی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند و تلاششان این است که بتوانند با کمک آن کشورها، پیوندهای غیرمنطقه‌ای برای خود تعریف کنند که از جمله این اقدامات نزدیک شدن کشور آذربایجان به ترکیه و تحت فشار قرار دادن برخی از کشورهای منطقه همچون ارمنستان است، لذا انجام رزمایش‌های نظامی به‌طور قطع نمی‌تواند برای حفظ امنیت منطقه مؤثر واقع شود.

صدرالحسینی تصریح کرد: یکی از موضوعات با اهمیت در این منطقه، وجود ترتیبات منطقه‌ای ایجاد امنیت با حضور همه کشورها با وجود اختلافات مرزی بین برخی از کشورها از جمله ارمنستان و آذربایجان است.

وی افزود: با توجه به سوابق تاریخی به‌طور قطع موضوع امنیت در منطقه با محوریت گفت‌وگو قابل حل است. بنابراین اینکه برخی از کشورهای منطقه تلاش می‌کنند که دست نیاز خود را در حوزه مسائل امنیتی و نظامی به فضای خارج از منطقه دراز کنند، سازنده نخواهد بود و حتی اگر به افکار عمومی و جمعیت مردم خود مراجعه داشته باشند، متوجه خطا بودن برخی از راهبردهای امنیتی و نظامی خود خواهند شد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه با تشریح طرح‌های مطلوب برای نظام امنیتی در منطقه قفقاز گفت: طرح روشن جمهوری اسلامی ایجاد امنیت پایدار منطقه‌ای با مشارکت همه کشورها در این منطقه است و بر این مسئله نیز اصرار دارد.

هیچ ملتی تغییر در مرزهای خود را نمی‌پذیرد

وی افزود: یکی از مسائل با اهمیت موضوع این است که همه ترتیبات امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مرزی بر اساس سوابق تاریخی و شرایط جغرافیایی قرون گذشته تاکنون است. بنابراین هرگونه تغییر شکل در مرزها می‌تواند بر تغییرات ژئوپلیتیک کل منطقه تأثیر داشته باشد.

صدرالحسینی در پایان با اشاره به مواضع رسمی کشورمان در خصوص نپذیرفتن تغییر در وضعیت مرزها گفت: واقعیت امر این است که هیچ کشور، دولت و ملتی به هیچ عنوان تغییر در مرزهای خود را نمی‌پذیرد و سابقه جمهوری اسلامی ایران طی دوران جنگ این را ثابت کرد که تغییرات ژئوپلیتیک در مرزهای خود را پذیرا نخواهد بود.

کد خبر 630446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.