روغن خرگوشک چیست؟ + خواص، انواع، قیمت، نحوه نگهداری و موارد منع مصرف گیاه

روغن گیاهی خرگوشک دارای خاصیت های فراوانی مثل درمان عفونت، درمان سرماخوردگی، بهبود مشکلات تنفسی، ترمیم و تقویت مو، مژه، ریش، سبیل و ابرو است. آگاهی از فواید، مضرات، نحوه استفاده، انواع و نحوه نگهداری از این روغن برای همگان لازم و ضروری است.

به گزارش ایمنا، این روغن گیاهی از گلبرگ‌های گیاه خرگوشک به دست می‌آید. این روغن فاقد بو و عطر خاصی است و بسیار مغذی است چراکه آنتی اکسیدان زیادی در آن وجود دارد.

روغن خرگوشک چیست و چگونه به دست می‌آید؟

روغن خرگوشک از گل خرگوشک یا ماهور به عنوان عصاره به دست می‌آید. این گل از نژاد گل میمونی است. به دلیل اینکه برگ‌های این گیاه به شکل گوش‌های خرگوش است، نام آن را خرگوشک گذاشتند. این گیاه دارویی، در قاره اروپا و آفریقا رشد می‌کند. علاوه بر این، در مناطق مرکزی کشور ایران هم مانند دامغان یافت می‌شود.

روغن خرگوشک چیست؟ + خواص، انواع، قیمت، نحوه نگهداری و موارد منع مصرف

انواع گیاه خرگوشک

گیاه خرگوشک بیش از ۳۵۰ نوع دارد اما حدود ۵۰ نوع آن بومی کشور ایران است.

روغن خرگوشک اصل

روغن خرگوشک اصل به رنگ زرد است و ظاهر شفافی دارد. به دلیل اینکه این روغن برای ابرو، مژه، مو و پوست بیشتر کاربرد دارد، بهتر است آن را از عطاری‌های معتبر بخرید و حتماً توجه کنید که روی آن برچسب است.

خواص روغن خرگوشک

این روغن مانند هر روغن گیاهی دیگر دارای خواص و فواید بسیاری است. این روغن در از بین بردن عفونت، سرماخوردگی و برونشیت بسیار مفید است و خلط‌آور است. روغن خرگوشک برای پوست، ریش، مژه، ابرو و مو بسیار مفید است. از این دارو برای درمان عفونت گوش استفاده می‌کنند. تأثیر این دارو به حدی است که می‌تواند تا حدودی سوختگی و زخم را از بین ببرد.

فواید روغن خرگوشک

  • درمان عفونت و درد گوش ناشی از قارچ‌ها یا باکتری‌ها
  • درمان سرماخوردگی، بهبود سینوزیت، بهبود ذات‌الریه، سرفه، بیماری سل و آسم
  • درمان انواع سردرد مانند سردردهای میگرنی
  • رفع و بهبود مشکلات مزمن تنفسی
  • کاهش التهابات دستگاه تنفسی و بینی
  • آرام کردن رفلکس سرفه
  • درمان عفونت در دستگاه تناسلی، عفونت‌های مجاری ادراری، عفونت روده بزرگ و درمان عفونت در کلیه‌ها
  • دفع صفرا، نمک اضافه، آب اضافه و سموم از بدن
  • دفع رسوبات و دفع خلط از بدن

روغن خرگوشک برای مو

این روزها به دلایل مختلفی مثل استرس، اختلالات هورمونی، تغییرات آب و هوایی و رژیم غذایی، ریزش مو به امری طبیعی و رایج تبدیل شده است. برای درمان ریزش مو بهتر است ابتدا عادت‌های غلط و عوامل محیطی نامناسب و تخریب کننده را از میان برداشت، سپس از روغن خرگوشک استفاده کرد. چراکه این روغن، ریشه موها را تقویت می‌کند و حتی می‌تواند موهای ریخته شده را هم بازگرداند. علاوه بر این در از بین بردن خشکی و شوره مو هم بسیار مؤثر است.

تقویت رشد ابروها با روغن خرگوشک

برای اینکه ابروهای خود را تقویت کنید ۲ تا ۳ قطره از روغن خرگوشک را به آرامی روی ابروها ماساژ دهید تا به خوبی جذب ابروها شود. این کار را روزی دو بار انجام دهید. شما می‌توانید از گوش پاک کن نیز کمک بگیرید تا روغن را روی ابروهای خود بکشید. اگر این کار را ادامه دهید پس از گذشت ۶ تا ۸ هفته به نتایج خوش حال کننده‌ای می‌رسید.

عوارض و مضرات روغن خرگوشک

اگرچه تاکنون ضرری از روغن خرگوشک به گوش نرسیده است، اما باید توجه کنید که به صورت متعادل از این روغن استفاده کنید.

تولید روغن خرگوشک چگونه است؟

تولید روغن خرگوشک به صورت بن ماری به دست می‌آید. افرادی که در زمینه طب گیاهی، متخصص هستند، گیاهان تولید شده را به محل تولید روغن‌های گیاهی می‌برند. مرحله جمع‌آوری گیاه خیلی مهم است چراکه اگر گیاهی با آب آلوده آبیاری شود، از خواص فوق‌العاده این گیاه کم می‌شود.

قیمت روغن خرگوشک

قیمت روغن خرگوشک با توجه به حجم، خالصی و اندازه در بازار متفاوت است.

روغن خرگوشک چیست؟ + خواص، انواع، قیمت، نحوه نگهداری و موارد منع مصرف

نحوه نگهداری از روغن خرگوشک

این روغن گیاهی دارای پیوندهای دوگانه غیر اشباع هستند و نسبت به نور و حرارت هستند به همین دلیل سریعاً اکسیده می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود این روغن را در مکانی خشک، خنک، تاریک و دور از نور و گرما نگهداری کنید.

موارد منع مصرف و خطرات روغن خرگوشک چیست؟

  • استفاده از این روغن برای زنان شیرده یا باردار ممنوع است.
  • برای استفاده از روغن این گیاه باید آن را با روغن دیگری رقیق کرد.
  • در صورت بروز حساسیت استفاده از آن قطع گردد.
  • استفاده طولانی مدت از گیاه خرگوشک ممنوع است.
  • باید توجه شود که استفاده از روغن گیاه خرگوشک فقط به صورت استعمال خارجی است.

تقویت رشد مژه‌ها با روغن خرگوشک

برس مخصوصی مثل برس ریمل یا ابرو را بردارید و هرشب قبل از خواب مژه‌های خود را با استفاده از برس به روغن خرگوشک آغشته کنید.

تقویت ریش با روغن خرگوشک

ابتدا دست‌های خود را تمیز بشویید سپس مقدار کمی از روغن را روی نوک انگشتان خود بزنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ریش و سبیل خود را ماساژ دهید. این کار را هرشب قبل از خواب انجام دهید.

پیشگیری از ریزش مو با روغن خرگوشک

پس از حمام کردن چند قطره از روغن خرگوشک را کف سر خود بچکانید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود.

ترمیم موها با روغن خرگوشک

روی قسمتی از موهایتان که کم پشت شده است، چند قطره از روغن خرگوشک را بچکانید و به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت ۳ تا ۴ ساعت، موهای خود را با آب ولرم بشویید. این کار را هرشب قبل از خواب تکرار کنید.

کد خبر 630402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.