ضرورت مقاوم‌سازی بافت منظریه شهرکرد در برابر زلزله

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: با توجه به محدودیت گسترش شهر، منظریه روی گسل احداث شده و لازم است بافت منطقه مقاوم‌سازی شود.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تاب‌آوری اجتماعی شامل شرایطی است که تحت آن افراد و گروه‌های اجتماعی با تغییرات محیطی انطباق پیدا می‌کنند.

وی افزود: تاب‌آوری اقتصادی، واکنش و سازگاری افراد و جامعه در برابر مخاطرات است، به نحوی که قادر به کاهش خسارت ناشی از مخاطرات باشند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ایران روی کمربند زلزله‌خیز آلپ-هیمالیا واقع شده و به طور متوسط هر پنج سال با زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر مواجه است.

کریمی اضافه کرد: نمی‌توان از تلفات و خسارات ناشی از زلزله جلوگیری کرد، اما با تمهیداتی می‌تواند از میزان این مشکلات کاست.

وی تصریح کرد: شهرکرد دارای دو گسل غیرفعال به نام هفشجان‌_خوربه در جنوب شهر و سامان_فریدن در منطقه میرآباد و منظریه است، با توجه به محدودیت گسترش شهرکرد، به ناچار منظریه روی این گسل ساخته شده است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: با توجه به قرارگیری منظریه در نزدیکی این گسل باید برای تاب‌آوری آن تمهیداتی انجام شود.

کریمی تاکید کرد: از لحاظ تاب‌آوری کالبدی مواردی همچون دسترسی‌های مناسب در سطح شهر، طراحی بافت شهر به نحوی که از نفوذناپذیری بالایی برخوردار باشد، وجود فضاهای باز به ویژه میان آپارتمان‌ها که براساس ارتفاع مفید باشد و تراکم ساختمانی اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: بعضی از شهرها همچون بغداد، استانبول و تبریز در این سیر تحولات توانستند حوادث طبیعی و غیرطبیعی را تحمل کنند و به حیات خود ادامه دهند، اما بعضی دیگر از شهرها در برابر حوادث تاب مقاومت نداشتند و از ادامه حیات بازماندند.

این کارشناس حوزه شهرسازی با بیان اینکه ایران در مواجهه با سوانح طبیعی جزو ۱۰ کشور آسیب‌پذیر جهان است، گفت: امروزه بیشتر شهرها و سکونتگاه‌ها در محل‌هایی بنا نهاده شده است که خواه‌ناخواه در معرض مخاطرات طبیعی از جمله سیل، زلزله، طوفان، سونامی، آتش‌سوزی و خشکسالی یا مخاطرات انسانی همچون جنگ قرار دارد.

کد خبر 630314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.