۱۲۵ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور در معرض نابودی

افزایش تولید علوفه در ۵۰ میلیون هکتار مراتع کشور، فرسایش خاک در گلستان بالاتر از میانگین کشوری، ۱۲۵ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور در معرض نابودی و نبود مدیریت بهینه خاک با خسارت سالانه ۵۵ میلیارد دلاری را در بسته خبری منابع طبیعی ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور در معرض خشکی ناشی از کمبود منابع آبی قرار دارد.

وی مطالعه ۱۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری را از جمله برنامه‌های این سازمان در برنامه هفتم و هشتم توسعه دانست و گفت: تاکنون در ۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور کار مطالعاتی در حوزه‌های آبخیز انجام شده که با توافق‌های صورت گرفته ۱۹ میلیون هکتار باقی‌مانده نیز در سه سال آینده انجام و به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اختصاص ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار جهت انجام پروژه‌های مطالعاتی حوزه‌های آبخیز شهری و پشت سد استان فارس در سال آینده، افزود: مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مطالعاتی حوزه‌های آبخیز شهرستان جهرم و ۴۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای شهرستان خفر در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در مناطق بحرانی استان فارس در راستای مقابله با بحران آب، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی استان فارس از نظر خشکسالی و کم‌آبی، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار اقدامی مؤثر است.

نوبخت درباره خرید تجهیزات و ادوات اطفا حریق منابع طبیعی استان فارس، اضافه کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، اعتباری جهت خرید این تجهیزات در نظر گرفته شده که بر اساس اولویت‌بندی مناطق بحرانی به شهرستان‌ها اختصاص خواهد یافت.

افزایش تولید علوفه در ۵۰ میلیون هکتار مراتع کشور در دستور کار است

سیدحسین میرعماد، مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به افزایش تولید علوفه در ۵۰ میلیون هکتار از مراتع ایران، اظهار کرد: وظیفه ما حفظ انفال است، اما گاهی مجبور می‌شویم که روی منافع عالی مردم پای بگذاریم و از این رو وظیفه دشوار و سنگینی برعهده داریم، هرچند محافظت منابع طبیعی با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشور بدون حفظ آب و خاک اتفاق نمی‌افتد، گفت: در کشور به‌رغم توجه به موضوع آبخیزداری، بیلان آب‌های زیرزمینی منفی است به‌طوری که بین ۷۰ سانتی‌متر تا ۱.۵ متر افت منابع آب‌های زیرزمینی داریم که بخشی به مدیریت مصرف و بخشی دیگر نیز به مدیریت تولید آب که یا همان آبخیزداری و بخشی دیگر نیز به مسائل مربوط به خاک برمی‌گردد.

مشاور رئیس و مسئول پیگیری و هماهنگی امور مدیران و استان‌ها در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: به مسئله خاک در کشور بی‌توجهی شده و باید توجه داشت که اگر بخواهیم آب را حفظ کنیم، ابتدا باید خاک را حفظ کرد.‌

وی با بیان اینکه کشور سالانه ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک دارد، خاطرنشان کرد: استان اصفهان نیز متأثر از این موضوع است که اجرای طرح‌های آبخیزداری باید مورد توجه باشد، زیرا علاوه‌بر جلوگیری از خسارت‌های سیل و تغذیه منابع زیرزمینی، روی فرسایش می‌تواند تأثیر گذار باشد و به بیابان زدایی بیانجامد.

فرسایش خاک در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

رمضان بهترک، معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در استان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: میانگین فرسایش در گلستان سالانه ۱۶.۲ تن در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه فرسایش در غرب گلستان از هشت تن در هکتار در سال شروع می‌شود و تا شرق و شمال استان در اراضی لسی، سالانه به ۳۵ تن در هکتار می‌رسد، گفت: راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک متفاوت است که یکی از آن‌ها، عملیات بیولوژیک در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی است.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان ادامه داد: اگر خاک از دست برود جایگزین ندارد، در نتیجه زمین نیز حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و خسارت زیادی را به منطقه تحمیل می‌کند، میزان فرسایش خاک در گلستان از میانگین کشوری بالاتر است، میانگین فرسایش در استان سالانه ۱۶.۲ تن در هکتار بوده و میانگین کشوری ۱۵ تن است.

وی افزود: گلستان، خاک‌های حساس به فرسایش زیادی دارد که در شمال و شرق واقع شده است، ۴۵۰ هزار هکتار اراضی لسی در این منطقه قرار داشته که گالی و فرسایش زیادی تولید می‌کنند و باعث می‌شود عدد فرسایش استان بالا برود.

بهترک خاطرنشان کرد: حد نظارت ما اراضی ملی (جنگل‌های ۴۵۲ هزار هکتار) و ارضی مرتعی (۸۶۲ هکتار) است و باید عملیات احیا و اصلاح را روی این اراضی انجام دهیم.

نبود مدیریت بهینه خاک سالانه ۵۵ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند

محمد شرافتی، معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: طی هر سال در کشور، بابت نبود مدیریت بهینه خاک ۵۵ میلیارد دلار خسارت به ما وارد می‌شود، در صورت بهبود وضعیت خاک امنیت غذایی ما تأمین خواهد شد، علاوه‌بر این مسائل در هر سال ۳۵۶ میلیون مترمکعب از حجم مفید سدهای کشور از بین می‌رود.

وی افزود: برای ایجاد یک سانتی‌متر خاک ۷۰۰ سال زمان نیاز است، همین موضوع نشان‌دهنده مهم بودن اقدامات سازمان حفاظت از منابع طبیعی است، برای اینکه بتوانیم خاک ارزشمند و حاصلخیز را برای تولید محصولات کشاورزی حفظ کنیم دغدغه‌های فراوانی در سازمان داریم و به دنبال این هستیم که از بروز اثرات سو و تخریب خاک جلوگیری کنیم تا بستر تولید محصولات کشاورزی توسعه یابد.

معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران متوسط فرسایش خاک نزدیک به ۱۵.۵ تن در هکتار محاسبه شده اما در کشورهای توسعه نیافته بین ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار است.

وی تاکید کرد: شخم جهت شیب، اقدام ناخردمندانه‌ای است که موجب تخریب، فرسایش و رسوب خاک می‌شود، بنابراین باید از بروز این اتفاق جلوگیری شود، تغییر کاربری‌ها و چرای مفرط دام‌ها نیز از دلایل دیگر است.

شرافتی گفت: حوزه‌های آبخیز معرف کشور در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند و تنها دوازده حوزه آبخیز معرف در سطح کشور وجود دارد، پوشش ملی به طور کامل در سرتاسر ایران در این سال‌ها صورت نگرفته و بر اساس مطالعات به بیش از ۳۲ حوزه نیازمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته حفاظت و پایش خاک را از سده ۱۹۰۰ شروع کردند و ایران به طور متوسط ۸۰ سال از اقدامات پایش حوزه‌های آبخیز در جهان عقب‌مانده است.

معیشت یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار ایرانی به مراتع وابسته است

ترحم بهزاد، مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اهمیت مرتع در حوزه زیست‌محیطی و اقتصادی، اظهار کرد: معیشت یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار ایرانی به مراتع وابسته است.

وی با بیان اینکه مراتع ۵۲ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، افزود: مساحت ایران حدود ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳۴ میلیون هکتار آن یعنی حدود ۸۲ درصد را عرصه‌های ملی یا منابع طبیعی تشکیل می‌دهند که از این میزان ۸۴.۴ میلیون هکتار آن مراتع است.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: از سالیان گذشته تاکنون اقدام به ممیزی مراتع موجود در کشور شده و ۸۲ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شدند که برای ۴۲ میلیون هکتار آن‌ها طرح تهیه شده و برای یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار پروانه چرای دام در سطح ۲۶ میلیون هکتار داده شده است.

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته رویکرد و نگرش سازمان منابع طبیعی در حوزه مراتع به تعلیف و چرای دام محدود بود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر این رویکرد تغییر یافته و تلاش شده با صیانت از این عرصه‌ها از ظرفیت اقتصادی مراتع به شکل بهتری استفاده شود.

بهزاد خاطرنشان کرد: مراتع کارکرد اقتصادی قابل توجهی داشته و نقش پررنگی در تأمین امنیت غذایی جامعه دارند، به طوری که این عرصه‌ها در کشور ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن علوفه در شرایط عادی را داشته و همچنین ۴۲ درصد گوشت قرمز ارگانیک کشور به همراه ۸۸ هزار تن عسل نیز از این مکان‌ها تولید می‌شود.

کد خبر 629939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.