قاتل نامرئی روزهای سرد سال را بهتر بشناسیم

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، درباره نکات ایمنی در راستای استفاده از گاز طبیعی در فصول سرد سال و بهترین روش مقابله با خطرات آن، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی در این خصوص سخن گفت.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همواره شاهد حوادث ناگوار گازگرفتگی هستیم که تعداد قابل توجهی از این حوادث منجر به مرگ شهروندان شده است؛ گاز طبیعی و سایر تسهیلات که موجب راحتی و آسایش مردم است، در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند موجب خسارات جبران‌ناپذیری شود. بهترین روش مقابله با این خطرات، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی است.

وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه، طریقه نصب انواع بخاری و وسایل گازسوز و به‌خصوص نصب دودکش است، لذا نصب صحیح دودکش از این جهت اهمیت دارد که مانع از نشت گاز مونوکسیدکربن حاصل سوخت ناقص می‌شود. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و به همین دلیل به سادگی قابل تشخیص نیست.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: گاز مونوکسیدکربن سمی و بسیار خطرناک است و حتی در مقادیر بسیار جزئی باعث مرگ انسان می‌شود؛ علائم و نشانه‌های مسمومیت با مونوکسیدکربن بر انسان، به میزان غلظت این گاز در خون بستگی دارد چراکه مونوکسید کربن در غلظت پایین موجب خواب آلودگی، گیجی، خستگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در غلطت‌های بالاتر سبب خفگی و در نهایت مرگ می‌شود.

وی یا اشاره به نکات ایمنی وسایل گازسوز تصریح کرد: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد و مجزا و مجهز به کلاهک باشد، همچنین همواره باید محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از استحکام و ثبات آن‌ها اطمینان حاصل کنید

کاوه‌آهنگران گفت: هرچند وقت یک بار کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی و چنان‌چه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنید چراکه کلاهک دودکش علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز مؤثر است، همچنین انتهای دودکش‌های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد

وی درباره نکات ایمنی مربوط به دودکش‌ها افزود: ساده‌ترین آزمایش هر دودکش، دست‌زدن و لمس آن است، لذا دودکش‌ها را به‌طور مرتب بازرسی کنید و از آزاد بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنید، در هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشید، مصالح ساختمانی به داخل دودکش‌ها ریخته نشود و راه ورودی دودکش را مسدود نکند و همچنین از دیگر موارد خطرناک، عبور دودکش از فضای داخل سقف کاذب و به‌خصوص حمام به دلیل امکان پوسیدگی و نشت گاز منواکسیدکربن است که باید نسبت به آن دقت کافی به عمل آید.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: می‌توان برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش، سه آزمایش انجام داد که شامل دست‌زدن و لمس دودکش است، چراکه سردی دودکش نشانه عبور نکردن گازهای سمی‌حاصل از احتراق وسیله گازسوز و زنگ خطری برای شما است، بنابراین وقتی وسیله گازسوز کار می‌کند باید دودکش داغ باشد، مورد بعدی استفاده از شمع و یا شعله کبریت در محل دریچه و مبدأ دودکش در اتاق (محل مصرف) است، به این صورت که با قراردادن کبریت روشن ابتدای دریچه باید شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود که نشانه کار کردن و مکش مناسب دودکش است و در صورتی که تغییری در شعله ایجاد نشود، نشان‌دهنده مکش نامناسب دودکش است.

وی ادامه داد: هنگام خرید یا اجاره خانه و پیش از وصل وسایل گازسوز به دودکش، مسیر دودکش‌ها را با یک وزنه و طناب محکم از پشت‌بام تا محل دریچه و مبدأ دودکش کنترل کنید تا از باز بودن آن به‌طور کامل مطمئن شوید.

کد خبر 629842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.