مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱/ تعیین سبد معیشت در شورای‌عالی کار

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با بیان اینکه پاداش نوروزی کارگران نباید کمتر از سه برابر حداقل مزد باشد، گفت: کمیته فنی برای کارشناسی مزد کارگران تشکیل شده تا سبد معیشت را تعیین کنند.

ولی‌الله صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پاداش نوروزی کارگران اظهار کرد: این پاداش براساس همان فرمول سال‌های گذشته محاسبه می‌شود و کارفرمایان، ملزم به پرداخت آن هستند.

وی افزود: پاداش نوروزی کارگران نباید کمتر از سه برابر حداقل مزد باشد و سقفی نیز برای آن تعیین شده است؛ این پاداش همانند مزدی که هر ماهه پرداخت می‌شود باید به کارگران پرداخت شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: حداقل مزد قانونی که شورای عالی کار سال گذشته در پایان سال تصویب کرد مبنای تعیین و پرداخت عیدی کارگران است.

صالحی درخصوص تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نیز اظهار کرد: براساس روال هرساله کمیته فنی برای کارشناسی مزد کارگران از کارگران، کارفرمایان و نماینده دولت تشکیل شده تا سبد معیشت را تعیین کنند.

وی ادامه داد: همچنین براساس نرخ تورمی که مرکز آمار اعلام می‌کند، محاسبات و فرآیندهای تعیین سبد معیشت برای تعیین حداقل مزد سال آینده در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، طبق ماده واحده قانون کار، تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. در این میان، در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند.

دولت سیزدهم دستمزد کارگران را طی سال ۱۴۰۱، ۵۷.۴ درصد افزایش داد. بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام شد. براساس تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری عنوان شد.

بنابراین عیدی کارگران درحدود ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و حداقل مقدار عیدی سایر سطوح دستمزدی نیز حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

کد خبر 629760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.