۵۰ درصد کمبودهای دارویی برطرف شد/ نیاز کشور به ۲۰ میلیون سرم

رئیس سازمان غذاودارو گفت: کمبودهای دارویی تا پایان آذر ۵۰ درصد در کشور رفع شده و واردات سرم و آنتی‌بیوتیک تا پایان سال ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، سیدحیدر محمدی اظهار کرد: با توجه به کمبودهای دارویی که از ابتدای سال جاری در کشور به‌وجود آمد، سازمان غذا و دارو برای ۱۷ مورد مجوز واردات صادر کرد و ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی افزایش یافت، علاوه‌بر واردات، سعی داریم کمبودهای دارویی را تا پایان سال جاری تا درصد زیادی برطرف کنیم.

وی ادامه داد: از تابستان سال جاری تاکنون چهار میلیون عدد سرم وارد کردیم و شش میلیون عدد آنتی‌بیوتیک از طریق واردات نیاز بازار را برطرف کرده است، همچنین تا زمانی که به ذخیره پایدار برسیم، واردات همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان غذاودارو با بیان اینکه کشور نیازمند ۲۰ میلیون سرم است، تصریح کرد: ۱۴ میلیون سرم تأمین شده و شش میلیون دیگر از طریق واردات در حال انجام است.

وی با بیان اینکه قطره‌های بینی به وفور در بازار دارویی موجود است، اضافه کرد: اکنون برای تهیه قطره‌های چشمی با کمبود مواجه هستیم و تنها دو شرکت تولیدکننده این قطره هستند که سعی می‌کنیم از روش‌های متعدد به زودی نیاز داخلی را تأمین کنیم.

محمدی افزود: در شورای امنیت ملی مصوب شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق واردات نیاز مردم به دارو را تأمین کند تا زمانی که موجودی دارو پایدار شود.

وی با بیان اینکه حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور و حوزه‌های مرتبط با آن تضعیف شده و باید تقویت شود، تاکید کرد: معتقد هستم این حوزه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و باید بسیاری از داده‌های علمی و مطالعاتی بخش‌های فارماکواپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی دارویی)، تداخلات و تشابهات در این حوزه انجام شود.

رئیس سازمان غذاودارو با اشاره به حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور که به صورت علمی و فنی است، خاطرنشان کرد: سیاست سازمان غذاودارو، توسعه و تقویت این حوزه بود اما با وجود این تصمیمات مغفول ماند و از چرخه سیاستگذاری سازمان فاصله گرفت که در اتفاقات اخیر و در زمان کمبود و تأمین دارو جای خالی آن مشخص بود.

وی درباره داروهای مرتبط با کرونا، گفت: ظرفیت بالایی در زمینه تولید داروهای مرتبط با کرونا وجود دارد و با توجه به ذخایر این حوزه، صادرات به کشورهای همسایه انجام شده و در صورت همه‌گیری موج جدید کرونا، مشکلی برای تأمین داروهای کرونا نداریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 629663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.