امیدوارم عمرمان کفاف دهد VAR را در فوتبال ایران ببینیم!/ فضای فوتبالمان سوت‌وکور است

«شاید فدراسیون فوتبال با وعده‌هایش زمان می‌خرد؛ اما امیدوارم عمرمان کفاف دهد تا ورود سیستم کمک‌داور ویدیوئی به فوتبال ایران را ببینیم و استفاده از VAR در فوتبالمان به یک واقعیت تبدیل شود. در آن صورت می‌توانیم از فوتبال لذت ببریم، اشتباهات به حداقل و حق به حق‌دار می‌رسد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در هفته‌های گذشته لیگ‌برتر فوتبال ایران با کسب دو پیروزی و یک تساوی، خودش را به رتبه هفتم جدول رسانده است و فاصله‌ای دو امتیازی تا قرار گرفتن در جایگاه پنجم دارد.

گاندوها روز جمعه نهم دی‌ماه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان پذیرای صنعت‌نفت آبادان هستند، از همین‌رو تمرینات خود را با جدیت در زمین اختصاصی‌شان دنبال می‌کنند.

به‌دنبال آن، روز گذشته سری به تمرین گاندوها زدیم و با مهدی تارتار سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌توانید مشروح این مصاحبه را بخوانید:

از شرایط تمرینات بگویید؛ اوضاع چگونه پیش می‌رود؟

با توجه به فشردگی بازی‌های لیگ‌، معمولاً در طول هفته چند مصدومیت جزئی برای تیم‌ها به‌وجود می‌آید؛ امروز هم برخی بازیکنان‌مان خسته بودند و مقداری مصدومیت همراهشان بود اما به سایر بچه‌ها فشار بیشتری وارد کردیم، هوا خیلی‌سرد بود و به ناچار به گونه‌ای تمرین کردیم که با وقفه زیادی همراه نشود.

امیدوارم عمرمان کفاف دهد VAR را در فوتبال ایران را ببینیم!/ فضای فوتبال‌مان سوت‌وکور است

کسب یک‌امتیاز مقابل فولاد آن‌هم با یک‌بازیکن کمتر در اکثر دقایق و در خانه حریف را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازی هفته گذشته ما برابر فولاد خوزستان شش‌امتیازی بود و قبل از شروع دیدار هم می‌دانستیم اگر شکست بخوریم جایمان در جدول با فولاد عوض می‌شود؛ مصمم بودیم تا دست‌پر از اهواز برگردیم، بازی را هم خوب آغاز کردیم اما روی اشتباه نادر محمدی، داور وی را به‌درستی اخراج کرد و بچه‌هایمان از دقیقه بیستم با احتساب وقت‌های تلف‌شده، حدوداً ۸۰ دقیقه ده‌نفره در زمین استاندارد بزرگ فولاد که بازی‌کردن سخت است، کار بزرگی را انجام دادند و از تک‌تک‌شان تشکر می‌کنم.

هنوز خستگی بازی مقابل فولاد در تن بازیکنانم وجود دارد و فولاد باتوجه به نیاز مبرمی که به پیروزی داشت فشار مضاعفی را به‌ما وارد کرد. فولاد جزو آن دسته از تیم‌هایی بود که برای قهرمانی بسته شد و بودجه دو تیم اصلاً قابل‌قیاس نیست؛ با این وجود ما خیلی حساب‌شده عمل کردیم و توانستیم یک‌امتیاز ارزشمند را از خوزستان با خود به اصفهان بیاوریم.

پیش از بازی برابر فولاد، تیم خوب آلومینیوم را شکست دادید که به‌نظر خیلی مهم بود.

با آلومینیومی بازی کردیم که در شش‌هفته قبل به ۱۲ امتیاز رسیده بود و حتی بیرون از خانه مقابل استقلال و سپاهان هم تن به شکست نداد؛ تیم بسیار خوب و منسجمی بودند اما از اشتباهات آن‌ها استفاده کردیم و سه‌امتیاز مهم را گرفتیم.

روند فعلی‌تان رضایت‌بخش است؟ درخواستی از مدیران باشگاه ندارید؟

در حال‌حاضر روند خوبی را طی می‌کنیم و امیدوارم باشگاه نیز به تعهداتش عمل کند. تا اینجای کار شرایط خوب بوده و از اینجا به‌بعد هم امیدوارم بچه‌ها را تحت‌حمایت خود قرار دهد، بازیکنان باید پاداش بگیرند و در شرایطی که پاداش‌هایشان عقب افتاده، موعد مقرر پیش‌پرداخت‌هایشان هم فرا رسیده است و باید این هزینه‌ها را دریافت کنند. بچه‌ها مقداری در این خصوص نگرانند، با این وجود خوشبختانه در ذوب‌آهن دیر و زود شده اما همیشه پرداختی‌ها انجام گرفته است و امیدوارم این اتفاق هرچه سریع‌تر بیفتد تا بچه‌ها با روحیه بهتر کارشان را پیش ببرند.

امیدوارم عمرمان کفاف دهد VAR را در فوتبال ایران را ببینیم!/ فضای فوتبال‌مان سوت‌وکور است

در پنجره زمستانی نقل‌وانتقالاتی نیم‌فصل چند خرید و در چه پست‌هایی خواهید داشت؟

در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل معمولاً هر بازیکنی را نمی‌توانید جذب کنید چرا که تحت قرارداد هستند؛ باید ببینیم کدام بازیکنان می‌توانند از تیم‌هایشان جدا شوند که باید به‌صورت توافقی و یا جابه‌جایی بازیکنان این اتفاق رخ دهد. اما خیلی‌کم و در حد سه الی چهار بازیکن تغییرات خواهیم داشت، تیم خوبی داریم و امیدوارم مصدومان نیز در نیم‌فصل به جمع‌مان بازگردند و به‌ما کمک کنند. به فکر پلی‌میکر هستیم و با یکی دو گزینه هم صحبت کرده‌ایم منتهی باید شرایط جدایی بازیکنان از تیم‌هایشان را بررسی کنیم.

روز جمعه باید به‌مصاف تیم متحول‌شده صنعت‌نفت بروید؛ نظرتان نسبت به این دیدار چیست؟

صنعت‌نفتی که قرار است در هفته آینده با آنان بازی کنیم، تیم قبل از تعطیلات لیگ نیست و علاوه‌بر تغییر سرمربی، سیستم‌شان متفاوت و دوندگی‌شان بیشتر شده است؛ مقابل استقلال بازی بسیار خوبی به‌نمایش گذاشتند و هفته دوازدهم نیز نساجی را در قائمشهر شکست دادند.

کار سختی مقابل صنعت‌نفت داریم و به بچه‌هایمان نیز گفتم یکی از سخت‌ترین بازی‌هایمان در هفته چهاردهم خواهد بود زیرا تیم‌هایی که در خطر سقوط هستند به‌مراتب بیشتر از تیم‌های بالانشین تلاش می‌کنند تا در لیگ بمانند. باید خیلی مراقب باشیم تا از این موضوع ضربه نخوریم.

هیچ تیمی را نباید دست‌کم بگیریم، واقعاً تمام بازی‌های امسال دشوارند و تیم‌های مدعی هم به‌سختی می‌توانند از سد پایین‌نشینان عبور کنند. تا این لحظه من هیچ تیم ضعیفی در فصل جاری لیگ‌برتر ندیده‌ام و باید حواس‌مان جمع باشد تا با غرور وارد زمین نشویم.

کمی در رابطه با داوران صحبت کنیم؛ قضاوت‌شان تاکنون چطور بوده؟ به‌نظر می‌رسد سوت‌ها علیه تیم شما کمتر شده است.

به تمام داوران فصل‌جاری لیگ‌برتر خداقوت و خسته‌نباشید می‌گویم. امسال شرایط بهتر شده است؛ البته منفعتی از قضاوت داوران نبرده‌ایم و حتی در بازی هفته گذشته نادر محمدی دقیقه ۲۰ با تصمیم درست اخراج شد و کاظمی به‌همراه کمک‌هایش فوق‌العاده قضاوت کردند. باید واقعیت‌ها را بگوئیم، در فصل‌جاری داوری‌ها خوب بوده؛ نه از سوت‌ها سودی برده‌ایم و نه متضرر شده‌ایم، عادلانه قضاوت کرده‌اند، از همین‌رو از داوران تشکر می‌کنم.

امیدوارم عمرمان کفاف دهد VAR را در فوتبال ایران را ببینیم!/ فضای فوتبال‌مان سوت‌وکور است

از داوران گفتیم و باز هم به VAR رسیدیم؛ فدراسیون اخیراً اعلام کرد چند باشگاه انگشت‌شمار ازجمله ذوب‌آهن جزو پیشگامان نصب این سیستم است. اما آیا می‌شود برخی ورزشگاه‌ها به VAR مجهز شوند و برخی نه؟ آن‌هم در شرایطی‌که داوران با آیپد و هندزفری در زمین مسابقه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند!

باید اضافه‌کردن سیستم کمک‌داور ویدیوئی به ایران از الزامات باشد، باشگاه‌ها یک‌طرف قضیه هستند؛ برخی از باشگاه‌ها توان‌مالی خوبی دارند و می‌توانند خودشان در این زمینه اقدام کنند اما بعضی باشگاه‌ها شرایط مالی خوبی ندارند که باید فدراسیون فوتبال و دولت به آنان کمک کند.

VAR در حال حاضر لازمه فوتبال است و اگر این سیستم وجود نداشته باشد، داوران از کل دنیا عقب می‌مانند و ممکن است از لیست بین‌المللی خارج شوند. باید در کلاس‌های تخصصی VAR شرکت کنند و آگاهانه این سیستم را بیاموزند تا در بازی‌های بین‌المللی هم قضاوت را تجربه کنند.

بازیکنان‌مان نیز توجیه شوند و بدانند هیچ خطایی اگرچه زیرکانه از چشم داوران پنهان نمی‌ماند. دیگر مانند قدیم نیست و باید VAR جزوی از ملزومات باشد نه اینکه چند باشگاه ورزشگاه‌هایشان را به این تکنولوژی مجهز کنند و چند باشگاه چنین کاری انجام ندهند؛ به هیچ‌وجه نمی‌شود و باید در تمام ورزشگاه‌ها سیستم کمک‌داور ویدیوئی نصب شود.

به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال با برخی اطلاعیه‌ها در حال خریدن زمان است تا در ماه‌های آتی VAR را به ایران بیاورد و همچنان باید منتظر بمانیم؛ شما چطور فکر می‌کنید؟

شاید؛ من به دفعات گفتم که امیدوارم عمرمان کفاف این را بدهد که سیستم کمک‌داور ویدیوئی را در فوتبال ایران ببینیم و پیاده‌شدن و استفاده از VAR در فوتبال‌مان به یک واقعیت تبدیل شود؛ در آن صورت می‌توانیم از فوتبال لذت ببریم، اشتباهات به حداقل و حق به حق‌دار می‌رسد. دیگر اینگونه نخواهد بود که نتایج اکثر بازی‌ها با اشتباه داوری عوض شود، تیمی به ناحق قهرمان و تیمی سقوط کند. امیدوارم این اتفاق بالاخره رخ دهد.

باتوجه به تعطیلی طولانی‌مدت لیگ‌برتر به‌دلیل جام‌جهانی، تعطیل‌نکردن نیم‌فصل تصمیم درستی بود؟

تصمیم سازمان‌لیگ برای تعطیل‌نشدن لیگ‌برتر در نیم‌فصل درست است؛ چرا که بعد از یک توقف ۵۵ روزه به‌دلیل بازی‌های جام‌جهانی، اگر قرار بر این باشد که دوباره لیگ‌برتر تعطیل شود که دیگر نمی‌شود شرایط تیم‌ها و بدن بازیکنان را حفظ کرد و آسیب‌دیدگی‌ها نیز بیشتر می‌شود. قطعاً بهترین تصمیم اتخاذشده تا در نیم‌فصل تعطیلات وجود نداشته باشد و مسابقات با روند فعلی ادامه پیدا کند.

و همچنان هواداران در ورزشگاه‌ها نیستند؛ باشگاه‌ها از این ماجرا ضرر نکرده‌اند؟

دوست‌دارم مشکلات برطرف شود و هواداران هرچه سریع‌تر به ورزشگاه‌ها بیایند تا فوتبال از حالت سوت و کوری که دارد خارج شود و شور و هیجانی که در ورزشگاه‌ها بوده برگردد و بتوانیم از حمایت هواداران‌مان در بازی‌ها خصوصاً دیدارهای خانگی برخوردار شویم. باید شرایط برای حضور هواداران در ورزشگاه‌ها فراهم شود، تماشاگران از فوتبال لذت ببرد و به جذابیت‌های آن کمک کند.

کد خبر 629627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.