علت «قفل شدن ذهن» در آزمون چیست؟

گاهی در جلسه امتحان مشکلاتی ایجاد می‌شود که دانش‌آموز را از پاسخگویی باز می‌دارد. اضطراب و استرس، وسواس فکری، فشار زیاد امتحانات و آزمون‌ها و فشارهای خانواده و دوستان موجب می‌شود ذهن نتواند انسجام یابد و بخش‌های مختلف مطالعه شده را تنظیم نماید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حمید خسرویان، مشاور کنکور در اختیار این رسانه قرار داده است:

بسیاری از دانش آموزان مطالب درسی را به خوبی مطالعه می‌کنند، اما در جلسات امتحان نمی‌توانند مطالب را سریعاً یادآوری کنند و با سرعت به پاسخ نهایی برسند.

دلایل یادآوری نشدن مطالب در امتحان و آزمون

این مشکل دلایل متفاوتی دارند که در اینجا به سه دلیل عمده آن اشاره می‌کنیم:

  • دسته بندی نشدن اطلاعات: اگر شما مطالب خوانده شده خود را با استفاده از الگوهای یادآوری دسته بندی نکنید سر جلسه آزمون بازیابی صحیحی از اطلاعات نخواهید داشت.
  • رعایت نکردن فواصل زمانی مرور: یکی از راه‌های افزایش سرعت در آزمون‌ها به یاد داشتن مطالب است. در صورتیکه مطالب را با استفاده از مرور وارد حافظه بلند مدت خود نکرده باشید در سرعت عمل بالا، نتیجه خوبی کسب نخواهید کرد.
  • مسلط نبودن: گاهی اوقات شما مبحث مورد نظر خود را مطالعه نموده ولی در جلسه آزمون نمی‌توانید به دلیل اینکه تسلط روی تمام قسمت‌های حل ندارید به سوال پاسخ دهید؛ راه حل افزایش تسلط، زدن تست‌های آموزشی به شیوه صحیح و حل نمونه سوال است.

اگر سر جلسه امتحان همه چیز را فراموش کردیم باید چه‌کاری انجام داد؟

گاهی در جلسه امتحان مشکلاتی ایجاد می‌شود که دانش‌آموز را از پاسخگویی باز می‌دارد. اضطراب و استرس، وسواس فکری، فشار زیاد امتحانات و آزمون‌ها و فشارهای خانواده و دوستان موجب می‌شود ذهن نتواند انسجام یابد و بخش‌های مختلف مطالعه شده را تنظیم کند. در چنین حالتی این احساس به وجود می‌آید که همه چیز فراموش شده است، اما با گذشت زمان قطعاً این احساس کاهش پیدا می‌کند. اگر چنین احساسی به شما دست داد باید خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به چند سوال که تسلط بیشتر دارید و آسان‌تر هستند پاسخ دهید سپس به سراغ بقیه سوالات بروید.

زمانی که در جلسه امتحان احساس کردید که همه چیز را فراموش کرده‌اید برای لحظاتی چشمان خود را ببندید و بدون اینکه دیگران بفهمند، چند نفس عمیق بکشید و به خود یادآوری کنید که جواب بسیاری از سوالات را می‌دانید. با خونسردی در کنار سوالات سخت علامت ضربدر بزنید و برای پاسخ دادن از سوالات آسان شروع کنید.

پاسخ به سوالاتی که بیشترین «بارم» را دارند یا از بقیه مشکل‌تر هستند به بعد از پاسخ به سوالات آسان موکول کنید. جواب سوال را با دقت و تمیز بنویسید. از نگارش جملات طولانی خودداری کنید و سعی کنید پاسخ با جملات ساده و مختصر باشد. با کلمات سوال بازی کنید، زیر کلمات کلیدی خط بکشید و به این کلمات بیشتر فکر کنید. هر جرقه‌ای به ذهنتان رسید، یادداشت کنید تا در نهایت به جواب سوال دست‌یابید.

کد خبر 629579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.