ضوابط تشویقی شهرسازی برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان از مشوق‌های مالی و ضوابط تشویقی شهرسازی برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده به سازندگان خبر داد.

وحید کرم‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده مشوق‌های مالی و ضوابط تشویقی شهرسازی را در نظر گرفته است، اظهار کرد: براین اساس، شهرداری‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد درازای صدور پروانه تخفیف خواهند داد و سازمان نظام مهندسی نیز موظف شده است در ارائه خدمات مهندسی از ۵۰ تا ۷۰ درصد به کسانی که در بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، تخفیف دهد.

وی افزود: ساکنان این مناطق فاقد سند بوده و امکان بهره‌مندی از تسهیلات را ندارند. از طرفی کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند احساس هویت و منزلت اجتماعی نمی‌کنند، بنابراین هویت بخشی به املاک و واحدهای با ارائه سند به آنها می‌تواند یک گام مؤثر در این زمینه باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان گفت: براساس بند کاف تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱، اراضی دولتی که مردم تا سال ۹۴ تصرف کرده و اقدام به ساخت واحد مسکونی در آن کرده اند، با قیمت منطقه‌ای یعنی رایگان از عرصه به آنها واگذار می‌شود و می‌توانند برای مراحل بعدی سند اقدام کنند.

کرم‌اللهی اضافه کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را به چهار گروه بلوک‌های شهری، محورهای اصلی محلات، عمق بافت فرسوده و قطعاتی که غیر قابل تجمیع هستند تقسیم کرده و برای هر یک مشوق‌های جداگانه‌ای درنظر گرفته است.

وی تصریح کرد: در بلوک‌های شهری مجوز تراکم بیشتر تا دو طبقه و در گروه دوم و سوم یک طبقه، داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده درت وان شهرداری، مالکان، مردم و راه شهرسازی نیست و نیاز به یک اقدام جدی، هم افزایی، همدلی مشارکت عمومی دارد.

کرم‌اللهی تصریح کرد: برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده ضرورت دارد بانک‌ها و مهندسان نیز پای کار بیایند.

کد خبر 629512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.