حزب‌الله: انتخاب رئیس‌جمهور لبنان ارتباطی با روابط عربستان و ایران ندارد

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی درباره بعضی گزارش‌های منتشرشده اخیر مبنی بر گفت‌وگوی غیرمستقیم بین ایران و عربستان درباره پرونده انتخاب رئیس‌جمهور لبنان گفت که این پرونده ارتباطی به روابط میان این دو کشور ندارد.

به گزارش ایمنا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با رادیو «النور» در این باره اظهار کرد: هرکسی که فکر می‌کند روابط عربستان و ایران به انتخاب رئیس‌جمهور برای لبنان منجر می‌شود، متوهم است.

وی خاطرنشان کرد: دیدارهای مقامات عربستان و ایران هنوز در مراحل اولیه است و هدف اصلی آنها سازماندهی این رابطه است و هیچ صحبتی درباره لبنان، یمن یا سوریه در گفت‌وگوهای میان آنها وجود ندارد.

شیخ نعیم قاسم گفت: ما به‌دنبال این هستیم که هرچه زودتر رئیس‌جمهور انتخاب شود. چراکه ادامه یافتن این خلأ درست نیست.

وی بار دیگر خواستار توافق و گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف در لبنان در راستای تسریع روند انتخاب رئیس‌جمهور جدید کشورش شد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور ویژگی‌هایی دارد و ما رئیس‌جمهوری را می‌خواهیم که در سیاست باتجربه باشد تا بتواند با همه در داخل و خارج ارتباط برقرار کند. همچنین باید اولویت او نجات اقتصادی کشور باشد و مغرضانه عمل نکند. شخص رئیس‌جمهور همچنین نباید چهره‌ای جنجالی و تابع دیکته‌های خارجی باشد.

وی تصریح کرد: گزینه داخلی برای انتخاب رئیس‌جمهوری اولویت دارد و ماهیت انتخابات بیشتر داخلی است تا خارجی.

شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موضوع استخراج نفت و گاز توسط لبنان نیز تاکید کرد: ما مسائل را در زمینه پرونده استخراج نفت زیر نظر داریم و با تحولات همسو هستیم. ما اکنون در مسیر استخراج نفت هستیم و شرکت ذی‌ربط اقدامات موردنیاز را آغاز کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که پرونده استخراج نفت هیچ ارتباطی با انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان ندارد.

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: برخی روی کاهش محبوبیت حزب‌الله در انتخابات ۲۰۲۲ و شکست آن حساب باز کرده بودند؛ اما نتیجه شوک‌برانگیز و میزان آرای موافق بیش از سال ۲۰۱۸ بود.

شیخ نعیم قاسم همچنین با اشاره به کشته شدن نظامی ایرلندی عضو نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان تاکید کرد: آنچه درباره یونیفل رخ داد، یک حادثه است که هیچ انگیزه سیاسی یا هدف سیاسی ندارد.

کد خبر 629420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.