شهر قانون‌مند؛ شهروندان قانون‌مدار

شهر تیران با کاهش آمار تصادفات طی چند ماه گذشته و ارتقای فرهنگ ترافیک پا در عرصه قانون‌مداری گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاهش تصادفات و فرهنگ بالای ترافیک یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی محسوب می‌شود. مردم، مسئولان و کارشناسان خبره در این عرصه هر کدام سهمی را در این راستا ایفا می‌کنند. فرهنگ ترافیک برگرفته از دانش و مهارت لازم در حوزه قوانین و مقررات رانندگی است که منجر به کاهش حوادث می‌شود، از طرفی کاهش سوانح منوط به آموزش، رفع نقاط پرحادثه و ایمن‌سازی است.

تیران در مرکزیت شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان به عنوان یک نقطه استراتژیک تردد و محور گردشگری غرب استان توانسته است بر اساس شاخصه‌های ترافیک به عنوان یک شهر قانون‌مدار در میان شهروندان مطرح شود.

کاهش تصادفات، افزایش ایمنی مسیرهای شهری، اتفاق نظر و همکاری مسئولان در راستای افزایش ایمنی ترافیک، همراهی سازمان‌های مردم نهاد جهت ارتقای فرهنگ ترافیک و مشارکت مردمی در اجرای فرهنگ قانون‌مداری از جمله شاخصه‌های مؤثر در این حوزه است. همدلی و همکاری عمومی مردم در کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل دستاوردهایی داشته که منجر به کاهش تصادفات در شهر تیران شده است.

مشارکت مدنی تشکل‌های مردم نهاد

یکی از مؤلفه‌های اساسی در توسعه فرهنگ نقش و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد همسو با حاکمیت است. این موضوع در تیران انجام شده و مؤسسه مردم نهاد نسل جوان فردا به عنوان یک مرکز مردمی با ایجاد زمینه مشارکت مدنی در کاهش تصادفات، نقش خود را ایفا کرده است.

برگزاری جشنواره روبو ترافیک، آموزش فرهنگ ترافیک، ارتقای سطح دانش عمومی نسل جوان و نوجوان از اقدامات شاخص این نهاد برای ارتقای فرهنگ ترافیک و ایمنی حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

امیر عرب، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار تیران و کرون با اشاره به کاهش تصادفات در این شهرستان، می‌گوید: شهر تیران طی ۹ ماهه گذشته بدون تصادف فوتی بوده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس اقدامات کارشناسی و فنی پلیس راهنمایی و رانندگی و همکاری شهرداری در رفع نقاط پرحادثه، آمار تصادفات کاهش داشته است و این روند همچنان ادامه دارد.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار تیران و کرون خاطرنشان می‌کند: ارتقای فرهنگ ترافیک، ایمن‌سازی معابر عمومی، نظارت‌های پلیس و برخورد با رانندگان متخلف در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی معابر شهری مؤثر است.

عرب تاکید می‌کند: نصب علائم ترافیک در سطح شهر و رنگ آمیزی معابر و گذرگاه‌ها توسط شهرداری انجام شده است.

تأثیر آموزش و فرهنگ ترافیک توأم با اقدامات مدیریت شهری

در همین پیوند حسن حجتی، شهردار تیران با اشاره به کاهش تصادفات درون شهری، اظهار می‌کند: آموزش و فرهنگ ترافیک توأم با اقدامات مدیریت شهری در تحقق این موضوع مؤثر واقع شده است.

وی خط‌کشی معابر به ویژه جلوی در مدارس، شناسایی نقاط پرحادثه و اصلاح هندسی آنها را از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش تصادفات می‌داند و تصریح می‌کند: فعال‌سازی سیستم پایش تصویری و ترافیکی شهر، نظارت بر ترددها و خدمات رسانی در مواقع ترافیک سنگین از خدمات نوین هوشمند در حوزه شهری است.

شهردار تیران فرهنگ‌سازی ترافیک و سواد اجتماعی شهروندان را از جمله مؤلفه‌های مؤثر در این عرصه می‌داند و اضافه می‌کند: مردم این دیار به دلیل سواد اجتماعی، توجه به مؤلفه‌های فرهنگی و آموزش‌های عمومی در رعایت قوانین و مقررات همکاری دارند که منجر به رانندگی ایمن شده است.

حجتی در خصوص فرهنگ ترافیک، می‌گوید: آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس، مهدهای کودک و شهرک ترافیک شهرداری در حال انجام است تا قانون‌مداری از سنین کودکی نهادینه شود.

قانون‌مداری رانندگان خودرو و موتورسیکلت‌سواران

سرگرد محمد حیدری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تیران و کرون رانندگی با گواهینامه و رعایت قوانین و مقررات را از جمله مصادیق بارز کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در تیران می‌داند و اظهار می‌کند: شهروندان برای رانندگی با گواهینامه راغب هستند و نسل جوان به این موضوع اهتمام دارد.

وی می‌افزاید: در گذشته آموزشگاه گواهینامه موتور سیلکت در این شهرستان وجود نداشت، امسال این مرکز راه‌اندازی شده و صدور مدرک در حال انجام است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تیران و کرون ادامه می‌دهد: این موضوع قادر به ایجاد انگیزه برای دریافت گواهینامه و افزایش قانون‌مداری در موتورسیکلت‌سواران تیران است.

سرگرد حیدری اضافه می‌کند: همکاری مسئولان، آموزش شهروندی و مشارکت مردم در کاهش حوادث جزو مؤلفه‌های اساسی در کاهش تصادفات است.

کد خبر 629383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.