سکونت‌گاه‌های غیررسمی فضای مناسبی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری است

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان گفت: سکونت‌گاه‌های غیررسمی، فضای مناسبی است تا با تدبیر فضای موجود در راستای بازآفرینی شهری گام برداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا قاری‌قرآن امروز _دوشنبه پنجم دی‌ماه_ در نشست سفیران بازآفرینی شهری، اظهار کرد: اصفهان با مشخصات تاریخی ویژه‌ای که دارد، می‌تواند در حوزه بازآفرینی شهری به عنوان نمونه و الگو مطرح باشد.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی انواع بافت‌های فرسوده گفت: بافت‌های فرسوده پیرامونی به عنوان سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل می‌شود و در طول زمان آرام‌آرام هویت ملی می‌گیرد.

مدیر کل راه‌وشهرسازی استان اصفهان، بافت فرسوده میانی را نوع دیگر بافت فرسوده مطرح کرد و افزود: این نوع بافت می‌تواند تاریخی نباشد، اما قدمت دارد و با توجه به تغییر سبک زندگی بافت فرسوده قلمداد می‌شود.

قاری‌قرآن به بافت فرسوده تاریخی به عنوان بافت‌های ارزشمند اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت در بافت فرسوده تاریخی نیز ظرافت و سختی خاص خود را دارد.

وی بافت فرسوده میانی را که کمتر تصویر تاریخی و میراثی دارد را نوعی دیگر از بافت فرسوده دانست و تصریح کرد: در دهه‌های گذشته این بافت دچار پوچی شده و به دلیل اینکه امکانات روز در آن وجود ندارد خالی از سکنه شده و همین موضوع سرعت اجرای طرح‌های بازآفرینی شهر را کمتر کرده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در بافت‌ها و پهنه‌های پیرامونی بهتر می‌توانیم وارد شویم و کار را جلو ببریم، خاطرنشان کرد: در مناطق مرکزی شهر دچار آشفتگی هستیم و به‌رغم اینکه ظرفیت شهر امکان و کشش جمعیت زیادی ندارد، اما اقدامات عمرانی در طول سال‌ها در آن انجام و باعث جذب جمعیت در این مناطق شده است.

قاری‌قرآن ادامه داد: گاهی بسته‌های تشویقی برای بافت‌های فرسوده تعیین و تصویب می‌شود که موجب شده پلاک‌هایی وارد این عرصه شود و یک گروهی را از بیرون وارد این کالبد کند، این در حالی است که با این اقدامات توازن جمعیتی و فرهنگی اجتماعی در بافت‌ها بهم می‌ریزد، تقریباً در هیچ کجای دنیا که شهرهایی با مختصات اصفهان دارد این کار انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: سکونت‌گاه‌های غیررسمی فضای مناسبی است تا با تدبیر فضای موجود وضعیت بهتری ایجاد کنیم، البته مردم نیز خود باید نقش ایفا کنند.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در برخی از شهرهای دنیا انجمن‌های محلی که به بلوغ رسیدند درباره محله‌های خود تصمیم می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در شهری مانند اصفهان نیز با همه افق‌هایی که در بافت‌ها به عنوان ظرفیت وجود دارد در بعضی نقاط امکان بارگذاری بیشتر نیست و بر این اساس دولت و شهرداری باید با دقت به این موضوع نگاه کنند.

کد خبر 629343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.