میزان باسوادی به ۸۵ درصد رسیده است/ سوادآموزی ابزار اصلی دگرگونی‌های اجتماعی

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: آمار باسوادی در اوایل انقلاب کمتر از ۳۰ درصد بود، اما طبق آخرین آمار سرشماری میزان باسوادی به ۸۵ درصد رسیده یعنی از ابتدای انقلاب تاکنون میزان باسوادی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یاسر خسروی امروز -دوشنبه پنجم دی‌ماه- در جمع خبرنگاران، با اشاره به زمان تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره)، اظهار کرد: سوادآموزی یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به میزان سواد از ابتدای انقلاب تاکنون، ادامه داد: آمار باسوادی در اوایل انقلاب کمتر از ۳۰ درصد بود، اما طبق آخرین آمار سرشماری میزان باسوادی به ۸۵ درصد رسیده یعنی از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۵۰ درصد میزان باسوادی افزایش یافته است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه اختلاف سواد مردان با زنان قبل از تأسیس نهضت سوادآموزی ۲۳ درصد بوده است، تصریح کرد: اکنون این اختلاف به ۵.۶ درصد رسیده است، در حال حاضر به همت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دور افتاده‌ترین نقاط کشور، مراکز یادگیری تأسیس شده است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله سواد، ادامه داد: در احادیث، روایات و قرآن کریم به مسئله سواد و اهمیت آن توجه شده است، همچنین نخستین آیه‌ای که بر پیامبر نازل شد مربوط به همین موضوع بود.

خسروی با بیان اینکه اهمیت مبارزه با بی‌سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان به ویژه جوامع در حال توسعه از دیرباز به اهمیت این موضوع رسیدند، گفت: ایران با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با بی‌سوادی انجام داده است.

وی اضافه کرد: تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت‌ها و موفقیت‌های آن در صحنه‌های بین‌المللی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای باسوادی است، همچنین تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئولان به ویژه دست اندرکاران نهضت سوادآموزی، پدید آمدن ایران باسواد و با فرهنگ را فراهم می‌کند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: سوادآموزی، تنها فرایند یادگیری مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست، بلکه کمک کردن به آزادسازی انسان و رشد کامل وی است، سوادآموزی، شرایط مناسب را برای کسب آگاهی انتقادی از تضادهای جامعه‌ای به وجود می‌آورد که فرد در آن زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه سوادآموزی باعث می‌شود انسان با مشارکت فعال و بهره‌گرفتن از نیروی نوآوری، طرح‌هایی ارائه دهد که در متحول ساختن جهان مؤثر باشد، گفت: در مجموع سوادآموزی حق اساسی هر انسانی است، سوادآموزی و به طور کلی آموزش‌وپرورش، یکی از ابزارهای اصلی برای تمام دگرگونی‌های اجتماعی است، سوادآموزی به معنای مشارکت انسان در ساختن اهداف و ایجاد محیط و شرایط مناسب زندگی است.

کد خبر 629323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.