سالروز درگذشت شیخ فخرالدین طاهری

آقا فخرالدین طاهری دروس سطح را از محضر استادان بزرگی چون شهید محراب شیخ محمد صدوقی و حاج شیخ عبدالرزاق قائینی فراگرفت و پس‌ازآن دروس خارج فقه و اصول را از مراجعی چون سید حسین بروجردی، سید روح‌الله خمینی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، شیخ عباسعلی شاهرودی و سید محمدرضا گلپایگانی بهره برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _یکشنبه چهارم دی‌ماه_ مصادف با زادروز و درگذشت مشاهیر و بزرگان مجموعه تاریخی تخت فولاد است.

سالروز درگذشت شیخ فخرالدین طاهری

سالروز درگذشت شیخ فخرالدین طاهری

شیخ فخرالدین طاهری فرزند شیخ محمدتقی بن ملأ محمد طاهر بن ملأ محمدعلی بن محمدامین قهدریجانی، عالم فاضل و فقیه محقق، در سال ۱۳۰۲ ش در قهدریجان به دنیا آمد.

جدش ملأ محمدعلی از علمای قهدریجان و صاحب تألیفاتی ازجمله: «تحفة العلل»؛ رساله «کنزاللغات»؛ «مونس المؤمنین»؛ همچنین وی کتاب «روضة الصفا» را با خط خود در سال ۱۲۵۶ ق استنساخ کرده است. این عالم بزرگوار در سال ۱۲۸۴ ق وفات یافته است.

از فرزندان وی آخوند ملأ محمدطاهر از علما قهدریجان است که مدتی امامت جمعه را در منطقه داشته و در سال ۱۳۳۳ ق وفات یافته و جنازه بعد از مدتی به نجف اشرف انتقال داده‌شده است.

فرزند وی شیخ محمدتقی طاهری نیز از علمای قهدریجان بوده و به ارشاد و ترویج معارف دینی و امامت جماعت و جمعه مشغول بوده است. وی در سال ۱۳۶۱ ق فوت و در قبرستان قهدریجان به خاک سپرده شد.

شیخ فخرالدین فرزند شیخ محمدتقی پس از دروس ابتدایی برای فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه اصفهان شد. علوم مقدماتی و ادبیات را نزد استادان اصفهان به اتمام رسانید و پس‌ازآن به شهر مقدس قم عزیمت کرد.

آقا فخرالدین طاهری دروس سطح را از محضر استادان بزرگی چون شهید محراب شیخ محمد صدوقی و حاج شیخ عبدالرزاق قائینی فراگرفت و پس‌ازآن دروس خارج فقه و اصول را از مراجعی چون سید حسین بروجردی، سید روح‌الله خمینی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، شیخ عباسعلی شاهرودی و سید محمدرضا گلپایگانی بهره برد. وی علاوه بر درس خارج فقه و اصول امام راحل، عصر روزهای جمعه در مدرسة فیضیه از درس اخلاق ایشان استفاده می‌کرد.

حاج شیخ فخرالدین ضمن اشتغال به درس و بحث، سال‌ها در زادگاه خود به جماعت و وعظ و خطابه پرداخت و به‌منظور انجام‌وظیفه دینی در ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر به بسیاری از نقاط ایران سفر کرد. ایشان نسبت به ولایت خاندان رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله علاقه وافر داشت به‌طوری که زبانزد خاص و عام بود.

از فخرالدین طاهری آثاری خطی به یادگار مانده است: ۱. «زادالواعظین»، شامل ۸ جلد ؛۲. «القصص و المطایبات»، دو جلد؛ ۳. «ملخص الاشعار»؛ ۴. «احوالات مختار»؛ ۵. «الولادة و الوفات».

آقا فخرالدین از سوی مراجع عظام: سید محمدرضا گلپایگانی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خویی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محمد حسنی کوه کمره‌ای، شیخ عبدالنبی عراقی و سید محمود شاهرودی اجازه در امور حسبیه داشته است.

سرانجام وی در بازگشت از مأموریت تبلیغاتی خود در جاده قم به اصفهان در چهارم ۱۴۰۰ ق / چهار دی ۱۳۵۸ ش در سن ۵۶ سالگی در حادثه تصادف فوت کرد و در گلستان شهدا به خاک سپرده شد.

کد خبر 629135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.