نطق‌های متناقض ارزی در مجلس

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، پنجم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نطق‌های متناقض ارزی در مجلس» نوشت: دیروز مذاکرات صحن علنی و غیرعلنی مجلس به بازار ارز اختصاص داشت.

در این روز علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس حاضر شدند تا ضمن ارائه تصویری از سیاست‌های ارزی دولت به ابهامات برخی از نمایندگان پاسخ دهند.

در ابتدا رئیس کل بانک مرکزی در نشست غیرعلنی مجلس گزارشی از وضعیت بازار ارز به نمایندگان مجلس ارائه کرد و پس از آن نمایندگان دولت و مجلس نظرات خود را دراین‌باره مطرح کردند.

جدای از اظهارات متعدد نمایندگان مجلس، آنچه در مذاکرات روز گذشته مجلس برجسته بود و به چشم می‌خورد، انتقاد صرف تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به سیاست‌های ارزی بود که هر یک با اختلاف زیادی از دیگران، دلیل جهش نرخ ارز درماه‌های اخیر را به عوامل متفاوتی نسبت می‌دادند و بدین ترتیب شاهد چندصدایی در میان مجلسی‌ها بودیم.

درواقع همان‌طور که سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه‌سرا اعلام کرد، گزارش‌های مجلس و دولت هیچ نتیجه‌ای جز گرفتن وقت مردم و نمایندگان نداشت.

در حالی طی ماه‌های اخیر به دلیل ورود فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، خودرو و مسکن هستیم که دولتمردان بارها از مجلس درخواست کرده‌اند طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به‌عنوان مانعی برای نوسانات هیجانی قیمت‌ها به سرانجام برسانند؛ موضوعی که دیروز هم یک‌بار دیگر از سوی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی و حتی برخی از نمایندگان مورد تأکید قرار گرفت، اما برخی نمایندگان مجلس تنها به انتقاد از وضعیت موجود در بازار ارز اکتفا کردند و در خصوص ارائه راهکار و پیشنهاد مدیریت بازار ارز اختلاف‌نظر زیادی داشتند به گونه‌ای که عده‌ای خواستار افزایش نرخ ارز رسمی بودند و برخی دیگر اعتقاد داشتند نرخ ارز باید به صورت دستوری سرکوب شود.

این در شرایطی است که در وضعیت فعلی و با توجه به نشستی که مجلس با حضور مسئولان دولتی برگزار کرد، انتظار می‌رفت مجلس به‌عنوان قوه مقننه و بازوی قانونگذاری حاکمیت برای ساماندهی بازار ارز و سایر بازارهای غیرمولد به کمک دولت بیاید.

در عین حال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل تورم و رشد نرخ ارز کسری بودجه است، از نقش برخی از نمایندگان مجلس در افزایش کسری بودجه انتقاد کرد.

اختلاف مجلسی‌ها در شیوه مدیریت بازار ارز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی دیروز به بررسی سیاست‌های ارزی کشور پرداختند که صدای واحدی از مجلس برای شیوه مدیریت بازار ارز شنیده نشد و طیف‌های مختلف نظرات متعددی را از افزایش نرخ ارز بر اساس تورم گرفته تا قیمت‌گذاری بر مبنای سامانه‌های ارزی و سرکوب نرخ ارز بیان داشتند.

نطق‌های متناقض ارزی در مجلس

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پسران فاطمه بی‌شمارند» نوشت: فاطمیه به جز آنکه موسمی برای گرامیداشت مقام کوثر رسول‌الله (ص) است، دو ویژگی برجسته و معنادار سیره بانوی دو عالم را در ذهن متبادر می‌کند؛ نخست مظلومیت و دوم ولایتمداری. در مظلومیت آن حضرت همین بس که هنوز چند ماه از رحلت حضرت ختمی‌مرتبت نگذشته بود که تنها یادگار پیامبر رحمت با بی‌مهری مدعیان پیروی از پیامبر مواجه شد و اهالی مدینه ثابت کردند که انسان تا چه حد می‌تواند فراموشکار و ناسپاس باشد.

آخرین توصیه‌های رسول‌الله در سپردن آن دو ودیعه الهی (قرآن و عترت) را از یاد برده و حرمت بیت دخت گرامی حضرتش را نگاه نداشتند.

درحالی‌که همه کائنات در تصرف تکوینی امیرالمؤمنین (ع)، بود، در برابر ظلمی که امت روا داشتند، به صلاح امت، لب به سکوت گزید و با چشمانی اشکبار، فاطمه (س) را که، چون شمع در مقابل دیدگانش هر روز بیشتر نحیف‌تر و کم‌فروغ‌تر می‌شد، به نظاره نشسته بود.

آنگاه که زهرا (س) علی را بدرود گفت، گویی آفتابی در خانه حیدر غروب کرده و علی باید پاره تن رسول خدا را به زمین می‌سپرد؛ اما غم بزرگ‌تر آن بود که باید همین را هم به دور از دیدگان مردم ناسپاس به انجام می‌رساند. آری! مظلومیت زهرای مرضیه (س) پس از شهادتش بیش از زمان حیات خاکی‌اش بود.

این مظلومیت، اما ریشه در همان ویژگی دوم یعنی ولایتمداری داشت. فاطمه (س) نه فقط همسر و یار علی (ع) که جان فدای او و ولایت او بود و در زمانه‌ای که مردمان چه از سر منفعت و چه از سر ترس، زبان به کام کشیده بودند، فریاد برآورد و دروغ‌گویان را رسوا ساخت.

روزهای تلخ پس از پیامبر، نامروتی و خیانت امت در حق امانات حضرتش، چنان پاره تن رسول خدا را آزرد که روح بلندش طاقت ماندن در کالبد را نیافت. آنچه بیشتر روح زهرا (س) را مکدر کرد نه جفای به شریک زندگی‌اش، که ظلم به مکتب و، ولی خدا بود و او این ظلم را برنتافت و سکوت را جایز ندانست.

فاطمه (س) اولین شهید و شهیده فدایی ولایت بود و او تا ابد الگوی همه فداییان ولایت خواهد بود. زهرای اطهر (س) به همه فرزندان معنوی‌اش تا قیام قیامت آموخت که چگونه باید گرد ولایت، چون شمع گشت و از آن پاسداری کرد، حتی اگر به قیمت سوختن بال‌های پروانه باشد. راز ارادت بی‌نظیر و فوق‌العاده بسیجیان خمینی و خامنه‌ای به مادرشان حضرت زهرا (س) نیز در همین نکته عمیق نهفته است.

نیک می‌دانند که مسئولیت معاصرت با، ولی مظلوم چیست و چرا باید حتی تا پای جان برای «ولایت» جان‌نثاری کرد. راز پایداری ولایت در برابر همه دسیسه‌ها در همین است؛ جان‌فدایانی که، چون «حاج قاسم» مدافع این حرم و حریم‌اند و به مادرشان صدیقه طاهره (س) پیروی می‌کنند.

هر سال در سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) خیابان‌های شهر و دیار ما میزبان پاره‌های پیکر فرزندان گمنام زهرا (س) است که خمینی کبیر (ره) را تنها نگذاشتند و در قرن پانزدهم هم دیگر فرزندان زهرا (س)، چون «آرمان» و «روح‌الله» در مظلومیت و گمنامی راه فاطمه (س) را می‌روند.

راه همان راه است، اما اکنون رهروان مانند پیروان علی در صدر اسلام انگشت‌شمار نیستند و بی‌شمارند. گمان برده‌اید که با جنایت و توحش می‌توانید ریشه حق را بخشکانید؟ هیهات! آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت، دشمنان مولا، شاید بتوانند شماری از فرزندان زهرا (س) را به آرزوی دیرینه‌شان یعنی شهادت برسانند، اما دیگر خانه‌نشینی علی را در خواب هم نخواهند دید.

نطق‌های متناقض ارزی در مجلس

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌۹۰ هزار نفر بدون شناسنامه می‌مانند؟» نوشت: احتمالاً بیش از ۹۰ هزار نفر بی شناسنامه خواهند ماند، به این دلیل که پدرشان یک غیرایرانی است؛ کودکانی که بعد از چند دهه بلاتکلیفی، قانون رسمی کشور به دادشان رسید و نجات‌بخش زندگی‌شان شد اما حالا …. ۲۲ آبان بود که کلیات طرح سازمان ملی اقامت در صحن علنی تصویب و برای بررسی جزئیات به کمیسیون امور داخلی مجلس ارجاع شد.

این طرح قرار است پس از ۹۰ سال، قانون ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران را به‌روز کند و با سامان‌دهی مهاجران، بسیاری از مشکلات و حواشی حاصل از آن برای کشور را کاهش دهد.

مشخص بودن دقیق محل زندگی، محل کار و کارفرما و همچنین چهره‌نگاری و انگشت‌نگاری در هنگام ورود به کشور، از الزاماتی است که در این طرح دیده شده و زمینه را برای ثبت درخواست پناهندگی و درخواست مجوز اقامت موقت یا مدت‌دار و بهره‌مندی از بسیاری از امکانات و خدمات شهروندی برای اتباع خارجی فراهم می‌کند.

اما ماده ۴۱ این طرح، بیش از ۴۱ ماده دیگر جنجال‌ساز شده و فراکسیون زنان مجلس را هم پای کار آورده تا برای آن چاره‌ای بیندیشد.

این‌که چرا این فراکسیون دغدغه اصلاح این ماده را دارد، از متن ماده کاملاً مشخص است: «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۲/۷/۱۳۹۸ از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون به استثنای افرادی که در سامانه مذکور ثبت نام کرده‌اند، لغو می‌گردد».

این طرح و ماده ۴۱ آن، اگر بدون تغییر تصویب شود، باعث خواهد شد سال‌ها پیگیری برای شناسنامه‌دار شدن فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، بی‌نتیجه بماند.

آن‌طور که در طرح سازمان ملی اقامت آمده، در صورت تصویب این قانون اقامت اتباع خارجی در ایران شامل سه حالت خواهد شد: اقامت موقت، اقامت مدت‌دار و اقامت ویژه. اقامت کوتاه مدت شامل درخواست برای اشتغال، تحصیل و آموزش، ورزشی، مطبوعاتی، سرمایه‌گذاری، تجارت، بازرگانی و درمانی است که حداقل ۹۰ روز و حداکثر یک‌سال خواهد بود. اقامت مدت‌دار هم شامل اقامت ۳ ساله، ۷ ساله و ۱۰ ساله است که طبیعتاً هرچه تعداد سال‌ها بالاتر برود، شرایط دریافت آن هم دشوارتر خواهد شد.

برای گروهی از اتباع خارجی خاص که چهره‌هایی مورد تأیید و شناخته شده هستند هم اقامت ویژه در نظر گرفته شده که مشابه تابعیت دائم است و همه این‌ها یعنی این‌که، دیگر فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، دستشان از تابعیت ایرانی و شناسنامه رسمی کوتاه خواهد ماند، شاید برای همیشه!

نطق‌های متناقض ارزی در مجلس

کد خبر 629082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.