فرار سرمایه ۹۷ میلیارد دلاری ایران در دهه ۹۰/ترکیه مقصد اصلی!

خالص حساب سرمایه ایران در بازه ۱۰ساله (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰) به جز سال ۹۳ و ۹۴ منفی بوده که نشان از فرار سرمایه از کشور دارد. مجموع حساب سرمایه ایران طی ۱۰سال گذشته، عددی بالغ بر ۹۶,۹۰۹- میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به‌تازگی به‌دنبال افزایش ریسک سیستماتیک در اقتصاد ایران، برخی افراد در پی خروج سرمایه‌های خود از کشور هستند و در اکثر موارد نیز سرمایه‌های ایرانیان به کشور ترکیه و در بخش املاک ترکیه سرمایه‌گذاری شده است.

مطابق با آمار منتشرشده از تعداد خانه‌های خریداری شده در ترکیه توسط ایرانیان، تعداد این خانه‌ها طی ۵.۵ سال گذشته به ۳۲ هزار عدد می‌رسد که عدد قابل توجهی است. این تعداد خانه را نیز میزان فرار سرمایه از کشور در ۱۰ سال گذشته نیز تأیید می‌کند.

سال ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۱۴۰۰
خالص حساب سرمایه (میلیون دلار) ۱۷,۲۱۴- ۹,۸۳۵- ۹,۳۲۱- ۵۵۹ ۲,۳۴۶ ۱۸,۲۸۸- ۱۹,۳۲۱- ۹,۹۳۵- ۲۴۹- ۶,۳۱۸- ۹,۳۳۳-

همان‌طورکه مشخص است، خالص حساب سرمایه ایران در بازه ۱۰ ساله (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰) به جز سال ۹۳ و ۹۴ منفی بوده که نشان از فرار سرمایه از کشور دارد. مجموع حساب سرمایه ایران طی ۱۰ سال گذشته، عددی بالغ بر ۹۶,۹۰۹- میلیون دلار بوده است.

آن‌طورکه رصدخانه مهاجرت ایران اعلام کرده، بحران‌ها و تحولات اقتصادی بر افزایش میزان میل افراد به مهاجرت، به ویژه با اهداف اقتصادی بسیار مؤثر است.

با وجود آنکه آمار دقیقی از تغییرات روندهای مهاجرتی ایرانیان براساس داده‌های داخلی در دسترس نیست، ولی با استفاده از داده‌های کشورهای مقصد و با مشاهدات میدانی پراکنده نیز به نظر می‌رسد پس از تحولات اقتصادی اخیر میزان مهاجرت و سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشورهای همسایه به شدت افزایش داشته است.

طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بیشتر سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج، در کشورهای خلیج فارس ازجمله امارات بود، ولی داده‌های اکنون حاکی از آن است که مقصد سرمایه‌های مهاجر ایرانی درحال‌حاضر عمدتاً کشور ترکیه است.

به عنوان مثال با تغییر قانون سرمایه‌گذاری خارجی ترکیه و کاهش میزان سرمایه مورد نیاز برای دریافت اقامت از ۵۰۰ به ۲۵۰ هزار دلار ایرانیان در سال ۲۰۲۱ اولین سرمایه‌گذاران خارجی در بخش مسکن در این کشور بوده‌اند؛ به عبارت دیگر میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان در بخش مسکن ترکیه ۱۷ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این بخش را تشکیل می‌دهد. منفی بودن حساب خالص سرمایه ایران درسال‌های اخیر نشان از خروج سرمایه بالا از کشور دارد که سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه یکی از دلایل اصلی آن است.

فرار سرمایه ۹۷ میلیارد دلاری ایران در دهه ۹۰/ترکیه مقصد اصلی!

کد خبر 629001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 0
    والا من ام از دست ام میومد فرار کرده بودم !!