نبود وحدت رویه در دانشگاه، مانع انعقاد قراردادهای پژوهشی با شهرداری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: امروز در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پروژه‌های پژوهشی و همکاری مشترک مختلفی در زمینه‌های متعدد همچون انرژی وجود دارد، اما به دلیل وجود نداشتن یک وحدت رویه مشخص در دانشگاه، ما سردرگم برای بستن قراردادها و یا تعیین تکلیف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان در جلسه هم‌اندیشی مدیریت شهری و دانشگاه هنر اصفهان با عنوان «شهرگاه» اظهار کرد: با توجه به سابقه و تاریخ شهر و همچنین آینده‌ای که باید برای آن متصور شد، حوزه معاونت شهرسازی و معماری یکی از سنگین‌ترین کرسی‌ها را در اصفهان دارد.

وی افزود: در دوره جدید معاونت شهرسازی و معماری با توجه به اقداماتی که در دوره‌های مختلف انجام و با استفاده از نخبگان و تیم‌های تخصصی و پرسشنامه‌ای که آماده شد، برنامه‌ای را حول چهار محور طراحی کرده‌ایم و در این راستا از جامعه علمی، معماران و شهرسازان اصفهان می‌خواهیم که شهرداری را در اجرا و تکمیل این برنامه همراهی کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه هنر امروز ما باید این باشد که جامعه علمی و اجرایی را در کنار یکدیگر جمع کنیم و حال شهرسازی و معماری را بهتر کنیم، تصریح کرد: این موضوع که در شهر گذشته، آینده و شهر معاصر می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم، اهمیت بسیاری دارد، در این راستا موارد قابل توجه در جلسات هم‌اندیشی مدیران اجرایی و جامعه علمی استخراج خواهد شد که باید بیش از پیش از آن بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نشست‌های هم‌اندیشی به منظور تقویت پیوندهای مدیریت شهری و جامعه علمی بسیار مثمر ثمر است، اما باید به چرایی تحقق نیافتن پیوند میان دستگاه‌هایی چون شهرداری و دانشگاه‌ها به‌رغم تمایل هر دو طرف برسیم.

مهدویان اظهار کرد: اگر بحث نبود بودجه و اعتبارات مطرح شود که پاسخ منفی است، چرا که فقط معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان برای امسال ۹۰ میلیارد تومان و برای سال آینده ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای مباحث مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی تعیین کرده است.

وی ادامه داد: همچنین یک برنامه راهبردی مشخص، با اهداف و اقدامات معین بر اساس یک هم اندیشی و نظرسنجی که از هیئت اندیشه‌ورز صورت گرفته است نیز تبیین و تعریف شده است، اما با این حال هنوز پیوند دقیق و صحیح میان معاونت شهرسازی و معماری و دانشگاه هنر شکل نگرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: همیشه در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به دنبال وقوع اقدامات و کارهای جدید نیستیم، چه بسا باید در بسیاری از اوقات به دنبال آن باشیم که چه کارهایی نباید در شهر اتفاق بیفتد.

آمادگی کامل برای برقراری پیوند با دانشگاه‌ها را داریم

مهدویان خاطرنشان کرد: باید از سلسله جلسات تخصصی اندیشه‌ورزی همچون شهرگاه به بهترین شکل بهره ببریم و در پی یافتن چرایی تحقق نیافتن پیوند میان ارگان‌ها و دانشگاه‌ها باشیم، چراکه نیازمند کمک هیئت‌های اندیشه‌ورز علمی هستیم.

وی افزود: امروز در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پروژه‌های پژوهشی و همکاری مشترک مختلفی در زمینه‌های متعدد همچون انرژی وجود دارد، اما به دلیل وجود نداشتن یک وحدت رویه مشخص در دانشگاه، ما سردرگم برای بستن قراردادها و یا تعیین تکلیف هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: اکنون در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و به صورت کلان در بدنه مدیریت شهری، آمادگی کامل برای برقراری پیوند با دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه هنر در زمینه رفع مشکلات در حوزه شهرسازی و معماری وجود دارد، همچنین بودجه و اعتبارات لازم و زمینه‌های متنوع فعالیت همراه با راهبردها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی از جمله زمینه‌های پیوند مشترک مهم امروز مدیریت شهری با دانشگاه هنر است که از سوی اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به الزام پرداختن به آن بسیار تاکید فراوان است، گفت: در حال حاضر هر هفته شورای عالی بافت تاریخی شهر با حضور شخص شهردار و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار می‌شود و پروژه‌های متعددی در این رابطه تعریف می‌شود که می‌تواند از نقاط مشترک کار با دانشگاه هنر باشد.

قرارگاه مسکن و پروژه‌های بازآفرینی تشکیل شده است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بافت فرسوده شهر دیگر عرصه مهم برای مدیریت شهری است که بر اساس آن قرارگاه مسکن و پروژه‌های بازآفرینی متعددی تشکیل شده است گفت: آنچه در این عرصه مهم است تعیین کاربلد در این زمینه است، که دانشگاه هنر می‌تواند به عنوان یک جامعه مخاطب تخصصی و موجه ورود کند.

وی ادامه داد: بخش شهر آینده می‌تواند سومین عرصه تعریف شده برای همکاری و پیوند مشترک با دانشگاه هنر باشد، اساتید دانشگاه باید در زمینه اینکه شهر آینده چه شاخصه‌هایی داشته باشد، توسعه عمودی یا افقی داشته باشیم، با چه ساختاری تعیین شود، پیاده‌سازی منطقه سبز برای شهر آینده چگونه باشد، نظر بدهند.

مهدویان تغییر نگاه مدیریت شهری در دوره ششم و حضور مدیران تحصیل کرده دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه هنر در بدنه شهرداری را نقطه عطف پیوند قوی‌تر میان شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر در رفع مشکلات و اقدامات مشترک دانست و افزود: دانشگاه هنر علاوه بر داشتن اساتید متخصص و با سطح جهانی، دانشجویان مستعد و متفاوتی دارا است که می‌توان در اجرای پروژه‌های شهری از آنها بهره برد.

کد خبر 628997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.