پر بارش‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

بعضی از کشورهای جهان رکورد دار بیشترین میزان بارندگی هستند و به دلیل بارندگی بیش از حد، در معرض خطر سیل قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارش پدیده‌ای است که باعث انباشت آب‌های شیرین و زنده شدن سیاره ما می‌شود. همچنین حیات کل اکوسیستم به میزان بارندگی سالانه بستگی دارد و هر گونه اختلال در این چرخه می‌تواند باعث خشکسالی، قحطی و نتیجه گرسنگی شود.

اگرچه پاییز و زمستان، به عنوان پرباران‌ترین فصل‌های سال شناخته می‌شود، اما نبود تناسب زیادی بین الگوهای باران در مناطق مختلف جهان وجود دارد، بدین معنا که میزان بارش در بعضی از کشورها بسیار بالا است، در حالی که بعضی دیگر بارندگی بسیار کم را تجربه می‌کنند و یا اصلاً هیچ بارشی ندارند.

به طور میانگین می‌توان گفت کشورهایی که در مناطق گرمسیری و پوشیده از جنگل‌های سبز انبوه قرار دارند، سالانه بیشترین بارندگی را دریافت می‌کنند. در ادامه شما را با پر بارش‌ترین کشورهای جهان آشنا می‌کنیم:

بنگلادش

بنگلادش یکی از پرتراکم‌ترین کشورهای جهان است که در شرق هندوستان و کنار خلیج بنگال قرار دارد. به علت وجود چندین رودخانه و برخورداری از آب و هوای موسمی، در بیشتر قسمت‌های این کشور، میزان بارندگی زیاد است. فصل باران‌های موسمی معمولاً از ماه ژوئن آغاز می‌شود و در اکتبر به پایان می‌رسد. در این روزها بنگلادش تقریباً ۸۰ درصد بارندگی را تجربه می‌کند. مناطقی که در نزدیکی کوهپایه‌های هیمالیا قرار دارند، بیشترین بارش را دارند و میانگین بارندگی سالانه در این کشور ۲۶۶۶ میلی‌متر برآورد شده است.

پر بارش‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

اندونزی

اندونزی کشوری زیبا با مخازن آب‌های گرم است که آب و هوای استوایی آن باعث شده تا بارندگی زیادی را تجربه کند. دوره باران‌های موسمی در این کشور از ماه دسامبر شروع می‌شود و در ماه مارس به پایان می‌رسد. مناطق غرب و شمال اندونزی، بیشترین میزان بارندگی را نسبت به سایر نقاط تجربه می‌کند. میانگین بارندگی سالانه در این کشور حدود ۲۷۰۲ میلی‌متر برآورد شده است.

برونئی دارالسلام

برونئی، کشوری در جنوب شرقی آسیا است که در میان کمربند گرمسیری جهان قرار دارد و از این رو بیشترین میزان بارندگی را دریافت می‌کند. این کشور دارای شرایط آب و هوایی گرمسیری است که باعث ایجاد هوای گرم با رطوبت بالا می‌شود. میانگین میزان بارندگی سالانه در برونئی ۲۷۲۲ میلی‌متر است که هشتمین کشور با بیشترین میزان بارندگی در جهان محسوب می‌شود.

پر بارش‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

مالزی

مالزی با ۲۸۷۵ میلی‌متر بارندگی در سال در رتبه بعدی این فهرست قرار دارد. از آنجا که این کشور در منطقه گرمسیری جهان واقع شده است، بیشترین میزان بارندگی را دریافت می‌کند. در مالزی نیز فصل باران‌های موسمی از اوایل دسامبر شروع می‌شود و در ماه مارس پایان می‌یابد. مناطق واقع در شمال و غرب مالزی مانند دامنه‌های ساراواک و صباح، بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض باران هستند و بیش از ۷۰ درصد از کل بارندگی این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

کاستاریکا

کاستاریکا به خاطر سواحل سفید شنی معروف است و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. همچنین این کشور یک مقصد عالی برای گذراندن تعطیلات تابستان همراه با موج سواری و آفتاب گرفتن است. بارندگی‌های شدید کاستاریکا از ماه مه شروع می‌شود و به مدت هفت ماه ادامه می‌یابد. در این ماه‌ها میزان جزرومد آب دریا بالا است و به گردشگران توصیه می‌شود از نزدیک شدن به سواحل خودداری کنند. بر اساس آمارهای اخیر، میانگین بارندگی سالانه این کشور ۲۹۲۶ میلی‌متر است.

پر بارش‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

پاناما

پاناما، یک کشور کوهستانی با جنگل‌های انبوه است که آمریکای مرکزی را به آمریکای جنوبی پیوند می‌دهد. آب‌وهوای این کشور استوایی، مرطوب و با درجه حرارت بالا است و اختلاف فصلی کمی در آن وجود دارد. مناطق کوهستانی پاناما خنک‌تر است و در آن‌ها یخبندان هم رخ می‌دهد.

فصل معمول بادهای موسمی در پاناما ۹ ماه طول می‌کشد و از ماه آوریل تا دسامبر ادامه دارد. موقعیت جغرافیایی پاناما و بخاراتی عامل اصلی بارندگی‌های زیاد در این کشور است. میزان بارندگی سالانه پاناما تقریباً ۲۹۲۶ میلی‌متر تخمین زده می‌شود.

جزایر سلیمان

جزایر سلیمان که جایگاه چهارم پربارش‌ترین کشورهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد، دو آب و هوای کاملاً متمایز مرطوب و کاملاً خشک را تجربه می‌کند. فصل اول بارندگی در جزایر سلیمان از ماه فوریه شروع می‌شود و در ماه مه به پایان می‌رسد، اما دور دوم از ماه سپتامبر تا نوامبر ادامه دارد. علاوه بر بارش شدید باران، این کشور با خطر عبور طوفان از شمال دور نیز مواجه است. میانگین بارندگی سالانه در پاناما ۳۰۲۸ میلی‌متر برآورد شده است.

پر بارش‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

پاپوآ گینه نو

پاپا گینه نو، کشوری فقیر و روستایی و دارای آب و هوای گرمسیری و جنگل‌های بکر و دست نخورده است. فصل باران‌های موسمی در سومین کشور پربارش جهان معمولاً از ماه دسامبر شروع می‌شود و در ماه مارس به پایان می‌رسد. بخش‌های غربی و شمالی کشور بیشترین بارندگی را دارند و میانگین بارندگی سالانه در آن ۳۱۴۲ میلی‌متر است. چنانچه در پاپوآ گینه نو از آب باران به درستی استفاده نشود، سیل و تخریب اتفاق می‌افتد.

سائو تومه و پرنسیپ

این کشور که از دو جزیره سائوتومه و پرنسیپ تشکیل شده است، جایگاه دوم پر بارش‌ترین کشورهای دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و دارای دو فصل بارندگی است. اولین دوره کوتاه بارش از ماه اکتبر شروع می‌شود و تا نوامبر ادامه می‌یابد و دوره طولانی‌تر از ماه مارس تا مه ادامه دارد. هر دو فصل بارندگی در سائو تومه و پرنسیپ، بارش بسیار زیادی دارند و میانگین بارندگی سالانه در هر دو فصل تقریباً ۳۲۰۰ میلی‌متر است. این کشور بیشترین بارندگی را در مناطق اطراف و نزدیک خط استوا دارد.

پر بارش‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

کلمبیا

کلمبیا دارای بیشترین میزان بارندگی در بین کشورهای جهان است و برخی از مناطق آن به دلیل بارندگی بیش از حد برای همیشه در معرض سیل قرار می‌گیرند. در این کشور هر روز باران می‌بارد و بارش سالانه آن ۳۲۴۰ میلی‌متر برآورد شده است. مناطق مقابل اقیانوس آرام، بیشترین میزان بارندگی را تجربه می‌کنند. کلمبیا دارای جنگل‌های بارانی فراوان است و با حرکت به سمت شرق کشور از میزان بارندگی‌ها کاسته می‌شود.

ترجمه از لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 628839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.