زندگی ما با لجن و بوی تعفن یکی شده است!

ساکنان شهر کوچکی در استان تهران از بوی نامطبوع ناشی از پس‌زدگی آب چاه فاضلاب رنج می‌برند؛ شهروندان قرچک سازندگان شهرک‌ها را مسبب این وضعیت می‌دانند و از دستگاه‌های متولی انتظار رفع این معضل را دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای ایران با معضلات زیست‌محیطی زیادی دست به گریبان هستند که زیست‌پذیری آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، یکی از این مشکلات نبود فاضلاب شهری است. بسیاری از شهرهای کوچک با این معضل دست به گریبان هستند و برنامه‌ریزی مدونی برای حل این مسئله انجام نشده است.

قرچک با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب شرق استان تهران قرار دارد. یک مشکل ۱۲ ساله در منطقه پوئینک قرچک به دلیل نبود شبکه فاضلاب و انبوه‌سازی گسترده وجود دارد. شهروندان پوئینک با نم‌زدگی و پس‌زدگی آب فاضلاب در منازل روبه‌رو هستند و مشکل اصلی را نبود شبکه فاضلاب می‌دانند.

شهروندان می‌گویند نشست چاه و بوی فاضلاب در منازل به مشام می‌رسد و بسیار آزار دهنده است. قرار است این مشکل ۱۲ ساله توسط شهرداری قرچک و با همکاری اداره آب و فاضلاب جنوب شرق تهران هرچه سریع‌تر حل شود.

ساکنان پوئینک قرچک معتقد هستند که سازندگان شهرک‌های مسکونی با بی‌توجهی به تعهدات قانونی و استانداردهای ساخت‌وساز در دفع فاضلاب، مشکلات عدیده‌ای را برای سکنه و محیط زیست منطقه ایجاد کرده‌اند. بی‌توجهی به پروژه سیستم دفع فاضلاب شهرک مسکونی منطقه موجب شده است تا بخشی از فاضلاب این مجتمع مسکونی وارد معابر و مناطق شود و مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان این مجتمع به وجود بیاید.

نم‌زدگی و پس‌زدگی آب فاضلاب در منازل

محمد کمالی، یکی از شهروندان محله پوئینک می‌گوید: نشست چاه فاضلاب و بوی نامطبوع آن در منازل به مشام می‌رسد و بسیار آزار دهنده است، قرار است این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود.

وی می‌افزاید: سازندگان این شهرک‌ها با بی‌توجهی به تعهدات قانونی و استانداردهای ساخت‌وساز در دفع فاضلاب، مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان و محیط زیست منطقه ایجاد کرده‌اند.

این شهروند خاطرنشان می‌کند: شهروندان پوئینک با نم‌زدگی و پس‌زدگی آب فاضلاب در منازل روبه‌رو هستند و مشکل اصلی نبود فاضلاب است.

معضل بوی نامطبوع و رطوبت موجود در انبار خانه‌ها

فاطمه قره‌گزلو یکی دیگر از شهروندان محله پوئینک قرچک اظهار می‌کند: بی‌توجهی به احداث سیستم دفع فاضلاب شهرک مسکونی منطقه پوئینک قرچک موجب شده است تا بخشی از فاضلاب این مجتمع مسکونی وارد معابر و مناطق اطراف شود و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان این مجتمع ایجاد کند.

وی ادامه می‌دهد: انباری منزل از رطوبت ناشی از آب فاضلاب نم زده و تمام وسایل داخل انباری خیس شده است، انباری ما پر از آب است و اگر داخل انباری شویم، بوی گند و خیسی موجود در این انبار آزار دهنده است.

زندگی ما با لجن و بوی تعفن فاضلاب یکی شده است

محمد زمانی‌دوست، از دیگر ساکنان پوئینک تاکید می‌کند: برای ساخت‌وسازها ابتدا لازم است زیرسازی پروژه فاضلاب انجام شود، اما این مهم برای سازندگان اهمیت نداشته است و آنان مسببان وضع امروز ما در این منطقه هستند.

وی اضافه می‌کند: چاره‌ای نداریم به جز زندگی کردن، با این وضعیت بد اقتصادی نه توان ساخت سرپناه دیگری را داریم و نه می‌توانیم برای نقل مکان اجاره بها پرداخت کنیم، زندگی ما با لجن و بوی تعفن فاضلاب یکی شده است.

حفر چاه‌های جذبی با ‏ مشارکت شهرداری و اداره آب و فاضلاب

محسن خرمی‌شریف، شهردار قرچک در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اواخر دهه ۱۳۶۰ توسط مسکن و شهرسازی ۱۵۰۰ واحد مسکونی در محله پوئینک قرچک ساخته شد، اما در ابتدای ساخت این واحدها زیرساخت لازم برای دفع فاضلاب فراهم نشد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر شهروندان ساکن در این منطقه با مشکل دفع آب فاضلاب مواجه هستند.

شهردار قرچک خاطرنشان می‌کند: شهرداری در راستای رفع این مشکل با همکاری اداره آب و فاضلاب شهرستان حفر چاه جذبی و نصب دستگاه پکیج را در دستور کار قرار داد و اکنون بخشی از عملیات حفر چاه‌های جذبی در حال اجرا است.

خرمی‌شریف تصریح می‌کند: با شرکت سازنده دستگاه اُزن‌ساز قرارداد بستیم تا پس از تحویل و نصب دستگاه، پروژه تحویل آب و فاضلاب شهرستان شود و از پساب فاضلاب در چرخه کشاورزی استفاده شود.

وی با بیان اینکه این پروژه تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید، تاکید می‌کند: اجرای پروژه به صورت مشارکتی با آب و فاضلاب انجام می‌شود و شهرداری برای اجرای این طرح ۲.۵ میلیارد تومان هزینه کرده است.

آب و فاضلاب اقدامات مطلوبی مطابق با اعتبارات تخصیصی انجام داده است

داریوش فضل الهی، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای جنوب شرقی استان تهران با تاکید بر اینکه شهر قرچک شبکه فاضلاب دارد، تصریح می‌کند: اجرای طرح فاضلاب در قرچک مطابق برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده از اولویت‌های کاری شرکت است، در شهر قرچک ۱۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح فاضلاب در شهر قرچک، می‌افزاید: ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر از سال ۱۳۸۸ توسط شرکت آبفای جنوب شرقی استان تهران اجرا شده است. این پروژه زیست‌محیطی ۲۲۰ کیلومتر شبکه، خطوط انتقال و جمع‌آوری فاضلاب دارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای جنوب شرقی استان تهران با بیان اینکه ساخت و راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب اجرایی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: فرآیند انتخاب پیمانکار تصفیه‌خانه فاضلاب با مبلغ برآورد ۴۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است، پیمانکار احداث دیوار تصفیه‌خانه فاضلاب نیز انتخاب شده است و برای حصارکشی این تصفیه‌خانه تا یک ماه آینده با مبلغ قرارداد ۲۰ میلیارد ریال اقدام خواهد شد.

فضل الهی با اشاره به راهکارهای حل مشکل فاضلاب قرچک و اقدامات شرکت آب فاضلاب در این راستا، تصریح می‌کند: در مرحله نخست ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله شبکه و خطوط جمع‌آوری و انتقال فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب انجام شده و شرکت آب و فاضلاب اقدامات مطلوبی مطابق با اعتبارات تخصیصی در این زمینه انجام داده است. این شرکت در مواقع بحرانی مانند پس‌زدگی فاضلاب شهرک دبله اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی با اشاره به همکاری‌های شرکت آب و فاضلاب در خصوص احداث طرح فاضلاب، می‌گوید: مجری احداث طرح فاضلاب در مناطق شهری و روستایی شرکت آب و فاضلاب است و در این راستا همکاری و تعاملات متناسبی بین شهرداری و آب و فاضلاب وجود دارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای جنوب شرقی استان تهران تأکید می‌کند: امیدواریم با وحدت و همدلی بیشتر، طرح فاضلاب با توجه به اهمیت زیست‌محیطی آن در قالب مدیریت واحد شهری با همکاری تمام ادارات و نهادهای مربوطه اجرایی شود.

کد خبر 628570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.