افزایش سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان/ اصفهان پیشتاز دوره‌های مهارت‌محور

رئیس اداره آموزش دوره‌های اول و دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش‌وپرورش استان گفت: درصدد هستیم هر ساله تا افق ۱۴۰۴، استان اصفهان بتواند سهم شاخه فنی‌وحرفه‌ای را به ۵۰ درصد برساند. این میانگین نسبت به مقیاس کشوری که حدود ۳۶ درصد است در سطح بالاتری قرار دارد.

حسین نادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت مطلوب استان اصفهان در توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های سند تحول بنیادین و افق سال ۱۴۰۴ شاهد افزایش ورود دانش‌آموزان به شاخه فنی‌وحرفه‌ای هستیم.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های آموزش‌وپرورش بر مبنای سند تحول بنیادین، افزود: در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه و نیز توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای در استان اصفهان، سهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای باید به رقم ۵۰ درصد برسد.

رئیس اداره آموزش دوره‌های اول و دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اصفهان در توزیع متوازن، رشد خوبی در افزایش سهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش داشته است، گفت: در استان طی سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱.۹۳ درصدی ثبت‌نام پایه دهم در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بودیم؛ به همین میزان از شاخه نظری کاسته شده است.

نادیان با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری در حدود ۳۱.۴۵ درصد دانش‌آموزان استان در شاخه فنی و کاردانش و ۶۹.۵۴ درصد در شاخه نظری ثبت‌نام شده‌اند، اظهار کرد: درصدد هستیم هر ساله تا افق ۱۴۰۴، استان اصفهان بتواند سهم شاخه فنی‌وحرفه‌ای را به ۵۰ درصد برساند. این میانگین نسبت به میانگین کشوری که حدود ۳۶ درصد است، بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: در توزیع رشته‌ای در شاخه نظری سیاست بر این است که ورودی به رشته ریاضی و علوم و معارف اسلامی را افزایش دهیم و در رشته‌های علوم تجربی و ادبیات این سهم کاهش پیدا کند.

رئیس اداره آموزش دوره‌های اول و دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: در این زمینه استان طی چند سال اخیر موفق بوده و هر ساله چنین شرایطی را طبق برنامه‌های سند، کنترل کرده؛ در رشته ریاضی نسبت به سال گذشته رشد حدود ۱.۵ درصدی و در رشته ادبیات کاهش حدود ۱.۲۸ درصدی داشتیم که طبق سیاست‌گذاری وزارت آموزش و پرورش است.

نادیان گفت: در رشته علوم تجربی شاهد کاهش و نگهداشت بودیم؛ یعنی میزان ورودی دانش‌آموزان پایه دهم مانند سال گذشته در حد ۳۶ درصد است. در حوزه رشته معارف اسلامی نیز میزان ثبت‌نام ورودی با توجه به تعداد کم مدارس در استان به همان اندازه سال قبل بود.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران حوزه معاونت آموزش متوسطه در سراسر استان اصفهان، در مباحث توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای شرایط بسیار خوبی نسبت به میانگین کشوری و نیز سال‌های گذشته داریم.

کد خبر 628475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.