ساختار انسانی شهرهای هوشمند

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: ابتکارات شهر هوشمند تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی شهروندان و مدیریت بحران‌ها دارد که قابل اندازه‌گیری است. ساختار انسانی یک شهر هوشمند اقتصاد، شبکه‌های دانش و سیستم‌های پشتیبانی انسانی را شامل می‌شود.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه بسیاری از شهرهای دنیا به سمت هوشمندسازی حرکت کرده‌اند، در پکن و چند شهر دیگر که هوشمندسازی عملیاتی شده است، افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند توسط دوربین‌های شناسایی می‌شوند، در چین نیز از سیستم فناوری پهباد استفاده و از طریق پهباد اوضاع شهر رصد می‌شود.

وی با اشاره به کنترل هوشمند بیماری‌ها، افزود: در شهرهای هوشمند روی کلاه‌های نیروهای پلیس سیستمی تعبیه شده است که از پنج متری می‌تواند حرارت بدن افراد را تشخیص دهد، برای افراد کد «کیو آر» تعیین شده است که شامل سه رنگ سبز (افراد سالم)، زرد (افرادی که به مدت هفت روز نیاز به قرنطینه دارند) و قرمز (افرادی که باید ۱۴ روز قرنطینه شوند) است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه امروز مسئولان و مدیران شهری باید در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا بیش از پیش به موضوع هوشمندسازی ورود پیدا کنند، تصریح کرد: بعد از کرونا ممکن است بیماری‌های دیگری پدیدار شود؛ لذا هوشمندسازی به مدیریت شهری در کنترل بیماری کمک کند.

کریمی تاکید کرد: مدیران شهر در روزهای اشاعه بیماری نمی‌توانند از رفت و آمد مردم به شهر در تمام ساعات شبانه‌روز جلوگیری کنند و شهروندان نیز در این شرایط چندان تمایل ندارند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، در این میان وسیله نقلیه شخصی مانند دوچرخه گزینه مناسبی است و چنانچه مسیرهای کامل و به هم پیوسته دوچرخه در شهر وجود داشته باشد، مردم می‌توانند با فاصله مشخص حرکت کنند و امور روزمره خود را با آرامش بیشتری انجام دهند.

کریمی گفت: ابتکارات شهر هوشمند تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی شهروندان و بازدیدکنندگان دارد که قابل اندازه‌گیری است، چارچوب انسانی یک شهر هوشمند، اقتصاد، شبکه‌های دانش و سیستم‌های پشتیبانی انسانی است.

وی افزود: ابتکارات هنری و فرهنگی از حوزه‌های اصلی برنامه‌ریزی شهر هوشمند است؛ نوآوری با کنجکاوی فکری و خلاقیت همراه است و اجرای پروژه‌های مختلف نشان داده است که دانشمندان، مدیران و برنامه‌ریزان می‌توانند در ترکیبی متنوع از فعالیت‌های فرهنگی و هنری، عمرانی و شهرسازی زمینه را برای تحقق شهر هوشمند فراهم کنند.

کد خبر 628445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.