دلیل اصلی آلودگی هوای تهران منابع ثابت است/خبری از مازوت‌سوزی نیست

با توجه به برودت هوا و محدودیت صنایع در استفاده از گاز، برخی صنایع در برخی استان‌ها مجبور به استفاده از مازوت یا نفت کوره شده‌اند اما در تهران خبری از مازوت‌سوزی نیست و مسئولان استانی و کشوری نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اخبار منتشرشده در ارتباط با افزایش قیمت انرژی برای مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای مشترکانی که سقف الگوی مصرف را رعایت کنند، نخواهیم داشت و افزایش قیمت مصرف براساس آنچه در دولت مصوب شده و در قانون بودجه ۱۴۰۱ بر آن تاکید شده، مشمول مشترکانی است که سقف الگو را رعایت نمی‌کنند و هر چه این افزایش بیشتر باشد، مشترکان پرمصرف باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در پاییز سال جاری، گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر بوده و این نشان می‌دهد که به همین میزان سوخت مایع کمتری استفاده شده است، گفت: درحقیقت در پاییز مصرف نفت کوره و گازوئیل نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

وزیر نفت ادامه داد: در استان تهران در هیچ‌کدام از نیروگاه‌ها و صنایع، هیچ مصرف نفت کوره و مازوت در امسال و سال گذشته نداشتیم.

نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان «مازوت» نمی‌سوزانند

محسن امیری، مدیرعامل هلدینگ نیروگاهی بنیاد مستضعفان در واکنش به برخی موضوعات مطرح شده درباره استفاده برخی از نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت و تأثیر منفی استفاده از مازوت بر آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها اظهار کرد: بنیاد مستضعفان درحال‌حاضر دارای هفت نیروگاه در سراسر کشور است که با ظرفیت تولید ۴۰۲۰ مگاوات، حدود ۷ درصد برق کشور را تأمین می‌کند. نوع طراحی نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان به‌گونه‌ای است که در صورت قطعی گاز یا هر اتفاق دیگر، هیچ‌یک از این نیروگاه‌ها، امکان سوزاندن مازوت و استفاده از این سوخت را به دلیل دارا نبودن تجهیزات متناسب با سوخت مازوت ندارند.

در نیروگاه‌های تهران مازوت سوزی نداریم

هادی بیگی‌ نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی درخصوص مازوت‌سوزی در تهران گفت: این پدیده خود سبب باقی ماندن ذرات آلاینده در هوای نزدیک به سطح زمین شده و زمینه آلودگی هوا را فراهم می‌کند. اینکه گفته می‌شود علت تشدید آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی در نیروگاه‌هاست، اشتباه است. ما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنیم، در سایر نیروگاه‌ها مازوت‌سوزی داریم اما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌شود.

دلیل اصلی آلودگی هوای شهر تهران چیست؟

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: در نیروگاه بخاری بعثت تهران نیز طی هشت سال گذشته، یک لیتر مازوت هم سوزانده نشده است و همه سوخت موردنیاز آن، از نوع گاز طبیعی تأمین می‌شود؛ در هیچ‌کدام از صنایع و نیروگاه‌های تهران مازوت سوزانده نمی‌شود.

وی افزود: در نیروگاه منتظرقائم که فاصله بسیار زیادی از تهران دارد، مطابق با مجوزهای صادرشده، گاه به صورت ترکیبی از سوخت نفت‌کوره و گاز طبیعی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره کیفیت سوخت توزیعی در تهران گفت: سوخت بنزین و نفت‌گاز توزیعی در کلان‌شهر تهران، دارای کیفیت مناسب و مطابق با استاندارد یورو ۴ است.

سالاری تعداد زیاد خودروها در تهران و رشد روزافزون آن‌ها، همچنین استاندارد نبودن مقدار مصرف سوخت خودروها را از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران اعلام و تصریح کرد: دلیل اصلی آلودگی هوای شهر تهران منابع ثابت است.

کد خبر 628286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.