تفاوت بیماری‌ ‬پارکینسون و ام‌اس در چیست؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: لرزش که یکی از علائم ابتلا به بیماری پارکینسون است، در بیماری ام‌اس نیز دیده می‌شود، اما متفاوت هستند و نحوه تشخیص این دو بیماری نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

فرشته اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیماران مبتلا به پارکینسون ممکن است به درجاتی برسند که حافظه و فعالیت‌های شناختی مغز آن‌ها دچار اختلال شود، اظهار کرد: لرزش که یکی از علائم ابتلاء به بیماری پارکینسون است، در بیماری ام‌اس نیز دیده می‌شود، اما تشخیص این دو بیماری با یکدیگر تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه بیماری پارکینسون برخلاف بیماری ام‌اس که در جوانان بیشتر بروز می‌کند، به طور معمول در سنین بالاتر به وجود می‌آید، افزود: پارکینسون ممکن است در سنین جوانی نیز بروز کند، اما در دهه پنج به بعد زندگی افراد پدید می‌آید و متعاقب بالاتر رفتن سن افراد، احتمال بروز این بیماری افزایش می‌یابد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بیماری ام‌اس حالت رفت و برگشت دارد؛ به این معنا که ممکن است برخی از علائم به وجود آید، بهتر شود و دوباره عود کند، اما هنگامی که علائم بیماری پارکینسون آغاز شود به آرامی بدتر می‌شود، به سمت بهتر شدن نمی‌رود یا به صورت حمله‌ای نیست، زیرا دوپامین در مغز به آرامی از بین می‌رود و در نتیجه علائم بیمار نیز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به کوچک شدن قسمت‌هایی از مغز در پی ابتلاء به پارکینسون، ادامه داد: در مراحل اولیه ابتلای فرد به این بیماری در ام‌آرآی و سیتی‌اسکن بیمار هیچ ضایعه‌ای دیده نمی‌شود و به تدریج با پیشرفت این بیماری، تنها قسمت‌های خاصی از مغز کوچک می‌شود.

اشتری با اشاره به علت عکس‌برداری از مغز مبتلایان به بیماری پارکینسون، گفت: علت گرفتن ام‌آرآی و سیتی‌اسکن از مبتلایان این بیماری، رد کردن علائم مشابه مشکلات دیگر نظیر سکته مغزی، ام‌اس یا تومورهای مغزی است.

بروز بیشتر بیماری پارکینسون در مردان

وی با بیان اینکه بیماری پارکینسون در هر دو جنسیت دیده می‌شود اما بروز آن در مردان مقداری بیشتر از خانم‌ها است، اضافه کرد: بیماری پارکینسون علت شناخته‌شده‌ای ندارد و به نظر می‌رسد عوامل محیطی و ژنتیک، در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه ممکن است در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به این بیماری، احتمال درگیری سایر اعضای خانواده نیز بیشتر شود، ادامه داد: این بیماری تحت عنوان یک بیماری ژنتیکی شناخته نشده که انتقال آن را از طریق ژن خاصی بدانیم؛ مگر درصد کمی که در آن‌ها ژن‌های خاصی یافت نشده است و به طور معمول در افراد جوان‌تر بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی امکان دارد برخورد با برخی سموم نیز منجر به شروع پارکینسون شود، خاطرنشان کرد: به علت ناشناخته بودن علت ایجاد این بیماری، عامل پیشگیری‌کننده از ابتلاء به پارکینسون وجود ندارد و نمی‌توان گفت اگر علت آن را کنار بگذاریم، به این بیماری مبتلا نخواهیم شد.

کد خبر 628278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.