۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
علت بوی بد دهان چیست؟

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های دهان دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان در خصوص بعضی از علل ایجاد بوی بد دهان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا صالحی در یک برنامه رادیویی، اظهار کرد: بوی بد دهان، یک مشکل مهم اجتماعی است و افراد جامعه از ابراز و تذکر آن خودداری می‌کنند. بوس بد دهان به قدری حائز اهمیت است که یک انجمن بین‌المللی در خصوص آن تحقیق می‌کنند.

وی افزود: بوی بد دهان، نباید با بویی که به صورت لحظه‌ای، صبحگاهی یا درپی گرسنگی مفرط و روزه‌داری است، اشتباه گرفته شود. بوی بد دائمی، بیانگر وجود مشکل در دهان یا قسمت‌های دیگر است که بر اساس مشکل موجود باید در راستای رفع کردن آن، اقدام شود.

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های دهان دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان تصریح کرد: افراد ممکن است برای رفع کردن بوی بد دهان از خوشبوکننده‌ها مانند قرص‌های نعنا یا اسپری‌های موجود استفاده کنند که گاهی کمک‌کننده است.

وی ادامه داد: عامل اصلی بوی بد دهان، ترکیبات سولفور است که در محیط‌های بی‌هوازی و توسط باکتری‌های گرم‌منفی تولید می‌شود. موضوع حائز اهمیت هنگام مراجعه یک بیمار با بوی بد دهان به پزشک این است که خود بیمار به علت داشتن بوی بد دهان مراجعه کرده یا یک دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد که دهان وی دارای بوی بد است.

دندان‌های مصنوعی از عوامل بوی بد دهان

صالحی گفت: بوی بد دهان، دلایل متفاوتی دارد که مهم‌ترین آنها، علل دندانی مانند پوسیدگی‌های دندانی که منجر به ایجاد حفره می‌شود، است. پس از کشیده شدن یک دندان، به این علت که پس از مدتی بیمار نمی‌تواند به خوبی دهان خود را تمیز کند یا باقی مانده خون موجود در دهان می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان شود.

وی با بیان اینکه دندان‌های مصنوعی نیز از عوامل مهمی است که می‌توانند عامل ایجاد بوی بد دهان باشند، اضافه کرد: به افراد دارای دندان مصنوعی توصیه می‌شود، شب‌ها دندان‌ها را از دهان خود خارج کنند، شست‌وشو دهند و شب تا صبح از آنها استفاده نکنند.

این استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه گاهی نامرتب بودن دندان‌ها می‌تواند مکان خوبی برای گیر کردن باقی مانده غذا باشد و منجر به ایجاد بوی بد دهان شود، اظهار کرد: مشکلات لثه‌ای نیز می‌توانند منجر به ایجاد بوی بد دهان شوند.

عفونت ریه‌ها، مشکلات گوش، حلق و بینی و مشکلات گوارشی

وی افزود: زبان برخی افراد دارای شیارهایی عمیقی یا شکافی بزرگ در قسمت میانی زبان است که تجمع مواد غذایی در آنها می‌تواند باعث فساد مواد غذایی و ایجاد بوی بد دهان شود. به چنین افرادی توصیه می‌شود از دهان‌شویه‌ها و مسواک‌هایی که قسمت پشتی آنها برای تمیزی زبان است، استفاده کنند.

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های دهان دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان تصریح کرد: عفونت ریه‌ها، مشکلات موجود در قسمت‌های گوش، حلق و بینی مانند سینوزیت و مشکلات گوارشی به خصوص بازگشت محتویات معده به مری یا رفلاکس نیز می‌تواند از علل ایجاد بوی بد دهان باشد.

وی با بیان اینکه داروهایی مانند مترونیدازول و داروهای ضدافسردگی، اقدام به تولید بو می‌کنند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علت بوی بد دهان، استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان است و خشکی دهان نیز می‌تواند یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان باشد.

کد خبر 628238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.