آخرین تحولات بین‌المللی و مذاکرات رفع تحریم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس «بغداد ۲» در پایتخت اردن، نشست مشترکی با نماینده عالی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی وزارت امور خارجه، در نشست مشترک حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل، مهم‌ترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

وی رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر را محکوم کرد.

امیرعبداللهیان حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی دانست و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران ازجمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست.

او با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تاکید بر راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هر سوءتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی را نیز اعلام کرد.

جوزپ بورل نیز در این دیدار، با تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا درقبال جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای را جدا از دیگر موضوعات در دستورکار دو طرف دانست و بر عزم اتحادیه برای پیشبرد و به‌نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید کرد.

در این نشست، باقری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، و انریکه مو را، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، نیز حضور داشتند.

کد خبر 628136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.