۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
آن‌ روی سکه!

با تغییر ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ مشمول تغییرات جدیدی در نحوه برگزاری، مواد آزمونی و محاسبه سوابق تحصیلی شده و سهم سوابق تحصیلی سالانه به‌تدریج تا سال ۱۴۰۶ به ۶۰ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده است و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر ایرانی محسوب می‌شود و باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

کنکور سال جاری با دفعات پیشین تفاوت‌هایی دارد که به نظر می‌رسد وجود این تغییرات باعث آرامش و بهبود وضعیت دانش‌آموزان شود؛ از جمله تغییرات آزمون سراسری می‌توان به تأثیر شرط معدل، حذف دروس عمومی و برگزاری آزمون در دو نوبت دی‌ماه و تیرماه اشاره کرد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

پس از حدود یک سال کش و قوس سرانجام در بیست‌وپنجم تیرماه ۱۴۰۱ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ توسط رئیس‌جمهور به شورای سنجش و پذیرش دانشجو و وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و بعد از آن، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی است. برای کنکور ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد قطعی و فقط سال دوازدهم، برای کنکور ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی به میزان ۵۰ درصد قطعی و فقط سال دوازدهم، برای کنکور ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد قطعی و سال یازدهم و دوازدهم و برای کنکور ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد قطعی و سال دهم و یازدهم و دوازدهم اعمال خواهد شد.

اهمیت دادن به آموزش‌های مدارس و در کنار آن توجه به دیگر ابعاد تربیتی و مهارت‌های زندگی همچنین تشریحی خواندن و فرصت تفکر عمیق و پاسخگویی به سوالات در زمان کافی از مزایای این قسمت از مصوبه است؛ با این وجود کنکور کماکان جزو ملاک‌های پذیرش دانشجو است که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۰ درصد و در نهایت سال آتی حداقل چهل درصد تأثیر خواهد داشت.

دغدغه‌ای به‌نام کمبود ظرفیت

حسام، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی در رابطه با آزمون سراسری کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به طور کلی کنکور ملاک خوبی برای سنجش دانش‌آموزان است؛ برگزاری این آزمون باعث می‌شود تنها افرادی به موفقیت دست‌یابند که برای رسیدن به اهدافشان تلاش کرده‌اند.

وی می‌افزاید: برگزاری این آزمون باعث می‌شود، دانش‌آموزان پیرامون رشته‌ای که مد نظر دارند، تلاش کنند تا علاوه بر تحصیل در رشته مورد نظر، بتوانند در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور ادامه تحصیل حضور پیدا کنند.

این دانش‌آموز رشته تجربی ادامه می‌دهد: در این مسیر یکی از چالش‌هایی که عملاً تبدیل به دغدغه تمام دانش‌آموزان رشته تجربی شده است، کمبود ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های زیرمجموعه علوم تجربی است.

وی اشاره می‌کند: کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی مسیر دشواری را برای موفقیت دانش‌آموزان رشته تجربی ایجاد کرده است.

حسام در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می‌گوید: با توجه به اینکه در سال جاری شرط معدل تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، مسیر موفقیت دانش‌آموزان کمی هموارتر شده و علاوه بر آن از تقلب نیز تا حدودی جلوگیری می‌شود.

تغییر کنکور ۱۴۰۲؛ چالش یا فرصت؟

محمدسعید، یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه یازدهم در رابطه با تغییرات کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در گذشته اخبار مبنی بر حذف کنکور شنیده می‌شد، اما به دلایل نامشخص این اتفاق صورت نپذیرفت.

وی می‌افزاید: به‌تازگی مسئله تغییرات کنکور مطرح شد؛ این تغییرات برای کارآمدتر شدن آزمون سراسری ضروری به نظر می‌رسد، اما از جهتی می‌تواند تغییری منفی نیز محسوب شود.

این دانش‌آموزش پایه یازدهم تصریح می‌کند: در گذشته رقابت در آزمون سراسری به گونه‌ای بود که برخی دانش‌آموزان که در خانواده‌های با سطح مالی متوسط رو به بالا بودند، می‌توانستند در کلاس‌های کنکور ثبت‌نام کرده و با استفاده از کتب کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی رتبه خوبی کسب کنند. با وجود این شرایط پاسخگویی به سوالات عمومی در کنکور برای برخی از دانش‌آموزانی که نمی‌توانستند از دروس تخصصی نمره لازم را کسب کنند، بسیار کاربردی بود.

وی ادامه می‌دهد: با اعمال تغییرات در کنکور ۱۴۰۲، داوطلبان از امتیاز دروس عمومی بی‌بهره خواهند ماند، اما رقابت سالم‌تر می‌شود از طرفی با حذف دروس عمومی، دانش‌آموزان زمان بیشتری برای مطالعه دروس تخصصی خواهند داشت.

وی افزایش ۶۰ درصدی تأثیر معدل را تغییر منفی عنوان می‌کند و می‌گوید: با افزایش تأثیر معدل پایه دوازدهم، دانش‌آموزان باید در هنگام تحصیل برای کنکور زمان مطالعه خود را به دروس مدرسه اختصاص دهند و عملاً برای مطالعه کنکور زمان کافی را از دست خواهند داد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ شرایط را برای کسب رتبه دشوار کرده است

امین، یکی از دانش‌آموزان سال دوازدهم در رابطه با آزمون سراسری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کنکور در شرایط قبلی مشکلات بسیاری برای داوطلبان ایجاد می‌کرد که یکی از این مشکلات نبود شانس مجدد برای کسب رتبه بود.

وی می‌افزاید: درواقع داوطلبان تنها یک بار می‌توانستند در کنکور شرکت کنند و همین مسئله باعث دشوار شدن شرایط برای قبولی دانش‌آموزان می‌شد؛ البته امکان اینکه داوطلب سال آینده دوباره در کنکور شرکت کند، وجود داشت، اما انگیزه داوطلب کاهش می‌یافت.

این دانش‌آموز سال دوازدهم ادامه می‌دهد: اخیراً تغییراتی برای کنکور ۱۴۰۲ از جمله حذف دروس عمومی و افزایش شرط معدل در نظر گرفته‌شده است که این مسئله نیز مشکلاتی در پی دارد.

وی تصریح می‌کند: زمانی که دروس عمومی از کنکور حذف می‌شود، داوطلب سردرگم خواهد شد، زیرا در مدرسه باید برای کسب معدل به مطالعه این دروس بپردازد، اما برای کسب رتبه‌ای مناسب در کنکور باید دروس تخصصی را به‌خوبی مطالعه کند.

امین تاکید می‌کند: به موجب این مسئله ضریب دروس تخصصی در کنکور افزایش خواهد یافت و عملاً درصد قبولی داوطلبان کاهش می‌یابد.

عوامل موفقیت در کنکور چیست؟

حمید خسرویان، یک مشاور تحصیلی در رابطه با عوامل موفقیت در کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به طور کلی عوامل متعددی برای موفقیت در آزمون سراسری نقش دارد که نخستین عوامل توکل به خدا و حفظ آرامش است.

وی می‌افزاید: اینکه دانش‌آموزان برای موفقیت در کنکور آرامش خود را حفظ کرده و برای رسیدن به اهداف خود به خداوند توکل کنند، جزو نخستین عوامل موفقیت در آزمون سراسری به‌شمار می‌رود که بسیار حائز اهمیت است.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: پس از توکل به خدا در مسیر آزمون سراسری عامل دیگری که از اهمیت بسیاری برخوردار است، مدیریت هیجانات درونی یا مدیریت هوش EQ است؛ درواقع دانش‌آموز باید قادر باشد احساسات و هیجانات خود را به خوبی کنترل کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر کنترل هیجان و جلوگیری از عصبی شدن، باید دانش‌آموز قادر به مدیریت استرس پیش از آزمون باشد.

نقش هدف‌گذاری در موفقیت کنکور

خسرویان در رابطه با نقش هدف‌گذاری در موفقیت کنکور، می‌گوید: یکی دیگر از عواملی که با موفقیت در کنکور ارتباط دارد، هدف‌گذاری است که پس از عوامل ذکر شده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی می‌افزاید: درواقع برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند در آزمون سراسری موفق شوند، ابتدا باید هدف خود از تحصیل را مشخص کنند سپس به گام‌های بعدی بپردازند. بدون داشتن هدف مسیر موفقیت در کنکور با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

کد خبر 628100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.