گره آلودگی هوای اصفهان تنها به دست محیط زیست باز نمی‌شود

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل سکون و پایداری هوا این میزان آلودگی و آلایندگی‌ها در اصفهان با محبوس شدن سبب افزایش و انباشت آلاینده‌ها شده است.

بابک صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تا اواسط آذرماه در نیروگاه شهید منتظری از سوخت مازوت استفاده نشده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳، فرایند مصرف سوخت مازوت را در نیروگاه شهید منتظری اصفهان پلمب کردیم، اما سال گذشته به دلیل محدودیت در تولید گاز طبیعی و سوخت‌رسانی در کشور با حکم دادستانی پلمب یک بخش از نیروگاه را باز کردیم.

وی با بیان اینکه معضلات آلودگی‌های اصفهان فراتر از مشکلات استانی است، ادامه داد: زمانی که برای سوخت مازوت در نیروگاه منتظری تصمیمات کشوری گرفته می‌شود، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه آلایندگی‌های اصفهان به یک تا دو سال گذشته بازنمی‌گردد، حداقل ۵۰ سال است که در استان بارگذاری‌های غیراصولی به لحاظ زیست محیطی انجام می‌دهند، افزود: از حدود ۳۰ تا ۵۰ سال گذشته صنایع آلاینده و آب‌بر را در بسیاری از نقاط مختلف اصفهان بارگذاری کردیم و تعداد آن‌ها طی این مدت افزایش نیز داشته است.

وی ادامه داد: تعداد خودروها در سطح استان روزبه‌روز در حال افزایش است و معابر را نیز هر روز توسعه می‌دهیم، تمام این موارد بر اکوسیستم و اقلیم استان اصفهان به‌ویژه منطقه مرکزی که کلانشهر اصفهان بخشی از آن است به‌صورت طبیعی تحمیل خواهد شد، در حالی که اصفهان ظرفیت این همه بارگذاری را نداشته است. این اقدامات نادرست طی ده‌های گذشته اتفاق افتاده است و اکنون شاهد اثرات آن هستیم.

صادقیان گفت: طی دو ماهه گذشته میزان آلایندگی‌ها در سطح استان به همین میزان فعلی بود، اما با شرایط اقلیم و هوا، آلودگی‌ها به لایه‌های بالاتر می‌رفت و غلظت آلایندگی آزاردهنده نبود، در حالی که اکنون به دلیل سکون و پایداری هوا این میزان آلودگی و آلایندگی‌ها در اصفهان با محبوس شدن سبب افزایش و انباشت آلاینده‌ها شده است.

تعداد خودروهای اصفهان بیش از جمعیت شهروندان است

وی در پاسخ به این پرسش که خودروهای فرسوده تا چه میزانی بر آلودگی‌های اصفهان تأثیرگذار و تعداد این خودروها در سطح استان چقدر است؟، اظهار کرد: از تعداد این نوع خودروها در استان آمار دقیق و رسمی اعلام نشده، اما آمارها قابل‌توجهی است، چرا که پیش‌بینی می‌شود تعداد خودروها در اصفهان بیش از جمعیت شهروندان باشد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درباره راهکار کاهش میزان آلایندگی‌ها و آلودگی استان، افزود: محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند گره از این مشکل بزرگ و موضوع مهم باز کند، چرا که این سازمان به‌عنوان هماهنگ کننده بین‌بخشی است، این مسئله مهم باید توسط سازمان صنعت و معدن، شهرداری، شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل آلایندگی‌ها وظایفی برای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تعریف شده است برای نمونه به روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی، خروج واحدهای صنعتی آلاینده از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان و مصرف نکردن سوخت مازوت در نیروگاه‌ها باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از این موارد باید در سطح ملی پیگیری شود.

کد خبر 628033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.