در خصوص آلودگی هوا تذکر دادیم؛ کو گوش شنوا؟!

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سال گذشته تا به امروز بیش از ۲۰ تذکر و اظهار نظر در خصوص آلودگی هوای تهران در صحن علنی شورا یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها داشتم که تمام آنها در آرشیو رسانه‌ها موجود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوده نجفی امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم آذر_ در یکصدوشانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران صحن علنی شورای اسلامی شهر با اشاره به آلودگی هوا در ۱۰ روز اخیر طی تذکری اظهار کرد: به نوبه خود به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تهران شرایط از پیش آمده برای شهروندان تهران عذرخواهی می‌کنم.

وی با بیان اینکه وظیفه مهم مدیریت شهری و شهرداری در خصوص آلودگی هوا در ماده ۱۰ قانون هوای پاک آمده است و بر این اساس شورای شهر ششم ۳۰ درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۱ را به موضوع حمل‌ونقل اختصاص داده است، ادامه داد: سازمان شهرداری سهم خود را در خصوص آلودگی هوا به دولت پرداخت کرده است، اما دولت نه تنها بودجه‌ای را به این امر اختصاص نداده است، بلکه در انجام وظایف قانونی خود در خصوص قانون هوای پاک هم اهمال کرده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای شورای ششم به عنوان سیاست‌گذار و نه به عنوان مجری در طول جلسات متعددی که با شهردار داشتند، خواستار پرداخت سهم شهرداری در خصوص توسعه حمل‌ونقل بودند و این امر محقق شد، گفت: در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه _بیست‌وهفتم آذرماه_ نیز این موضوع پیگیری شد و توسط معاونت مربوطه در جریان آخرین گزارش از وضعیت حوزه حمل‌ونقل قرار گرفتیم.

وی تصریح کرد: مطالبه شهروندان رسیدگی شهرداری به موضوع آلودگی هوا است، من از سال گذشته تا به امروز بیش از ۲۰ تذکر و اظهار نظر در خصوص آلودگی هوای تهران در صحن علنی شورا یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها داشتم که تمام آنها در آرشیو رسانه‌ها موجود است، ضرورت اجرای دیگر ماده‌های قانون هوای پاک و تکالیف قید شده در آن مورد تاکید است و توسعه کمربند سبز از جمله مصداق‌هایی است که سازمان دهیاری‌ها و همیاری‌ها مکلف به اختصاص ۲۰ درصد از منابع خود به آن هستند.

نجفی با بیان اینکه مدیریت شهری بر اساس ساختار اداری نمی‌تواند برای سایر سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها ایجاد تکلیف کند یا نظارت داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مدیریت شهری نمی‌تواند به وزارت نفت و وزارت صمت بگوید که چرا میزان سوخت کارخانه‌ها و صنایع بزرگ را تغییر ندادید یا چرا بر اساس بعضی گزارش‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌شود و این موضوع باید از سوی مجلس با سوال از وزرا پیگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای شورای اسلامی شهر نماینده و صدای شهروندان هستند، افزود: وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران نگران‌کننده است و آثار آن بر سلامت شهروندان با توجه به افزایش تعداد قربانی‌ها و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی مشهود است اما به دلیل اینکه آثار ناشی از آلودگی هوا در بلند مدت ظهور پیدا می‌کند و همانند ویروس کرونا آنی نیست و مورد توجه قرار نمی‌گیرد، درخواست و پیشنهاد من این است که ستادی به ریاست رئیس‌جمهور برای رفع معضل آلودگی هوا تشکیل شود و همچنین شهردار در جلسات آینده صحن شورای اسلامی شهر، گزارشی در خصوص مدیریت آلودگی هوا ارائه دهد.

نجفی خاطرنشان کرد: درخواست و پیشنهاد می‌کنم ستادی به همین منظور به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شود تا برای رفع مسئله آلودگی هوا متوسل به باد و باران نشویم. همچنین پیشنهاد می‌کنم شهردار تهران در جلسه آینده شورای اسلامی شهر، در خصوص مدیریت آلودگی هوا در صحن گزارشی ارائه بدهد.

کد خبر 628004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.