از مهرماه تاکنون، سهم اصفهان تنها یک روز هوای پاک!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تشدید خشکسالی، کم‌آبی و فرونشست زمین را از جمله اثرات کاهش بارش‌ها و افزایش کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان دانست و گفت: در شش ماه ابتدای سال جاری شرایط خیزش کانون‌های گردوغبار را شاهد بودیم.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شرایط خاص جغرافیایی، کم بارش بودن و نزدیکی استان اصفهان به کانون‌های بیابان‌زایی شرایطی را ایجاد کرده است تا در طول سال شاهد کاهش بارش‌ها هستیم.

وی تشدید خشکسالی، کم‌آبی و تشدید فرونشست زمین را از جمله اثرات کاهش بارش‌ها و افزایش کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان دانست و ادامه داد: به گونه‌ای که در شش ماه ابتدای سال جاری شرایط خیزش کانون‌های گردوغبار را شاهد بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تأثیرات خشکسالی و کم‌آبی باعث شده است خسارت‌های فراوانی در بخش کشاورزی به کشاورزان وارد شود، تصریح کرد: علت این وضعیت جاری نبودن زاینده‌رود، تغییرات اقلیمی و بارگذاری بیش از حدی بوده که در کل حوزه‌ها رخ داده است، همچنین برداشت‌های بی‌رویه و بارگذاری‌های خارج از مصوبات شورای عالی آب باعث تشدید این شرایط شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های به دست آمده از سازمان محیط زیست، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۳۵ روز ناسالم در شهر اصفهان و شهرستان‌های شعاع ۵۰ کیلومتری داشتیم، شعاع ۵۰ کیلومتری را به عنوان شعاع خاص به لحاظ شرایط آلودگی هوا برای شهر اصفهان در نظر گرفته می‌شود.

از ابتدای مهرماه تاکنون تنها یک روز هوای پاک داشته‌ایم

شیشه‌فروش با بیان اینکه ۲۱ درصد از آلودگی هوای سال جاری نسبت به سال گذاشته افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: از این رو کلانشهر اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است که به طور مرتب گزارش‌های آن اعلام می‌شود.

وی گفت: از مجموع ۱۳۵ روز ناسالم هوای اصفهان، بخش عمده‌ای از آن در شش ماه ابتدای سال جاری براثر خیزش کانون‌های گردوغبار بوده است که به علت شرایط کم‌بارشی و زیر کشت نرفتن حدود صد هزار هکتار از اراضی کشاورزی، رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: از ابتدای مهرماه تاکنون در شهر اصفهان ۱۰ روز آلودگی برای عموم شهروندان ثبت شده است و تنها یک روز هوای پاک را تجربه کردیم، از این رو با کمترین وزش باد شاهد فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی و گردوغبار هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از علت آلودگی هوا در نیمه دوم سال جاری به دلیل فعالیت صنایع و آلودگی‌هایی که منبع انتشار آن منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاه‌های اطراف شهر بوده است، همچنین مصرف گاز بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک از جمله دلایل آلودگی در این مدت زمان است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوا در نیمه دوم سال نیز مربوط به تردد خودروها است، تصریح کرد: بیش از یک میلیون خودرو در شهر تردد می‌کند که باعث ایجاد آلودگی در شهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پاییز و زمستان وضعیت آلودگی هوا تشدید می‌شود، افزود: تشدید آلودگی در این فصل به علت ریزش هوای سرد، سنگینی هوای سرد و پدیده این ورژن یا وارونگی دما است که باعث می‌شود در این فصول جو پایدار بماند و جابه‌جا نشود و وزش باد را شاهد نباشیم، بنابراین آلودگی‌های ناشی از صنایع و خودروها در شهر می‌ماند و فرصتی برای تخلیه نمی‌یابد.

کد خبر 627918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.