لزوم تربیت نیروی کار در دانشگاه‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: دانشگاه باید مولد نیروی انسانی‌ای باشد که علاوه بر اینکه در محیط تاثیر می‌گذارد، برای دیگران نیز کار تولید کند.

به گزارش ایمنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم روز پژوهش دانشگاه علم و صنعت که امروز در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: می‌دانیم که اتفاقی که در حال حاضر در جامعه شاهد هستیم، این است که متقاضیان دانشگاه‌ها اقبال کمتری به رشته‌های فنی و مهندسی دارند. آمار فعلی نیز نشان از آن دارد که تعداد متقاضیان اول برای رشته‌های تجربی، بعد انسانی و درنهایت ریاضی یا همان علوم فنی و مهندسی است. این در حالی است که کشور ازنظر فناوری تولید محصول و نوآوری در حال پیشرفت است. عموم اتفاقات فناوری و نوآوری مربوط به حوزه‌های فنی و مهندسی است. هرجا مدیران از میان مهندسان انتخاب می‌شوند، به‌دلیل اینکه قدرت منطق، تحلیل و مدل‌سازی در میان آن‌ها قوی‌تر است، عملکرد موفق‌تری دارند.

وی ادامه داد: مردم ما بسیار باهوش هستند و عالمانه عمل می‌کنند و نفع خود را انتخاب می‌کنند. این تفکر وجود دارد که با تحصیل در رشته مهندسی، آینده شغلی تضمین نمی‌شود. ساحت اولی که ما در آن کار می‌کنیم، اندیشه است. ساحت بعد علم است و سوم فناوری. پس از فناوری، ساحت نوآوری، تولید و درنهایت عرضه است. این مسیر برای رسیدن به اندیشه و ارزش باید طی شود. در دنیا، اندیشکده‌ها بر پرورش اندیشه تمرکز می‌کنند و فرضیه‌ها استخراج می‌شود و زمینه‌ساز تولید علم است.

معاون علمی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بستر علم دانشگاه‌ها هستند. در دانشگاه‌ها، آموزش علم صورت می‌گیرد و دانشمند تربیت می‌شود. در علم پژوهش می‌شود که خروجی آن پایان‌نامه است. درنهایت، ترکیب این‌ها فناوری را شکل می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما نوآوری را نیز آموزش می‌دهیم که از طریق آن کارآفرین تولید می‌شود. همه این ساحت‌ها نشان می‌دهد که آموزش و پرورش در فرایندی است که بر علم، فناوری، نوآوری و عرضه اجرا می‌شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وزارت آموزش عالی، وزارت آموزش و پژوهش نام دارد و فرایند آموزش و پژوهش از دوران مدرسه آغاز می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: یک زمانی دانشگاه‌ها تنها دانش‌آموخته تربیت می‌کردند که پس از آن، فضای علمی کشور به این نتیجه رسید که باید پژوهشگر یا مستخدم تربیت کند، اما امروز دانشگاه باید مولد نیروی انسانی‌ای باشد که علاوه بر اینکه در محیط تاثیر می‌گذارد، برای بقیه هم کار تولید کند و حرکت جدی دانشگاه در این زمینه یک الزام جدی است.

منبع: ایسنا

کد خبر 627869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.