ورود انسان‌ به طبیعت آثار زیان‌باری به همراه داشته است

جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: انسان‌ها هر جایی که به طبیعت ورود یافته، آثار ناگواری از خود به‌جای گذاشته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان اسکندری‌نژاد امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم آذرماه_ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۸ هکتار اراضی ملی تصرف شده در قالب تشکیل ۲۰۰ فقره پرونده خلع ید شده بود، اظهار کرد: برخورد با قاچاق چوب و زغال از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام است، همچنین مشکلات اقتصادی، سود سرشار حاصل از قاچاق و نبود تناسب بین جرم و مجازات از جمله عواملی است که منجر به شکل‌گیری این پدیده می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح افزایش جریمه قاچاقچیان چوب و زغال با هدف جلوگیری از تخریب جنگل و مقابله با پدیده شوم قاچاق چوب و زغال جنگلی به تصویب رسیده است، ادامه داد: برخورد با متخلفان و شبکه قاچاق زغال و چوب از مهم‌ترین برنامه‌های حفاظتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که در این راستا نیازمند حمایت و همکاری بیشتر تمام نهادها، ادارات، دستگاه‌های دولتی و نظارتی، سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حفظ پوشش جنگلی از جهت‌های مختلف حائز اهمیت است، جنگل‌ها در حفظ خاک، حفظ عرصه طبیعی، کاهش فرسایش خاک، کاهش روان‌آب‌ها و جذب آب در سفره‌های زیرزمینی، بهبود منظر طبیعی و توسعه گردشگری، حفظ حیات‌وحش، اشتغال‌زایی و بهبود معیشت مردم ساکن جنگل اهمیت بسزایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در قانون برای قاچاق چوب و زغال نیز مجازات حبس در نظر گرفته شده است و کشف کوره زغال برخورد قانونی و جریمه دارد، اما با این وجود شاهد قطع درختان به دست متجاوزان به جنگل هستیم که ضروری است به این موضوع نگاه ویژه‌تری صورت گیرد.

اسکندری‌نژاد با بیان اینکه هر جا انسان‌ها به طبیعت ورود کردند، آثار ناگواری از خود به‌جای گذاشته‌اند و در تخریب مراتع و قطع درختان جنگل تأثیرگذار بودند، گفت: قطع درختان جنگل‌های بلوط لردگان توسط افراد، ممکن است با انگیزه‌های مختلفی از جمله تأمین سوخت، وضعیت نامطلوب معیشتی و از روی نیاز صورت گرفته باشد.

وی اضافه کرد: از مجموع مساحت استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار معادل ۸۶.۴ درصد عرصه منابع طبیعی از جمله مرتع و جنگل است که از این میزان ۳۰۷ هزار هکتار جنگل‌های بلوط هستند و ۵۱ درصد جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان قرار دارد.

کد خبر 627810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.