ناوگان اتوبوسرانی تکمیل می‌شود/ کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط یک مترو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه تکمیل ناوگان مورد نیاز اتوبوسرانی در دستور کار قرار دارد، گفت: در شهر اصفهان به ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم، اما در مرحله نخست قرار است تعداد ناوگان به هزار دستگاه برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حق‌شناس امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم آذر_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حمل‌ونقل ارتباط تنگاتنگی با زندگی شهروندان دارد و به همین جهت برای احداث و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین برای تعمیرات و نگهداری این ناوگان افراد مختلفی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهردار اصفهان اولویت نخست برنامه‌های سال آینده را توسعه حمل‌ونقل معرفی کرده است، افزود: در این راستا تکمیل ناوگان مورد نیاز اتوبوسرانی در دستور کار قرار دارد، به طور کلی به ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما در مرحله نخست قرار است تعداد ناوگان به هزار دستگاه برسد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه نوسازی و بهسازی توقف‌گاه شهید مهرابی در سال آینده مد نظر قرار دارد، تصریح کرد: کاهش سرفاصله قطارهای خط یک مترو از ۱۱ به هشت دقیقه، خرید دو رام قطار و استخدام راهبر جدید و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی شامل ترکیب مترو، اتوبوس و مترو و دوچرخه از دیگر برنامه‌های این حوزه در سال آینده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پارکینگ و ایستگاه‌های معاینه فنی، ایجاد خطوط تندرو (BRT)، مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار و تاکسیرانی از دیگر برنامه‌های این حوزه در سال آینده است.

حق‌شناس در خصوص راه‌اندازی سامانه اصرو اظهار کرد: آموزش استفاده از سامانه اصرو برای اقشار مختلف در دستور کار قرار دارد، البته منتظر هستیم پرداخت الکترونیکی اتوبوس‌ها نیز به این سامانه افزوده شود و سپس آموزش‌ها را آغاز کنیم.

وی گفت: از نظر امکانات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در دنیا شهر مشهد خوب عمل کرده است به طوری که این شهر در سیستم حمل‌ونقل شهری در حد شهرهای معتبر دنیا فعالیت می‌کند، لذا در اصفهان نیز می‌توانیم به افق شهرهای مدرن دنیا در سیستم حمل‌ونقل برسیم.

لزوم گسترش استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری که در سال ۹۲ انجام شده، ۱۲ خط اتوبوس تندرو و سه خط قطار شهری در نظر گرفته شده است، افزود: پس از تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری، گسترش استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری همچون دوچرخه باید انجام شود سپس به سمت ساماندهی ناوگان خودروی شخصی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس کارشناسی صورت گرفته طرح زوج و فرد طرح مؤثری در کاهش آلودگی هوا برای بحث ناوگان خودروهای شخصی در سطح شهر نبوده گفت: در طرح مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری تصریح شده است باید متناسب با بحث آلایندگی هوای خودروها، مجوزهایی جهت تردد تعدادی محدودی از خودروها در مرکز شهر به متقاضیان فروخته شود همچون اقدامی که اکنون در شهر تهران انجام می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه برای رفع مشکلات پیش‌روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ارتقای این ناوگان عزم مسئولان و همراهی مردم لازم است، ادامه داد: رسیدن به افق بلند سیستم‌های مدرن حمل‌ونقل عمومی در کشورهای پیشرفته جهانی در ایران و اصفهان دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه در طرح مطالعات جامع یکی از بخش‌هایی که در ذیل سیستم حمل‌ونقل دیده شده، بخش گردشگری بود، تصریح کرد: در دنیا اینگونه است که اتوبوس‌هایی با شکل و شمایل خاص ویژه گردشگران در نظر گرفته می‌شود که در یک‌مسیر حلقوی حرکت می‌کند، کافی است یک گردشگر خود را به این ایستگاه‌ها برساند در این صورت می‌تواند در تور بازدیدی از ابنیه تاریخی دیدن کند؛ استقرار این سیستم برای گردشگران، نیازمند ناوگان خاص و اطلاع رسانی مناسب است.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: البته این طرح گردشگری به صورت آزمایشی نوروز امسال از مراکز اسکان‌های مسافران نوروزی در شهر اصفهان همچون باغ فدک انجام شد که مسافران نوروزی بدون استفاده از خودروی شخصی با سوار شدن بر این اتوبوس‌ها از مقاصد گردشگری و ابنیه تاریخی بازدید می‌کردند.

معاینه فنی خودروها هوشمند انجام می‌شود

وی در بحث دریافت عوارض آلایندگی شهر اصفهان از سوی خزانه کشوری، گفت: بابت عوارض آلایندگی هوا چند ماه گذشته، حدود چهار میلیارد تومان به حساب شهرداری اصفهان واریز شد که فقط دو هفته فرصت داشتیم این رقم را در یک پروژه مرتبط با کاهش آلایندگی هوا هزینه کنیم که با تلاش شبانه روزی همکاران موفق شدیم در دو بخش نخست ایجاد معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها و دوم خرید دوربین‌های ثبت تخلف شهری برای ثبت جریمه خودروهای بدون معاینه فنی در حال تردد در شهر هزینه کنیم.

وی ادامه داد: طرح دوربین‌های ثبت تخلف در سطح شهر اینگونه است که با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک خودروهایی که معاینه فنی ندارند، برای جریمه ارسال می‌شود و پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام لازم را انجام می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرد: برای تحقق رصد و بررسی هوشمند معاینه فنی همه خودروهای شهری، یک اقدام نرم افزاری بر روی دوربین‌های ثبت تخلف شهری صورت گرفت که امکان چک کردن پلاک‌خودروها را داشته باشد و در صورت تخلف جریمه صورت گیرد، همچنین ۲۸ دوربین برای رصد طرح زوج و فرد در سطح شهر وجود داشت که چون قدیمی بودند تعویض و بروز شد، دوربین‌های جدید نیز امکان کنترل معاینه فنی را دارد.

وی در توضیح ادامه خط یک قطار شهری اصفهان تا شاهین شهر گفت: قرار براین است که قطار شهری از آخرین ایستگاه فعلی یعنی عاشق آباد تا ایستگاه شهرک رسالت به صورت زیر زمینی و سپس به صورت روی پل هوایی تا میدان استقلال و سپس به شکل روی سطحی تا شاهین شهر ادامه پیدا کند که آماده سازی این طرح حداقل دو سال طول می‌کشد و سپس مباحث خرید رام و واگن و تجهیزات باید آغاز شود.

حق‌شناس با اشاره به بودجه اختصاص یافته به حمل‌ونقل شهری اصفهان گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه حوزه حمل‌ونقل عمومی، اولویت مهم مدیریت شهری است، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کل بودجه به مباحث حمل‌ونقل در همه ابعاد از جمله توسعه خطوط قطار شهری، ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و معابر اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه مشکل زیاد بودن سرفاصله اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها، مشکل کل کشور است گفت: این مشکل از طریق رایزنی‌ها و تدابیر اندیشیده شده در حال برطرف شدن است، اما ساخت و تولید اتوبوس توسط شرکت‌های داخلی زمان بر است.

مشکل اصلی آلودگی هوای شهر اصفهان به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان مربوط نیست

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در توضیح چرایی زیاد بودن سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها در برخی از خطوط گفت: ۸۰ درصد مسافران شهر اصفهان در ۲۰ درصد خطوط ما تردد می‌کنند که سرفاصله آنها زیر ۱۰ دقیقه است ولی در مابقی خطوط اتوبوسرانی با توجه به میزان کم تقاضای مسافران، سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها از ۱۰ تا ۴۰ دقیقه است که عمدتاً به خطوط حومه‌ای شهر مربوط می‌شود.

وی تاکید کرد: از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری، کاهش سرفاصله‌های اتوبوس‌ها است، اما کمبود دستگاه اتوبوس از مهمترین دلایل است که رفع آن نیازمند گذر زمان بوده، البته نمودار نشان می‌دهد که حرکت به سمت نقطه مطلوب است.

حق‌شناس در بحث معاینه فنی اتوبوس‌های شهری گفت: با دو عرصه برای تصمیم گیری روبه‌رو هستیم، نخست بحث کمبود ناوگان اتوبوسرانی و تقاضای شهروندان برای استفاده از اتوبوس و دوم بحث آلایندگی هوا است، طبق قانون بازدید معاینه فنی اتوبوس‌ها هر سه ماه یکبار باید انجام شود که این کار صورت می‌گیرد، همچنین برای اتوبوس‌های جدید یور و۴و۵ فیلترهای خاصی نیاز است که علی رغم شرایط تحریمی، باید تأمین می‌شود.

وی افزود: مشکل اصلی آلودگی هوای شهر اصفهان در بخش ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان نیست، بلکه مشکل در ناوگان حمل‌ونقل سازمان‌ها و کارخانجات است که تحت نظارت ما نیستند و از اتوبوس‌های بسیار قدیمی بهره می‌برند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در توضیح بازگشایی مجدد ایستگاه‌های کرایه دوچرخه گفت: تا سال ۹۶ مدیریت این ایستگاه‌ها برعهده شهرداری و بهره برداری آن توسط شرکت نیک اندیش بود، اما با توجه به هزینه‌هایی که بابت حضور دو شیفت کارکنان در ایستگاه‌ها داشت، تصمیم به واگذاری ایستگاه‌های دوچرخه به بخش خصوصی گرفتیم که ادعا داشت می‌تواند طرح هوشمند را در ایستگاه‌های دوچرخه راه اندازی کند.

وی افزود: اما در ادامه مسیر، شرکت در خرید دستگاه‌های هوشمند لازم دچار مشکل شد و همچنین با وجود مشکلات اقتصادی، عملاً شرکت نتوانست به نحو شایسته عمل کند.

حق‌شناس تصریح کرد: در حال حاضر مدت قرار داد با این شرکت تمام شده و با بررسی مدل‌های مختلف دنیا به این نتیجه رسیده، مدلی که اکنون در شهر مشهد برای دوچرخه‌های نسل چهار به‌کارگیری می‌شود به عنوان یکی از بهترین مدل‌ها بوده، در این طرح به صورت هوشمند شهروندان، دوچرخه‌ها را دریافت می‌کنند و حتی برای بانوان هم در باغ بانوان مشهد ایستگاه‌هایی مستقر است.

وی تاکید کرد: البته مشکل اصلی این است هنوز شرکت قوی که توانایی اجرای این کار را در اصفهان داشته باشد انتخاب نکرده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: طبق اعلام کمیته اضطرار سلامت شهر اصفهان، طرح زوج و فرد تردد خودروها به مدت یک هفته از ساعت ۸ تا ۱۳و ۱۶ تا ۲۱ از امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم آذر_ اجرا می‌شود.

کد خبر 627806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.