اجبار صنایع به سوزاندن مازوت خطا است/ استاندار وارد عمل شود

نماینده مردم خمینی‌شهر اجبار صنایع به سوزاندن مازوت یا نفت گاز را با وضعیت کنونی آلودگی هوا تصمیم نادرست و خطا دانست و گفت: یکی از زیان‌هایی که در سال‌های گذشته به اصفهان وارد شده، وجود صنایع ملی است که منافع آنها بین همه سهامداران توزیع می‌شود و ضربه‌های جبران‌ناپذیری به اصفهان وارد می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تشدید آلودگی هوا به دلیل مازوت‌سوزی اظهار کرد: در سال‌های اخیر مصرف گاز سیر تصاعدی را به ثبت رسانده است و گزارش اخیر کمیسیون انرژی مجلس نیز حکایت از همین موضوع داشت و اعلام شد در صورتی که تدبیری برای مصرف بهینه نیندیشیم در سال‌های آینده ناچار به واردات خواهیم شد.

وی با انتقاد از نبود یک برنامه نظام‌مند با خط سیر درست در زمینه تجهیزات گازسوز، کیفیت ساخت‌وساز و جلوگیری از هدررفت انرژی، گفت: اکنون بیشتر ساختمان‌ها به دلیل وضعیت پنجره‌ها، در و دیوار، مساحت ساختمان و حتی وسایل گازسوز و بخاری‌ها با مشکل هدررفتن انرژی روبه‌رو هستند. هرسال در فصل تابستان نیز به دلیل مصرف زیاد برق فشار زیادی به صنایع وارد می‌شود و در زمستان نیز با کاهش میزان مصرف گاز صنایع این فشار بر صنایع ادامه می‌یابد.

نماینده مردم خمینی‌شهر و درچه در مجلس شورای اسلامی اجبار صنایع به سوزاندن مازوت یا نفت گاز را با وضعیت کنونی آلودگی هوا تصمیم نادرست و خطا دانست و افزود: یکی از زیان‌هایی که در سال‌های گذشته به اصفهان وارد شده، وجود صنایع ملی مانند فولاد و ذوب‌آهن است که منافع آنها بین همه سهامداران توزیع می‌شود اما از نظر محیط زیست و آب و هوا ضربه‌های جبران‌ناپذیری به استان وارد می‌کند.

وی با اشاره به آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در فصل سرما کمیسیون عالی امنیت ملی دوباره به این موضوع ورود پیدا کرده است و با الزام بخش‌های گوناگون این اتفاق در حال رخ دادن است، در حالی که مسئولان اجرایی استان باید این موضوع را اعلام و نسبت به شفاف‌سازی این موضوع اقدام کنند که کدام بخش این تکلیف و الزام را برای استان و دستگاه‌های اجرایی آن مشخص کرده است.

حجت‌الاسلام نقدعلی نبود شفافیت را موجب سردرگمی مردم دانست و گفت: باید تدبیری بیندیشیم که تکلیف بخش‌های مختلف مشخص شود نه اینکه هر سال منتظر باشیم که فصل سرما از راه برسد، مسئله امنیتی شود و در قالب مصوبه شورای عالی امنیت ملی به مازوت‌سوزی مبتلا شویم.

وی کاهش میزان مصرف گاز و فعالیت صنایع را از پیامدهای ادامه این رویه نادرست معرفی کرد و ادامه داد: سال گذشته برخی از صنایع ملزم به کاهش مصرف گاز تا سر حد تعطیلی شدند که این رویه نادرستی است و در حالی ادامه دارد که پیشنهادهای قابل قبولی برای مصرف بهینه و ایجاد مازاد در برداشت از منابع گاز وجود دارد اما شیوه کنونی موجب آلودگی آب و هوای اصفهان و شهرهای اطراف اصفهان می‌شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر و درچه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کمیسیون زیربنایی هیئت وزیران قرار بود آئین‌نامه ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کند که چهارچوب توزیع عوارض آلایندگی را مشخص خواهد کرد اما پس از گذشت هشت ماه از سال این آئین‌نامه هنوز تصویب نشده است.

وی سازمان محیط زیست کشور را یکی دیگر از متولیان کنترل آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: به نظر می‌رسد این سازمان شب و روز به «پیروز» فکر می‌کند و به طور کلی فراموش کرده است که وظایف دیگری نیز بر عهده دارد؛ از جمله طراحی سامانه و سایت مربوط به عوارض آلایندگی که پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری‌های کوچک وابسته به همین مبلغ ناچیز عوارض آلایندگی است.

حجت‌الاسلام نقدعلی از استاندار خواست وارد عمل شود و در نشست با هیئت دولت و تصویب آئین‌نامه‌های مربوط برای سال‌های آینده تدبیر کند و افزود: نباید منتظر شوند که مشکلات در فصل زمستان تکرار شوند و با تحمیل ناروای مصوبه شورای عالی امنیت ملی صنایع به ویژه نیروگاه‌ها را مجبور به مصرف مازوت کنند بلکه باید تدبیری اندیشید که از این وضعیت جلوگیری شود.

کد خبر 627778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.