افزایش دامنه ارتباطات دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان

محسن دوازده‌امامی گفت: فعالیت‌های مؤثر و مطلوبی در مدت سه سال خدمت‌گزاری من در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان انجام شد که از آن جمله ارتباط با سازمان‌های خارج از دانشگاه بود؛ این ارتباطات باعث شد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان بیش‌ازپیش به رسمیت شناخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌رضاکلباسی امروز_ دوشنبه بیست‌وهشتم آذرماه_ در حاشیه آئین تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: ما انسان‌ها دارای آرمان‌ها و اهداف بلندی هستیم که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، اما گاهی واقعیت با آرمان‌های ما فاصله دارد. زمانی تلاشی صورت نمی‌گیرد یا با وجود تلاش‌های متعدد آرمان‌های ما محقق نمی‌شود با این حال نباید هدف را گم کنیم؛ هدفی بالاتر از خدمت به جامعه دانشگاهی وجود ندارد.

وی افزود: هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بالا بردن کیفیت آموزش است؛ وجود انس و الفت میان دانشجویان و اساتید می‌تواند ما را به این هدف نزدیک‌تر کند.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شهید مهاجر ادامه داد: ما با باید تلاش خود را برای کسب رضایت الهی به‌کار ببندیم؛ برای رسیدن به این هدف لازم است از خود خارج شویم و در راه خدمت به خلق گام برداریم. باید همواره این نکته را در نظر داشته باشیم که ما پاسدار خون تمام شهدای این انقلاب هستیم تا بتوانیم کارنامه قابل قبولی را ارائه کنیم.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های محسن دوازده امامی ریاست سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید مهاجر و با آرزوی موفقیت برای وی و با اظهار خیرمقدم به هادی مشرف زاده ثانی ریاست جدید این دانشگاه سخنان خود را به اتمام رساند.

دوازده امامی استفاده ظرفیت‌های استان را به طور ویژه فعال کرد

محمد منعمی، نماینده رؤسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه با تبریک به سرپرست جدید دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید مشکلات کشور را برطرف کنیم و این مهم با تربیت نیروی ماهر و قدم گذاشتن در راه اقتصاد مقاومتی و از مجرای دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای آغاز می‌شود.

وی با تقدیر و تکریم از تلاش‌های محسن دوازده‌امامی افزود: نخستین ویژگی منحصر به فرد دوازده امامی دارا بودن شخصیت ارزشی و انقلابی به معنای واقعی بود همچنین ویژگی شاخص بعدی وی داشتن تخصص در کنار تعهد و تدین است.

نماینده رؤسای دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان ادامه داد: دوازده امامی در زمینه علوم دانش‌بنیان پیشگام بود و توانست توفیقات خوبی را در این زمینه برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید مهاجر رقم بزند همچنین وی توجه زیادی به رشد متوازن دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان داشت و در تمام نقاط استان حضور فعال و موفق داشت.

وی اظهار کرد: خصوصیت بعدی دوازده امامی عنایت ویژه به خیرین و مشارکت آن‌ها در دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور همچنین پیشتازی وی در این رابطه بود.

وی خاطرنشان کرد: دوازده امامی استفاده ظرفیت‌های استان را به طور ویژه فعال کرد؛ اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، تکمیل سند استراتژی پنج ساله دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان که به کل کشور نیز تعمیم داده شد با بهره‌گیری از توان علمی وی صورت پذیرفت. وی تدوین استراتژی کنترل کیفیت عملکرد را در دستور کار داشت.

منعمی گفت: مهم‌ترین ویژگی دوازده امامی داشتن اخلاق نیکو و سعه‌صدر وی است که توانست در شرایط امروزی جامعه حلال مشکلات دانشگاه و دانشجویان باشد و اگر جدیت وی نبود این فعالیت‌ها به ثمر نمی‌رسید.

باید در راه خدمت به خلق گام برداریم

در ادامه محسن دوازده‌امامی، رئیس سابق دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: خوشحالم که سه سال در کرسی ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر توفیق خدمت داشتم، امیدوارم توانسته باشم در این مدت پاسخ‌گوی اعتماد دانشگاهیان باشم؛ در این راستا از اعتماد رئیس سابق این مرکز علمی تشکر می‌کنم.

وی افزود: فعالیت‌های مؤثر و مطلوبی در مدت سه سال خدمت‌گزاری من در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان انجام شد که از آن جمله ارتباط با سازمان‌های خارج از دانشگاه بود؛ این ارتباطات باعث شد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان بیش‌ازپیش به رسمیت شناخته شود و در فعالیت‌های سطح استان مؤثرتر عمل کند.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر ادامه داد: ریاست کارگروه مهارت و اشتغال‌زایی بر عهده دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مهاجر است؛ همچنین در کلیه نظارت‌های سطح استان از دانشگاه‌های مادر تا غیر انتفاعی مشارکت مؤثر این دانشگاه ملموس است که در این راستا دارای حق رأی هستیم.

دوازده‌امامی ادامه داد: فعالیت‌های انجام شده در حوزه ریاست شورای عالی استان را داریم که سیاست گذاری دانشگاه در سطح استان را انجام می‌دهد، همچنین سیاست گذاری مهارت و اشتغال در سطح استان توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام و از طریق شورای مهارت به آموزش عالی انتقال داده می‌شود تا سیاست گذاری کلی دانشگاه در این حیطه انجام شود.

وی تصریح کرد: این دانشگاه در شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان نیز مشارکت داده شده و اکنون یکی از اعضای فعال است و در تمامی نظارت‌هایی که در استان انجام می‌شود مشارکت داده شده‌ایم و از حق رأی برخورداریم.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر خاطرنشان کرد: در تعامل با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سال ۹۸ یک میلیارد برای آموزشگاه دخترانه اصفهان در نظر گرفته شد. سال ۹۹، ۲۰ میلیارد برای شروع و تکمیل فاز یک و دو دانشگاه دخترانه دریافت کردیم و سال ۱۴۰۱ در سفر ریاست جمهوری ۱۲۰ میلیارد برای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان از جمله ۱۰ میلیارد برای شهرضا، ۱۰ میلیارد برای حبیب آباد و ۱۰۰ میلیارد برای سایر دانشکده‌ها در نظر گرفته شد که آقای مشرف زاده در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند از این امتیازات داده شده در جهت دانشکده‌های استان استفاده کند.

دوازده‌امامی افزود: همچنین در حوزه ریاست پیگیر مسائل حقوقی بودیم که باید از زحمات دکتر شمس و دکتر ولی برای باز پس گیری و دریافت سند تک برگ ساختمان‌های فنی و حرفه‌ای واقع در خیابان آبشار و آپادانا که حق امتیاز آنها از دانشکده فنی و حرفه‌ای سلب شده بود و در اختیار سایر نهادها قرار گرفته بود تشکر کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی پیگیری شده در حوزه ریاست موضوع دانشگاه سبز شامل مدیریت سبز دانشگاه بود که با تشکیل کمیته مدیریت سبز سیاست‌های این دانشگاه را برای کاهش مصرف انرژی و همچنین سیاست گذاری برای کل دانشگاه تدوین کردیم و تجهیزات و ابزارهای لازم برای ممیزی انرژی را نیز فراهم کردیم که در زمینه روشنایی در این دانشگاه به صورت پایلوت انجام می‌دهیم، همچنین تمامی موتورخانه‌ها عایق بندی شده و هیچ گونه اتلاف انرژی ناشی از این گونه تجهیزات نداریم.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر ادامه داد: علاوه بر نیروگاه ۱۴ کیلوواتی که در گذشته ایجاد شده بود یک نیروگاه ۲۰ کیلوواتی در بالای خوابگاه قرار دادیم که از انرژی پاک می‌توانیم استفاده کنیم همچنین در این مدت بیش از ۵۰۰ اصله درخت کاشته شد که به فضای سبز دانشگاه کمک می‌کند.

دوازده امامی ادامه داد: در حوزه دانشجویی و فرهنگی علاوه بر برگزاری جلسات هیئت دانشجویی و قرائت زیارت عاشورا در روزهای سه شنبه و همچنین فعالیت‌هایی که در شورای فرهنگی دانشگاه محسوب می‌شد و بودجه به آن اختصاص می‌یافت به طور خاص اردوهای فرهنگی متعددی داشتیم به علاوه رزمایش همدلانه برای کمک به نیازمندان در نظر گرفته شده بود همچنین از ستاد اقامه نماز استان نیز شایسته تقدیر ویژه شناخته شدیم.

وی گفت: در حوزه خدمات به دانشجویان زمین خاکی که در سمت شرق دانشگاه مهاجر وجود داشت به زمین چمن مصنوعی تبدیل شد که قسمتی از هزینه آن از ستاد مرکزی و مابقی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه تأمین شد و چنانچه روشنایی این قسمت نیز تکمیل شود دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر تصریح کرد: برای اولین بار در سطح استان سیستم پخت به وسیله بخار را راه اندازی کردیم و همچنین موتورخانه به وسیله بخار کار می‌کند که رستوران ما اکنون از این سیستم بهره می‌گیرد، همچنین تمامی خوابگاه‌های این دانشگاه بازسازی و تجهیزات اولیه آن از جمله فرش و صندلی نو به مجموعه افزوده شد، به علاوه در خوابگاه متأهلی بازسازی‌هایی صورت گرفت به طوری که طبقه اول برای متقاضیان قابل استفاده است طبقه دوم نیز در حدود ۶۰ درصد ساخت و بازسازی و تکمیل شده است.

دوازده امامی اظهار کرد: در حوزه آموزش و پژوهش در زمینه ایجاد و حذف رشته به سند آمایش سرزمین و سند آمایش آموزش عالی توجه شد.

وی خاطرنشان کرد: ۹ رشته کاردانی و ۱۱ رشته کارشناسی در سطح استان در مدت سه سال و نیم خدمت ایجاد و تعدادی از رشته‌های بدون نیاز را نیز حذف کردیم. همچنین سیستم ثبت نام دانشجویان جدیدالورود را اصلاح شد تا ثبت نام با سرعت بیشتری انجام گیرد، همچنین سیستم ارزیابی مدرسان نیز فعال‌تر شد.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر گفت: دوره‌های متعدد آموزش آزاد را در این دانشگاه راه‌اندازی شد، همچنین تفاهم نامه‌های متعددی با سازمان‌های مختلف به امضا رسیده که از جمله این تفاهم‌نامه‌ها امضای قرارداد تفاهم‌نامه با شهرک علمی تحقیقاتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که این شهرک در سال جاری متعهد شد تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد حمایت کنند.

دوازده امامی اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شرکت انتقال گاز برای ارسال پروژه‌های آنها به این دانشگاه به امضا رسید. مرکز رشد در دانشگاه راه اندازی شد و هسته‌های رشد در این دانشگاه مستقر هستند و روزانه پذیرش در آن انجام می‌شود و چنانچه فضای مناسب در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم این مرکز را گسترش دهیم، همچنین در حوزه آموزش، طرح دوال فعالیت‌های خوبی انجام داده و نحوه فعالیت‌های آموزش دوگانه مشخص شد و لازم است اساتید و مسئولان عالی دانشگاه از آن حمایت کنند تا این طرح در این دانشگاه به طور پایلوت راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: در حوزه اداری مالی با کمبود نیروی مالی و نیروی انسانی مواجه هستیم اما با این وجود توانسته‌ایم فاز دو و سه آموزشگاه فنی دخترانه را به انجام برسانیم، فاز سوم نیز بهمن ماه امسال افتتاح خواهد شد که ظرفیت دانشگاه دختران را از ۷۰۰ دانشجوی فعلی به سه هزار دانشجو خواهد رساند.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر ادامه داد: عملیات ساخت دانشگاه شاهین شهر شروع شده و ۳۰ درصد از آن به انجام رسیده است و برای ادامه ساخت به اقدام خیران و تزریق بودجه نیازمندیم، آموزشگاه فنی حرفه‌ای حبیب آباد نیز با تأمین ۳۰ میلیارد بودجه شروع به ساخت و تکمیل می‌کند که در حال حاضر ۱۰ میلیارد از آن بودجه در اختیار ما قرار دارد.

دوازده امامی گفت: همچنین در دوران کرونا با مشکل پهنای باند مواجه بودیم، در ایام مذکور پهنای باند هشت مگابایت بر ثانیه بود که اکنون این رقم به ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه رسیده است و سرورهای اختصاصی برای آموزش مجازی در اختیار داریم و زمانی که سرور سمیاد در دسترس نبود آموزش مجازی ما فعال بود. علاوه بر آن در دانشکده‌های مختلف اقلامی مانند تابلو هوشمند و قلم نوری و سایر تجهیزات اختصاص پیدا کرد.

وی اضافه کرد: اقدام مهم استانی نیز آن بود که بودجه‌ای برای تهیه کامپیوتر شخصی برای اساتید هیئت علمی اختصاص داده شد اما از جمله چالش‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم سونامی بازنشستگی همکاران و نیروی انسانی است و خواهشمندم مسئولان مربوطه قبل از رسیدن به بحران پیگیر این موضوع باشند.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهاجر ادامه داد: همچنین وضعیت پایداری برای اساتید حق‌التدریس نداریم و نمی‌توانیم انتظار آموزش درجه یک از اساتید دعوت شده داشته باشیم اما نسبت به حق‌التدریس‌ها بی تفاوت باشیم چرا که این موضوع می‌تواند زمینه بی انگیزگی اساتید و نبود همکاری آنها با دانشگاه را فراهم کند.

دوازده امامی ادامه داد: از دور خارج شدن تجهیزات آموزشی و قدیمی بودن آنها نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ماست و لازم است بودجه زیادی برای اصلاح و به روز رسانی این تجهیزات در نظر گرفته شود و همچنین در آخر افزود تمرکز بیش از حد فرایند تصمیم گیری در سطح ستاد باعث شده آزادی عمل از بعضی از استان‌ها گرفته شود لذا اگر هر استانی بتواند به صورت درون استانی و با توجه به نیازهای خود تصمیم بگیرد خلاقیت عمل بیشتری می‌تواند داشته باشد و لازمه تحقق این اقدام اعتماد به استان‌ها و واگذاری تصمیم‌های لازم به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان است.

نسل جدید دانشگاه‌ها مراکز مهارت محور و کارآفرین است

در ادامه هادی مشرف‌زاده ثانی، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ضمن قدردانی و تشکر از اقدامات دوازده امامی اظهار کرد: از اعتماد مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم با حمایت همکاران بتوانم وظایف محوله را به‌خوبی انجام دهم.

وی افزود: همیشه تاریخچه مدیریتی در سیستم حاکم است که مانند پله‌های یک نردبان عمل می‌کند و برای رسیدن به اوج لازم است این پله‌ها را یکی‌پس از دیگری طی کنیم.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: برای رفع بخش زیادی از مشکلات مدیریتی در گام نخست باید مشکلات را بشناسیم؛ در دوره ریاست سابق این اتفاق به خوبی رقم خورده است. لیستی از ظرفیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات در اختیار ما قرار داده شده است.

وی گفت: با تأکیدی که مقام معظم رهبری نسبت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشتند اهمیت این مرکز علمی در سال‌های اخیر بیشتر آشکار شده است؛ چنانچه در سال‌های گذشته تمام نگاه‌ها معطوف به دانشگاه‌های نظری بود، اما اکنون نسل جدید دانشگاه‌ها مراکز مهارت محور و کارآفرین است و ما نیز دوست داریم به این سمت حرکت کنیم.

وی گفت: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیکار نیستند؛ با داشتن مهارت و بهره‌مندی از رشته‌های کاربردی نیاز به اشتغال در این دانشجویان به حداقل رسیده است به طوری که بسیاری از صنایع به دنبال جذب این دانشجویان هستند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های آموزش پژوهش اداری مالی و دانشجویی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که با کمک سایر همکاران قصد داریم این برنامه‌ها را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش اهمیت ویژه‌ای به اساتید مربوطه داده می‌شود و به دنبال ایجاد جاذبه‌هایی برای ادامه همکاری با اساتید دانشگاه هستیم همچنین به دنبال توسعه آموزش‌های آزاد هستیم؛ در نظر داریم به دلیل محدودیت در پرداخت مبالغ حق‌التدریس اساتید از اساتید خبره دعوت کنیم تا به صورت سمینار از توانمندی‌های آنان بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: در برنامه توسعه بازدیدهای عملی در نظر گرفته‌ایم؛ دانشجویان ولی نعمتان ما هستند و اگر دانشجو نبود ما نیز حضور نداشتیم به همین دلیل باید تمام تمرکزمان معطوف به دانشجو باشد؛ بنابراین تکریم دانشجو از مواردی است که نگاه ویژه‌ای به آن داریم.

وی افزود: در حوزه پژوهش سعی در ارتباط بیشتر با صنعت داریم؛ بنابراین توسعه واحدها و هسته‌های فناور را در مرکز رشد در دستور کار داریم. سوق دادن اساتید به سمت قراردادهای پژوهشی، استفاده از ظرفیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها که پتانسیل خوبی در دانشگاه است را باید دنبال کنیم.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان افزود: در حوزه اداری مالی شناسایی ظرفیت‌های آموزشکده‌ها، تشکیل منظم شورای اداری, جذب سرمایه‌های انسانی و اساتید بیشتر و همچنین جذب خیرین در برنامه قرار دارد که در این راستا انجمن خیرین و حامیان مالی شکل گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در آینده نه چندان دور حوزه دانشجویی توسعه می‌یابد و به عنوان بازوهای مدیریت دانشگاه از آنها کمک خواهیم گرفت. اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت، اردوهای زیارتی و سیاحتی به کمک دانشجویان و نهاد مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌هایی نیز برای تقویت هیئت‌علمی در نظر داریم؛ همچنین رسیدگی بیشتر به تاسیسات خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و برنامه‌های بازرسی و اصلاح آنها در نظر گرفته شده است.

مشرف‌زاده ثانی افزود برای بهبود وضعیت سلف از دانشجویان کمک می‌گیریم همچنین برای بهبود کیفیت غذا اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: از مسئولان تقاضا دارم بین دانشجویان حضور داشته باشند تا آنان بتوانند دسترسی بیشتری به مسئولان دانشگاهی داشته باشند و مسئولان از نزدیک مشکلات دانشجویان را لمس کنند؛ تمام این موارد با همدلی و همراهی آحاد خانواده بزرگ فنی‌وحرفه‌ای انجام می‌گیرد.

توانمندسازی هیئت‌علمی باید مدنظر قرار گیرد

در انتهای جلسه حسن کی‌پور، معاون آموزشی دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور اظهار کرد: اکنون دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد؛ از نظر ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در رشته‌های مهارتی امتیاز ویژه‌ای اخذ کردند.

وی گفت: تنها مراکز علمی مهارتی که بتواند به صنایع کشور کمک کند دانشگاه فنی و حرفه‌ای است؛ در این راستا مسئولیت سنگینی بر عهده داریم که باید به سرانجام برسانیم، اما بودجه این مرکز علمی یک سوم دانشگاه‌های دیگر است و مخارج آن به مراتب بالاتر ارزیابی شده است.

کی‌پور ادامه داد: دانشگاه و مدیریت آن در تلاش است که مشکلات تا حدودی برطرف شود، اما مسئولین استانی باید با کمک نمایندگان در این راستا تسهیل گر باشند تا ما نگران مسائلی از قبیل مبالغ حق‌التدریس و سایر مشکلات این دانشگاه نباشیم.

وی تصریح کرد: باید توانمندسازی هیئت علمی را مدنظر قرار دهیم و تلاش کنیم از دانشگاه‌های مختلف کشور نیروهای خوب و توانمند جذب کنیم تا علاوه بر حفظ بار علمی و کیفیت مطلوب آموزشی بتوانیم تلاشی برای رفع بحران نیروی انسانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: شانس بالای فارغ التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یکی از محاسن این مراکز است؛ باید تلاش‌هایی در راستای بورسیه دانشجویان انجام شود که خوشبختانه صحبت‌هایی در این رابطه انجام شده است. باید شرایطی فراهم شود تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی وارد فضای کار شوند که دانشگاه فنی‌وحرفه ای این رسالت خود را به خوبی انجام داده باشد.

کد خبر 627755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.