سوءمدیریت در وزارت نیرو و نفت/ منفعت‌اندیشی صنایع بزرگ بلای جان مردم

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وظایف وزارتخانه‌های نیرو و نفت در زمینه پیش‌بینی و تأمین مصرف گاز در فصل زمستان، تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها باید هر ساله میزان برای جبران کسری مصرف گاز برنامه و راهکار مؤثر داشته باشند اما این بخش‌ها به تابلوهایی پر از کلید تبدیل شده است.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تشدید آلودگی هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: نگاه سلامت محور و پیش‌گیرانه طب ایرانی به هر موضوعی به هر طریق ممکن می‌تواند باعث آسیب به سلامت انسان و یا حتی محیط زیست شود و از دیدگاه پزشکی روز و همچنین طب اصیل ایرانی یکی از عناصر اصلی در سلامت جسم و روان جامعه، سلامت هوایی است که در آن تنفس می‌کنیم.

وی این عنصر را آنچنان حیاتی و مهم دانست که می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها شود و افزود: این نگاه هرچند با تأخیر اما از چشم قانون گذار نیز دور نمانده به همین دلیل قانون هوای پاک چند سال پیش تصویب شد اما نوع نگرش در بدنه اجرایی و به ویژه بنگاه‌های اقتصادی سبب شد این قوانین کارکرد لازم خود را در سال‌های تصویب نداشته باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس برای حمایت از سلامت مردم گفت: این موضوع سبب راه‌اندازی فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم شد تا با کمک گرفتن از ظرفیت نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حق اصول سلامتی و حق حیات مردمم باشیم، حقی که امروز نیز برای زنده کردن آن دیر شده است.

وی منافع اقتصادی برخی را مخالف این حق دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باعث برخی فشارهای رسانه‌ای بر فراکسیون و نمایندگان شد که تاکنون اثربخش نبوده و نخواهد بود با وجود این مشخص است که بار ناکارآمدی، بی‌تدبیر، نداشتن توانایی و مدیریت نادرست بخشی از بدنه اجرایی کشور را ریه‌های به تنگ آمده مردم باید بکشد.

شیخی ادامه داد: در شهری مانند اصفهان که روزی همه مردم دنیا آرزوی قدم زدن در خیابان‌های آن‌را داشتند به نظر می‌رسد که این روزها آسمان آبی رنگ را فراموش کرده است.

سو مدیریت در وزارت نیرو و نفت

وی با اشاره به وظایف وزارتخانه‌های نیرو و نفت در زمینه پیش‌بینی و تأمین مصرف گاز در فصل زمستان، تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها باید هر ساله میزان برای جبران کسری مصرف گاز برنامه و راهکار مؤثر داشته باشند اما به دلیل سو مدیریت ۱۰ ساله مدیران، این بخش‌ها در عمل به تابلوهایی پر از کلید تبدیل شده است که هنگام افت فشار گاز و تنگنای مصرف در فصل زمستان، کلید مصرف سوخت فسیلی با آلایندگی بالا را فشار می‌دهند و اقدام دیگری انجام نمی‌دهند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این نوع مدیریت مصرف گفت: در صورتی که استفاده از سوخت‌های آلاینده نیز از کارایی لازم برخوردار نبود در نهایت یکی دو کارخانه را از مدار خارج می‌کنند که این پایان خلاقیت و نبوغ این مدیران است و این داستان تا زمستان سال بعد ادامه دارد.

وی ساخت نیروگاه‌های جدید را ضروری دانست و ادامه داد: مدیران باید بدانند در صورتی که همین امروز نیروگاه‌های مورد نیاز ساخته و برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سالم اقدام نشود، هرچه در بخش سلامت مردم رشته‌ایم پنبه می‌شود، اگر امروز از انرژی هسته‌ای یا هر نوع انرژی پاک در این روزها استفاده نکنید پس کی و کجا؟

شیخی با اشاره به منفعت اندیشی برخی از واحدهای بزرگ صنعتی گفت: مسئولان این صنایع گویا نمی‌دانند که در همین شهر و کشور زندگی می‌کنند، آنها باید بدانند ذرات معلق هوا به ریه و بدن همه افراد آسیب می‌رسانند در حالی که بخش زیادی از آلودگی‌های صنعتی را می‌توان با استفاده از فیلترهای مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین کاهش داد اتفاقی که این روزها به بهانه هزینه‌های گزاف به درستی انجام نمی‌شود.

سهم قابل توجه آلودگی خودروها

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت اقتصاد و تولید برای بهبود زندگی افراد ادامه داد: مشکلات کنونی زمانی حل خواهد شد که مدیران به این نگرش برسند که به فرموده رهبر معظم انقلاب اقتصاد و تولید را را برای زندگی کردن می‌خواهیم و اگر قرار باشد همه اینها عامل از بین بردن زیست و محیط اطراف ما شود چه نیازی به اینهاست؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سهم خودروها در آلودگی هوا را قابل توجه دانست و گفت: بخش قابل توجهی از آلودگی به ویژه در اصفهان نتیجه رفت و آمد خودروهاست که برای کنترل این آلودگی نیز راهکارهایی وجود دارد از جمله ساخت قطار شهری اصفهان که توانسته بخش قابل ملاحظه‌ای از ترافیک منشأ آلودگی را کاهش دهد بنابراین یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کمک به افزایش مسیرهای این قطار است.

وی شرایط شهر موزه اصفهان و آثار تاریخی این شهر را نیازمند توجه بیشتر عنوان کرد و افزود: بارها اشاره شده که تولید و یا ورود خودروهایی با سوخت مصرفی یا آلایندگی کمتر و در اصطلاح سوخت پاک باید افزایش یابد، از مسئولین از دولت قبل تا دولت کنونی خواسته‌ایم که به این نکته توجه داشته باشند اما به نظر می‌رسد هنوز نگرش مناسب به مسئولان اجرایی رسوخ نکرده است و به این موضوع توجهی ندارند.

شیخی با اشاره به لزوم توجه به سلامت اکسیژن مصرفی تاکید کرد: این موضوع باید بیش از گذشته برای مسئولان اجرایی اهمیت داشته باشد همین دلیل با جدیت و عزم بیشتری نسبت به گذشته پیگیر حل مشکلات آلایندگی خواهم بود.

وی مردمی بودن دولت را عامل درک بهتر و درست‌تر نسبت به شرایط دانست و ادامه داد: این درک شرایط باید در عمل و عکس العمل‌های مدیران اجرایی نیز دیده شود، مدیران غول‌های بزرگ صنعتی و خصولتی باید به این موضوع توجه کنند که بقای آنها در گرو حفظ محیط زیست است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تذکر، سوال، ارسال نامه و البته استیضاح (امضای استیضاح وزیر صمت) از دولت، وزیر صمت، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزرای نیرو، نفت و حتی شخص رئیس جمهور را از جمله اقدامات صورت گرفته برای پیگیری مشکل آلودگی هوا برشمرد و گفت: در همه این موارد به دولتمردان لزوم عمل به قانون در این زمینه را گوشزد کردم به ویژه آنکه قانونگذار با تصویب قوانینی مانند هوای پاک و قوانین مرتبط با حوزه آب راه اصلاح را نشان داده اما در اجرا مدیران چون تیغ نظارت را تیز نمی‌بینند آن را نادیده می‌گیرند.

کد خبر 627754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.