صفر تا صد حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان

تور بازدید خبرنگاران و اهالی رسانه اصفهان از پروژه‌ها و ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان امروز دوشنبه بیست‌وهشتم آذر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اهالی رسانه اصفهان به مناسبت هفته حمل‌ونقل و رانندگان امروز _ دوشنبه بیست‌وهشتم آذر _ از پروژه‌ها و ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری دیدن کردند.

بازدید از سالن مانیتورینگ اتوبوسرانی و سامانه اصرو، مرکز پایش و مانیتورینگ آلودگی هوای شهر اصفهان، پایانه شهید مهرابی به‌عنوان محل بازسازی اتوبوس‌ها و بخش‌های مختلف ایستگاه کاوه شرکت قطار شهری، بخش‌هایی از این برنامه یک‌روزه بود.

بخش اول: بازدید از سالن مانیتورینگ اتوبوسرانی و سامانه اصرو

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان، در جریان بازدید از مرکز مانیتورینگ اتوبوسرانی، اظهار کرد: مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه بر اساس سامانه اصرو فعالیت می‌کند. این سامانه دو کارکرد دارد، ای‌وی‌ال یعنی موقعیت‌یاب اتوبوس و ای‌اف‌سی یعنی پرداخت کرایه هوشمند.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ۴۰ هزار نفر این سامانه را دانلود کرده‌اند، ادامه داد: این نرم‌افزار نقش مهمی در کاهش ترافیک، تسهیل دسترسی شهروندان به اتوبوس و اطلاع از زمان‌بندی اتوبوس‌ها دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: پروژه مطالعاتی شناسایی خطوط لازم برای به‌کارگیری ون‌ها و میدل‌باس‌ها در سطح شهر در حال انجام است.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبل مدیریت شهری، به‌دلایل مختلف چون شیوع ویروس کرونا اتوبوس‌های لازم خریداری نشده است؛ حتی قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره چهارم مدیریت شهری امضا شده بود که در دوره قبل لغو شد؛ اما در دوره ششم مدیریت شهری از سال گذشته تاکنون، ۲۸۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و ۲۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و تعمیر شده است.

وی اظهار کرد: اکنون مشکل جذب راننده جدید داریم که برای رفع این مشکل از سال گذشته تدابیر لازم برای جذب نیرو اتخاذ شده است.

بهنام جلیلیان‌، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، نیز درباره این مرکز گفت: مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی طرح ای‌اف‌سی در اصفهان شد و طی کمتر از یک سال توانست به‌عنوان اولین کلان‌شهر در بین کلان‌شهرها این طرح را اجرا کند.

وی ادامه داد: از سال ۹۹ توانستیم این سیستم و سامانه اصرو را اجرایی کنیم که طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری صددرصدی می‌رسد. در این مرکز، مدیریت حدود ۱۰۰ خط که با ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان فعالیت می‌کند، رصد می‌شود.

رفع آنی مشکلات اتوبوسرانی در شهر با کمک مرکز مانیتورینگ

عباس روحانی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه، درباره مرکز مانیتورینگ اظهار کرد: سال ۸۹ موضوع مکانیزاسیون و پرداخت الکترونیکی اتوبوس‌ها در کلان‌شهر اصفهان آغاز شد. در این زمینه، به‌دنبال پیشرفت فناوری یکپارچه‌سازی این پرداخت الکترونیکی را با نام سامانه AFC مدنظر قرار دادیم و دوباره با وقفه‌ای که در دوره مدیریت قبلی شهری در این زمینه رخ داد، در سال ۹۹ با عقد قراردادی با صاایران، سیستم پرداخت الکترونیکی را اجرایی کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، با ۱۰۰ خط اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه در حال سرویس‌دهی به شهروندان هستیم. همچنین در راستای انجام خدمت‌رسانی بهتر مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان شهرداری اصفهان فراتر از سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

روحانی افزود: در این مرکز، تمامی تماس‌ها و شکایات شهروندان از خدمات‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی پاسخ داده و به نظرات و انتقادات مردمی بدون تاخیر رسیدگی می‌شود. چراکه زمان در عرصه خدمت‌رسانی شرکت اتوبوسرانی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین رصد تردد اتوبوس‌ها در مرکز شهر و کنترل ترافیک نیز در این مرکز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معتقدیم با استفاده از فناوری‌های روز و نرم‌افزارها خدمات بهتر و باکیفیت‌تری به شهروندان در زمینه حمل‌ونقل ارائه خواهیم داد، گفت: بر این اساس درصدد تقویت و تجهیز سیستم‌ها و امکانات مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان شهرداری اصفهان هستیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه در سال ۹۹ فقط ۳۹۵ دستگاه اتوبوس به‌صورت فعال وجود داشت، اظهار کرد: با توجه به افزایش استقبال شهروندان و بازگشایی مدارس در سال جاری، بازسازی، خرید و تجهیز دستگاه‌های مختلف اتوبوس در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت که بر این اساس، ۴۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری و ۵۳ میدل‌باس تاکنون خریداری و ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید دیگر سفارش تولید شده که با توجه به واریز هزینه‌ها، طبق قرارداد تا خرداد ۱۴۰۲ وارد چرخه ناوگان حمل‌ونقل شهری می‌شود.

وی تصریح کرد: در عرصه شهری، ناچاریم از مدل‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی متناسب با شرایط معابر شهری استفاده کنیم. بر این اساس تاکسی‌های شهری، اتوبوس‌های ۱۲ متری، ۱۵ متری و ۱۸ متری و میدل‌باس‌ها در زنجیره حمل‌ونقل شهری در نظر گرفته شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: دلیل استفاده از اتوبوس‌های کوچک (میدل‌باس‌ها) روان شدن ترافیک، مصرف بهینه سوخت و ارائه خدمات متناسب با نیاز شهروندان در بعضی معابر کم‌عرض شهر است. امروز در شهر معابر کم‌عرضی وجود دارد که امکان حضور اتوبوس‌های ۱۵ متری و ۱۲ متری در آنجا نیست؛ بنابراین استفاده از میدل‌باس‌ها و ون‌ها را برای معابر پیشنهاد دادیم. البته این میدل‌باس‌ها اکنون به‌صورت ثابت در خطوط خود قرار نگرفته‌اند. چون باید چند ماهی را برای مراحل گارانتی خود به‌صورت آزمایشی در مسیرهای مختلف شهری تردد کنند.

بخش دوم: مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان

در بخش دوم، امروز خبرنگاران و اصحاب رسانه از مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان بازدید کردند.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان، در مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در آلودگی هوا، آلاینده‌های مختلف سنجش می‌شود که هریک تاثیر خاصی بر زندگی افراد دارد که شامل ترکیبات نیتروژن‌دار، ذرات معلق pm همان دود مشکی هوا، co و nox می‌شود.

در ادامه، شراره محمودی، کارشناس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر، ۹ ایستگاه پایش هوای شهرداری در شهر فعال است. این مراکز از سال ۹۷ در شهر اصفهان راه‌اندازی شد. از میان مراکز پایش و کنترل کیفیت هوای موجود در شهر اصفهان، پنج ایستگاه شهری وجود دارد که لحظه‌به‌لحظه به‌صورت آنلاین داده‌های خود را که میزان تاثیر آلودگی هوا بر مردم است، ارسال می‌کنند. همچنین چهار ایستگاه ترافیکی وجود دارد که تاثیرات خودروها را بر شهر مورد سنجش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بحث آلایندگی هوا و سنجش آلاینده‌ها در جوامع شهری دنیا بسیار حائز اهمیت است و به مرحله حساسی رسیده. روزبه‌روز این سنجش‌ها دقیق‌تر می‌شود؛ بر همین اساس، شهرداری اصفهان از باب همکاری و کمک به اداره کل محیط‌زیست استان در این عرصه نیز فعالیت می‌کند. در حال حاضر، داده‌های سنجشی به‌صورت ۲۴ساعته و یک‌ساعته به مرکز پایش و کنترل کیفیت هوا ارجاع داده می‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه دو ایستگاه جدید پایش و کنترل کیفیت هوا در دانشگاه صنعتی اصفهان و سپاهان‌شهر در حال راه‌اندازی است، گفت: از دیگر اقدامات جدید مرکز پایش و کنترل کیفیت هوا، سنجش آلودگی صوتی است که اکنون در چهار ایستگاه در حال اندازه‌گیری است. در این راستا در حال تدوین پهنه‌بندی صوتی برای شهر اصفهان هستیم.

وی تاکید کرد: میزان گوگرد شهر اصفهان در حال حاضر در حد استاندارد است و بقیه آلایندگی‌های هوا نیز در این شهر در مرز استاندارد است و عمده آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان به pm2.5 مربوط است.

بخش سوم: توقفگاه اتوبوس‌های شهید مهرابی

بخش سوم تور امروز، بازدید اصحاب رسانه اصفهان از توقفگاه اتوبوس‌های شهید مهرابی بود.

عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه، همچنین در بازدید اصحاب رسانه از توقفگاه اتوبوس‌های شهری شهید مهرابی گفت: در این مکان، قسمت‌ها و بخش‌های متعدد شرکت واحد اتوبوسرانی با سابقه ۵۰ساله مستقر شده که شامل دفاتر تعمیرگاهی، کارگاه‌های مختلف تعمیر و مراحل بازسازی اتوبوس و پارکینگ اتوبوس‌های شهری است و هر صبحگاه، رانندگان برای دریافت دستگاه خودروی اتوبوس خود به‌منظور حضور در خطوط به این مکان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در این توقفگاه ایجاد شده است، مراحل بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و تعمیراتی آن‌هاست. بر اساس کار صورت‌گرفته درواقع ما یک کارخانه تولید اتوبوس در این مرکز داریم. چراکه اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج‌شده به‌صورت کامل و با استانداردهای کامل در این مرکز بازسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: از یک اسکلت کامل اتوبوس که می‌تواند در کوره‌های ذوب‌آهن تحت عنوان ماشین‌های اسقاطی ذوب شود، یک اتوبوس جدید و نو می‌سازیم. با تلاش و همت کارکنان و مسئولان فنی خود در بخش بازسازی، اتوبوس‌های جدید و استاندارد را به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری می‌افزاییم. از ورق‌سازی، مسائل مربوط به برق، سوخت‌رسانی، موتور اتوبوس، روکش‌های صندلی و بخش‌های مختلف تزئیناتی درون خودرو، رنگ و صافکاری، همگی توسط توان داخلی در شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان انجام می‌شود.

وی درباره اقدامات زیست‌محیطی شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: اتوبوس‌هایی که اکنون در شرکت اتوبوسرانی استفاده می‌شود، دارای یورو چهار و پنج بوده و ذرات معلق و سایر ذرات را توسط فیلترهای خود تصفیه می‌کنند. همچنین بر اساس تلاش و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، از گازوئیل پاک در شرکت اتوبوسرانی اصفهان استفاده می‌کنیم. پالایشگاه برای شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گازوئیل مخصوص با کمترین میزان آلودگی را تولید می‌کند؛ بر این اساس، سهم ما از آلایندگی هوا بسیار ناچیز است.

روحانی خاطرنشان کرد: ایجاد تصفیه‌خانه آب در این مکان، از دیگر اقدامات انجام‌شده در این دوره در شرکت واحد اتوبوسرانی است. چراکه مصرف آب به جهت شست‌وشوی خودروها در شرکت اتوبوسرانی زیاد است و با استفاده از تصفیه‌خانه، ۸۰ درصد آب مصرفی دوباره در چرخه استفاده می‌شود. این تصفیه‌خانه باعث می‌شود که آب‌های آلوده وارد سفره‌های زیرزمینی نشود.

در ادامه، به‌صورت میدانی اصحاب رسانه از قسمت‌های مختلف و کارگاه‌های رادیاتورسازی، گیربکس‌سازی، تعمیرات و نگهداری و کارواش اتوبوس‌ها بازدید کردند.

بخش چهارم: ایستگاه کاوه قطار شهری

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان، در جریان بازدید از ایستگاه مترو کاوه، اظهار کرد: توجه به حمل‌ونقل ترکیبی ازجمله اولویت‌های مدیریت شهری است. بر این اساس، دسترسی پایانه مسافربری کاوه به ایستگاه مترو فراهم شده تا مسافران در هنگام خروج از پایانه مسافربری کاوه از ایستگاه مترو برای رسیدن به مقصد خاصه مرکز شهر استفاده کنند.

وی افزود: برای تحقق حمل‌ونقل ترکیبی، پارکینگ دوچرخه و خودرو نیز برای شهروندان در جنب ایستگاه کاوه قطار شهری تعبیه شده است که ظرفیت پارکینگ دوچرخه ۱۰۰ عدد و پارکینگ خودرو هزار جای پارک است.

در ادامه این بازدید، کارشناسان مختلف شرکت قطار شهری اعم از معاونان فنی و اجرایی، معاون ایمنی و بهداشت، فنی و مهندسی و کارشناسان سیستم سیگنالینگ به توضیح و تشریح کامل قسمت‌های خود پرداختند.

همچنین دیگر معاونان شرکت قطار شهری بر اهمیت ایمنی در استفاده از تجهیزات و قطعات مورداستفاده و دقت زیاد در به‌کارگیری وسایل و تجهیزات در عرصه ریل‌گذاری، احداث، نگهداری، تعمیرات و تجهیزات در حمل‌ونقل قطار شهری تاکید کردند.

محمدهادی استکی، معاون فنی و اجرایی بهره‌برداری شرکت قطار شهری، گفت: مترو از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل شهری محسوب می‌شود، اما از پرهزینه‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقلی برای دولت‌ها بوده و درعین‌حال کم‌هزینه‌ترین و به‌صرفه‌ترین ناوگان‌های حمل‌ونقل برای شهروندان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: هر ناوگان حمل‌ونقلی عمر مفیدی دارد که برای ایستگاه‌های قطار شهری، عمر مفید ۱۰۰ سال و برای سیستم حمل‌ونقل قطار شهری عمر مفید ۵۰ سال را تعیین کرده‌اند که البته به شرایط نگهداری و حفظ و مراقبت بستگی دارد.

استکی افزود: در حال حاضر، سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در بحث نگهداری و بهره‌برداری از خط یک قطار شهری اصفهان هزینه می‌شود.

کد خبر 627727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.