با حماسه احساس هویت خواهیم کرد

یک داستان‌نویس با اشاره به اینکه حماسه باعث وحدت یک ملت خواهد شد، گفت: با توجه به حماسه، احساس هویت خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، کارگاه «جایزه داستان حماسی» با حضور تیمور آقامحمدی، داستان‌نویس در میان جمعی از داستان نویسان اصفهانی در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه حماسه چیست و چه چیزی را داستان حماسی می‌گوییم، اظهار کرد: ادبیات به سه قسمت تمثیلی غنایی و حماسی تقسیم می‌شود که در قسمت حماسه اعمال و افکار قهرمانان را بررسی می‌کنیم.

وی شاهنامه فردوسی را سرآمد داستان‌های حماسی خواند و افزود: ادبیات حماسی به پنج قسمت اساطیری، اسطوره‌ای، دینی، تاریخی و بومی تقسیم می‌شود که سه قسمت آخر بیشتر مورد توجه جشنواره‌ها است.

این داستان‌نویس ادامه داد: با توجه به حماسه ما احساس هویت خواهیم کرد و بدل به یک ملت متحد خواهیم شد و ما در کل زندگی به حماسه نیازمندیم.

وی عناصر داستان حماسی را شامل روایت، قهرمان، اعمال قهرمانانه دانست و تصریح کرد: استاد صفا و استاد ندوشن معتقدند زمانی که ملتی دچار یاس می‌شود پناه می‌برد به حماسه. اما فکر می‌کنم ما همواره به حماسه نیاز داریم برای اینکه پیش برویم و در زندگی از حالت ساده و یکنواخت عبور کنیم.

آقا محمدی تصریح کرد: وظیفه ادبیات ایجاد یک تجربه حسی قوی است و وقتی ما احساس همزادپنداری می‌کنیم گویا یک اتفاق برای ما هم اتفاق افتاده است و وقتی لایه‌های شخصی کنار زده شود، تبدیل به یک مسئله جهانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حماسه‌های تاریخی و دینی شناخته شده است اما حماسه بومی هنوز شناخته شده نیست و می‌تواند برگ‌برنده‌ای در این جشنواره باشد، اظهار کرد: ما در این جشنواره ماجراهای تخیلی نمی‌خواهیم بلکه شما می‌توانید با توجه به اتفاقات بومی و تاریخی و ملی کهن‌الگوها به نوشتن داستان‌های حماسی بپردازید.

کد خبر 627542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.