لزوم جلوگیری از بارگذاری منبع نوین انتشار آلودگی در اصفهان

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه طرح تهویه هوای مناسب در اصفهان به شیوه صحیح اجرایی نشده است، گفت: بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در اصفهان با ظرفیت‌های اکولوژی منطقه سازگاری ندارد.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، استقرار کارگاه‌های آجرپزی را یکی از دلایل میزان شاخص آلودگی‌های هوای اصفهان دانست و اظهار کرد: میزان بارگذاری‌ها در جهان با مباحث اندازه قدرت تهویه هوا صورت می‌گیرد تا با انتشار آن‌ها بتوانند آن حجم را از سطح شهر خارج کنند.

وی اضافه کرد: فصل زمستان در شهر اصفهان با وارونگی و سکون هوا مواجه می‌شویم و شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم، درحالی‌که باد نمی‌وزد و ورود حتی ۱۰ واحد آلودگی، حدود یک هزار واحد به آلایندگی‌های قبلی می‌افزاید.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه با انباشت آلاینده‌ها که منشأ انتشار آن‌ها صنایع و منابع متحرک هستند که نقش بخش خانگی نیز دور از انتظار نیست، در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دمایی مواجه می‌شویم، گفت: استقرار بیش از ۷۰ درصد صنایع بالقوه آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و انتشار و تجمیع آلاینده‌ها، منجر به تشدید آلودگی هوای این کلان‌شهر می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در فصول تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشار بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید ازون به عنوان آلاینده ثانویه تشکیل می‌شود که در پایتخت به مدت سه سال و کلان‌شهر اصفهان در دو سال اخیر شاهد معضل این نوع آلودگی هوا در تابستان هستیم.

گل‌علیزاده افزود: به دو شیوه می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم، با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها و انبارها و نیز مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها می‌توانیم این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: منابع و صنایع با مصارف گازسوز از جمله موتورخانه‌های منازل، تجاری، اداری و صنعتی اگر سیستم‌های کنترل و پایش نداشته باشند، انتشار گازهای نیتروژن آن‌ها می‌تواند به عنوان تولید آلاینده ثانویه خودروها نقش داشته باشد. در دو تا سه سال اخیر شاهد بودیم که در کلان‌شهر اصفهان شرایط مناسبی در مورد آلایندگی‌های گازی در نیمه دوم سال، نداشته است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه طرح تهویه هوای مناسب در اصفهان به شیوه صحیح اجرایی نشده است، گفت: بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در اصفهان با ظرفیت‌های اکولوژی منطقه سازگاری ندارد.

وی با اشاره به راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها، تاکید کرد: برخورداری از هوای پاک به عنوان نعمت خدادادی، نیاز تمام انسان‌ها است و در قانون هوای پاک و اسناد بالادستی مطرح شده که باید از بعضی نبایدها پیروی کنیم.

گل‌علیزاده افزود: به عنوان مثال هنگامی که می‌گویم در اصفهان بیش از ظرفیت، بارگذاری صورت گرفته و تجمیع انتشار این آلاینده‌ها منجر به آلودگی شهر اصفهان شده است، نباید بارگذاری جدیدی انجام شود، لازم است با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنیم تا دیگر منبع انتشار آلودگی در اصفهان بارگذاری نشود.

کد خبر 627441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.