شعاع کوتاه دید در آلودگی هوا!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیش‌نویس مشترک، دستاورد وین ۷» نوشت: نشست کمیسیون مشترک مذاکرات رفع تحریم بعد از ظهر روز گذشته برگزار شد و اعضا تصمیم گرفتند پس از مذاکرات سخت و فشرده، چند روز وقفه را در دستور کار قرار دهند و سپس برای ادامه مذاکرات به وین بازگردند.

در مذاکراتی که گذشت ایران و ۱+۴ به پیش‌نویس جدیدی که در آن نظرات ایران اعمال شده است، دست یافتند که در صورت نهایی شدن، این متن مبنای رایزنی‌های آتی قرار خواهد گرفت.

علی باقری پس از پایان این دور مذاکرات وین در جمع خبرنگاران گفت: در هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در بیستم ژوئن (مذاکرات وین ۶) نیست بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با اشاره به پافشاری طرف مقابل روی پیش‌نویس قبلی و مقاومت اولیه در برابر اصلاحات ایران گفت: ما بر اساس منطق و استدلالی که داشتیم در مقابل این موضع غیرمنطقی ایستادگی کردیم و گفتیم مواضع ما باید لحاظ شود.

در طی یک هفته گذشته مذاکرات بسیار سنگین و فشرده بین طرف‌ها در سطوح مختلف برگزار شد و دیدگاه‌های طرف‌ها مبادله شد تا در نهایت اروپایی‌ها هم مجاب شدند که دیدگاه‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه بخش پذیرفته شود.

وی تصریح کرد گفت وگوهای دور آتی می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد. طبیعی است طرف مقابل اگر دیدگاه‌های ما را بپذیرد، ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم. در همین خصوص «انریکه مو را» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست دیروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این امر به معنای دستیابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود.

این مقام اروپایی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد. دیپلمات ارشد چین هم گفته طرف‌ها با از سر گرفتن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قبل از پایان سال جاری میلادی موافقند.

مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی نیز طی بیانیه‌ای با اعلام پیشرفت در مذاکرات در وین گفتند که این سه کشور به همراه شرکای روس، چین و آمریکا آماده ادامه مذاکرات هستند.

به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات در تثبیت و به رسمیت شناخته شدن خواسته‌های ایران نتیجه موفقیت آمیزی داشته و به پیشرفت‌های قابل قبول در زمینه نگارش متن منتهی شده و چشم اندازی نسبتاً مثبت برای موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد کرده است.

مذاکرات رفع تحریم که از هشتم آذرماه شروع شده نشان می‌دهد برخلاف برساخت رسانه‌ای بسیاری از منتقدان داخلی و خارجی، تیم مذاکره‌کننده آماده است تا در ازای رفع همه تحریم‌هایی که پس از توافق سال ۱۳۹۴ صورت گرفته به تعهدات برجامی بازگردد.

شعاع کوتاه دید در آلودگی هوا!


روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شعاع کوتاه دید در آلودگی هوا!» نوشت: درست وقتی که والدین و بچه‌ها امید داشتند مدارس پس از یک‌هفته تعطیلی باز شود، دوباره خبر آمد که این هفته نیز مدرسه، بی مدرسه! آلودگی هوا آن قدر در شهری مثل تهران غلیظ است که اطراف و اکناف به زحمت دیده می‌شود.

این شعاع کوتاه دید، جنس مدیریت هوای پاک را هم کوتاه و البته آلوده کرده است، به‌گونه‌ای که تصمیم‌ها کوتاه و اراده‌ها در انتظار باد است! کاش از حالا برای بیست، سی سال دیگر وعده داده می‌شد تا شاید به جایی می‌رسیدیم.

بسیاری از شهرهای آلوده جهان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ قرن بیستم، اکنون هوای پاکی دارند، با یک برنامه‌ریزی دقیق، و عملی و بدون مسئولیت‌گریزی دستگاه‌ها.

این شهر آلوده انگار مدبری ندارد! تا شاخص آلودگی هوا به بالای ۱۵۰ می‌رسد، دم‌دستی‌ترین کار را انتخاب می‌کنند؛ تعطیلی! مدیری، مسئولی یا کلاً کسی به فکر جبران این همه خسارت هست!؟ نیست، اگر بود در شهر همچنان بر پاشنه تعطیلی‌های پاییز و زمستان نمی‌چرخید. سال‌ها است که با آلودگی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شود.

ای کاش تصمیم‌گیران کلاً کار خودشان را تعطیل کنند، بلکه اوضاع بهتر از آنچه که هست شود. با تعطیلی چنین تصمیمات و چنین اقداماتی، حتماً اوضاع از این که هست، بدتر نمی‌شود.

تعطیلی‌ها قابل‌پیش بینی بود اصلاً عادت کرده‌ایم و اگر تعطیل نکنند، تعجب می‌کنیم! با بالا رفتن شاخص آلودگی هوا، دیروز هم مسئولان تصمیم خودشان را اعلام کردند: مدارس تا آخر هفته و دانشگاه‌ها تا سه‌شنبه غیرحضوری شد، اما مگر برای غیرحضوری‌شدن می‌شود معنایی به جز تعطیلی آموزش در نظر داشت!؟

عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در تشریح مصوبات روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا می‌گوید: «با توجه به تشدید آلودگی هوا و استمرار پایداری هوا روزهای یک‌شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آذر ماه مدارس و دانشگاه‌های تهران در تمامی مقاطع به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس به صورت غیرحضوری دایر خواهند بود. مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها در تهران به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس تعطیل خواهند بود. رؤسای ادارات نیز باید با مرخصی مادران دارای فرزند محصل موافقت کنند. از سوی دیگر فعالیت کارخانه‌های تولید شن و ماسه نیز تا روز چهارشنبه متوقف خواهد بود.»

آلودگی هوا و افزایش مرگ و میرها و بیماری‌های آشکار و نهان به خاطر آن، مربوط به امسال و پارسال نیست. با آمدن پاییز و زمستان، رسانه‌ها شاخص آلودگی بالای ۱۵۰ را تیتر می‌کنند. مسئولان هم مدام جلسه می‌گذارند که بهترین راه مقابله با این آلودگی را انتخاب کنند، اما دست بر قضا همیشه بهترین راه یک گزینه است: تعطیلی!

شعاع کوتاه دید در آلودگی هوا!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس در آزمون اصلاح قانون انتخابات» نوشت: «اصلاح قانون انتخابات» طرحی که چند دهه در فضای سیاسی کشور مطرح شده، تحت عناوین مختلف لایحه و مصوبه بین دولت و مجلس رد و بدل شده و تا به امروز نیز سرانجام مشخصی پیدا نکرده است.

در این میان نمایندگان مجلس یازدهم عزم خود را جزم کردند که به هر شکل ممکن قانون انتخابات را چکش کاری کنند و آن را به سر منزل مقصود برسانند.

بهارستان اما در آخرین تلاش برای تصویب کلیات این طرح ناموفق بود و ساکنان خانه ملت با ۸۹ رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ و تنها با اختلاف ۳ رأی هفته گذشته با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مخالفت کردند.

مخالفتی که باعث عقب نشینی بهارستان نشد و آن طور که علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس اعلام کرد بلافاصله بعد از رد کلیات این طرح، اهالی خانه ملت درصدد رفع نواقص آن بر آمده و قرار است بار دیگر کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات را به رأی بگذارند: «علی‌رغم اینکه کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در نشست علنی هفته گذشته مجلس از سوی نمایندگان رد شد، ولی با توجه به اهمیت این طرح که در سیاست‌های کلی انتخابات نیز از سوی رهبر انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته، طی رایزنی‌هایی که در جلسه فراکسیون اکثریت مجلس داشتیم، در نهایت تصمیم بر این شد که از ظرفیت آئین نامه داخلی مجلس برای ارائه مجدد کلیات طرح در نشست علنی مجلس استفاده کنیم.»

حدادی افزود: «بر این اساس با توجه به جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضا از نمایندگان و هماهنگی‌های صورت گرفته با هیئت رئیسه مجلس، مقرر شد تا کلیت طرح اصلاح قانون انتخابات بار دیگر به رأی گذاشته شود.»

سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری روز گذشته خود در این باره اظهار کرد: «اصلاح قانون در دستور کار مجلس است و باید دید اساساً تغییری دارد یا خیر؟ اخیراً کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس رد شده بود ولی گویا چهارشنبه هفته گذشته با امضای جمعی از نمایندگان در دستور کار برگشت و امیدواریم قانون اصلاحاتی را که لازم دارد انجام شود و انتخابات سال آینده با قانون جدید برگزار شود.»

طحان‌نظیف گریزی به طرح شفافیت بهارستانی‌ها زد و در این باره اظهار کرد: «شورای نگهبان در مراحل قبل راجع به طرح شفافیت قوای سه‌گانه ایرادات و ابهاماتی داشت که جز دو مورد، یعنی شفافیت آرای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بقیه موارد توسط مجلس برطرف شد.»

وی افزود: «طرح شفافیت به‌غیر از این دو مورد هیچ اشکالی ندارد و با توجه به اصرار مجلس به شفافیت آرای هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم نهایی در این خصوص را مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد گرفت.»

در این میان اما اگرچه طحان‌نظیف پیش بینی درباره کم و کیف اصلاحیات بر قانون انتخابات ندارد؛ اما روایت پیرهادی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس از اصلاحیه‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که با یک مصوبه خوب، فکر شده و قابل قبول روبه‌رو هستیم.

به عنوان نمونه اگر به خاطر داشته باشید پس از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان عملاً فرصت اعتراض و شنیده شدن شکایت فرد و دفاعیات او وجود نداشت و همین موضوع جنجال زیادی بر پا می‌کرد.

حالا به گفته پیرهادی، مجلس برای نخستین بار بستری را فراهم آورده است که بر اساس آن داوطلبانی که صلاحیت‌شان از سوی نهاد نظارتی احراز نشده است، بتوانند درباره مشکل بروز کرده از نهاد نظارتی توضیح بخواهند و نهاد نظارتی موظف است به داوطلبان توضیح دهد: «براساس این طرح داوطلبانی که صلاحیت‌شان از سوی نهاد نظارتی احراز نشده است، بتوانند درباره اشکال بروز کرده از نهاد نظارتی توضیح بخواهند و نهاد نظارتی موظف است آن اشکال را به داوطلب اعلام کند، این روند سبب می‌شود که داوطلب فرصت طرح شکایت و دفاع داشته باشد، تا پیش از این به خاطر ضیق وقت نامزدها فرصت مواجهه با نهاد نظارتی را در اختیار نداشتند و هرچند معدود و محدود اما این روند سلب و تضییع حق از برخی از داوطلبان در گذشته شده بود.»

شعاع کوتاه دید در آلودگی هوا!

کد خبر 627393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.