آرژانتین_فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌ سبز لوسیل

تیم‌های ملی فوتبال آرژانتین و فرانسه امشب در ورزشگاه لوسیل، در آخرین سکانس از رویایی دیرینه، برای قهرمانی در جهان نبردی تمام‌عیار را برابر یکدیگر به اجرا درخواهند آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک‌ماه کم‌خوابی، استرس، هیجان، شور، لذت و زندگی امشب در ورزشگاه لوسیل قرار است انتظارات را به خط پایان برساند و پاداش فوتبال‌دوستان را به آنان تقدیم کند؛ دراماتیک‌ترین فینال فوتبالی‌ملی در سال‌های اخیر، میان آرژانتین و فرانسه رأس ساعت ۱۸:۳۰ امشب _یکشنبه بیست‌وهفتم آذرماه_ چشم میلیاردها انسان در سرتاسر کره‌خاکی را برای ۹۰ دقیقه یا حتی بیشتر به‌خود خیره خواهد کرد.

هرآنچه در ۶۳ بازی قبلی وجود داشت یا نداشت، در فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ روی صحنه فوتبال با هنرنمایی ستاره‌های درخشان رونمایی خواهد شد تا جنگ‌جهانی فوتبال، آرزوی دیرینه و تکیه‌زدن بر تخت‌پادشاهی را به واقعیت تبدیل و ستاره سوم را بر سینه یکی از دو فینالیست هک کند.

سیمون مارسینیاک لهستانی و هم‌وطنانش یعنی پائول سوکولنیکی و توماس لیتسکیویچ به‌عنوان کمک‌های اول و دوم با همراهی اسماعیل الفاث از آمریکا و توماس کویاتکوفسکی دیگر داور لهستانی از اتاق VAR قضاوت فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ را برعهده خواهند داشت و بدون‌شک باید برای مدتی‌طولانی یک‌بار سنگین را بر دوش بکشند.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

بهترین فینال قرن ۲۱

سرنوشت نمی‌توانست فینال بهتری را از نظر مزیت رقابتی، تعادل جغرافیایی و کیفیت ستاره انتخاب کند؛ در اینجا می‌توان گفت جذاب‌ترین بازی قرن ۲۱ را می‌توانیم در لوسیل شاهد باشیم. ازآنجاکه فرانسه قصد دارد پس از برزیل در سال ۱۹۶۲ تبدیل به نخستین تیمی شود که دو بار پیاپی جام‌جهانی را فتح می‌کند و مسی نیز به‌دنبال کسب عنوان قهرمانی جهان با آرژانتین است، این داستان مهیج‌ترین جدال روی‌زمین خواهد بود و علاقه‌مندان مشتاق سوت آغاز این تقابل بزرگ و رویایی هستند.

آمار و فکت‌ها

در فینال‌های ادوار جام‌جهانی که یک تیم از قاره اروپا و یک تیم از قاره آمریکای‌جنوبی حضور داشته‌اند (۱۰ فینال) هفت‌بار تیم‌های آمریکای‌جنوبی برده‌اند و سه پیروزی سهم تیم‌های اروپایی بوده است. جالب‌تر اینکه در دو بازی از سه بازی که اروپایی‌ها قهرمان شده‌اند آرژانتین بازنده آمریکای‌جنوبی بوده است.

این ششمین فینال آرژانتین در ادوار جام‌جهانی است و فقط آلمان با هشت‌فینال بهتر از آن‌ها کار کرده است.

شکست‌خوردن آرژانتین در فینال باعث می‌شود آن‌ها با چهار شکست در فینال، در کنار آلمان، ناکام‌ترین تیم تاریخ در فینال ادوار جام‌جهانی باشند.

این چهارمین فینال فرانسه در جام‌جهانی است؛ خروس‌ها از سال ۱۹۹۸ تاکنون بیش از هر کشور اروپایی دیگری فینالیست شده‌اند.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

این چهارمین مصاف تاریخ آرژانتین و فرانسه در جام‌جهانی است؛ در سه بازی قبلی، آرژانتین دو بار در مرحله گروهی برده و فرانسه در یک‌هشتم نهایی دوره گذشته پیروز شده است.

فرانسه در ۱۰ بازی گذشته‌اش مقابل رقبایی از آمریکای‌جنوبی شکست‌ناپذیر بوده است (شش برد و چهار تساوی) به‌ثبت رسانده؛ گفتنی است آخرین شکست آن‌ها مقابل همین آرژانتین در مرحله‌گروهی جام‌جهانی ۱۹۷۸ رقم خورده است.

در صورت گلزنی مسی در بازی مقابل فرانسه او اولین بازیکن تاریخ خواهد بود که در تمام مراحل جام‌جهانی (دور گروهی، یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و فینال) موفق به گلزنی شده است.

تیم ملی فرانسه در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه موفق شد با گذشتن از تمام رقیبان به قهرمانی برسد و اکنون سودای دفاع از عنوان قهرمانی را در سر می‌پروراند.

از بین بازیکنان فعلی فرانسه، هوگو لوریس، بنجامین پاوارد، رافائل واران، لوکاس هرناندز، کیلیان امباپه، آنتوان گریزمان، اولیویه ژیرو، استیو مانداندا، آلفونس آرئولا و عثمان دمبله در جام‌جهانی ۲۰۱۸ حضور داشتند و همراه خروس‌ها به قهرمانی رسیدند؛ این ۱۰ نفر فرصت دارند تا با قهرمانی دوباره فرانسه، به آن دسته از بازیکنان در تاریخ بپیوندد که دو قهرمانی یا بیشتر در جام‌جهانی دارند.

تیم‌های برزیل و ایتالیا تنها تیم‌های تاریخ هستند که توانسته‌اند از عنوان قهرمانی خود در ادوار جام‌جهانی دفاع کنند. تیم‌ملی فوتبال ایتالیا، قهرمان جام‌جهانی ۱۹۳۴ شد و چهار سال بعد هم جام جهانی ۱۹۳۸ را فتح کرد.

تیم‌ملی فوتبال برزیل در جام‌جهانی ۱۹۵۸ قهرمان جهان شد و چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۶۲ توانست قهرمانی‌اش را تکرار کند. به‌جز این دو تیم، هیچ تیم دیگری نتوانسته این رکورد را تکرار کنند. فرانسه امشب در صورت شکست آرژانتین به سومین تیم تاریخ تبدیل و جاودانه‌تر خواهد شد.

دیدیه دشان، پس از مصدومیت بنزما پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی و سپس رسیدن وی به شرایط نرمال، دیگر او را به اردوی تیم ملی فرانسه برای ادامه جام دعوت نکرد که این موضوع باعث دلخوری کریم شد و به‌همین دلیل، دعوت فدراسیون فرانسه و حتی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور برای تماشای فینال را نپذیرفت؛ گفتنی است بعد از کریم، زیدان هم این درخواست را رد کرد.

تاریخچه تقابل‌های آرژانتین - فرانسه

یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸؛ آرژانتین ۳ - فرانسه ۴؛ سی‌ام ژوئن ۲۰۱۸

دیدار دوستانه؛ آرژانتین ۲ - فرانسه صفر؛ یازدهم فوریه ۲۰۰۹

دیدار دوستانه؛ آرژانتین یک - فرانسه صفر؛ هفتم فوریه ۲۰۰۷

دیدار دوستانه؛ آرژانتین صفر - فرانسه ۲؛ بیست‌وششم مارس ۱۹۸۶

مرحله‌گروهی جام‌جهانی ۱۹۷۸؛ آرژانتین ۲ - فرانسه یک؛ ششم ژوئن ۱۹۷۸

دیدار دوستانه؛ آرژانتین صفر - فرانسه صفر؛ بیست‌وششم ژوئن ۱۹۷۷

دیدار دوستانه؛ آرژانتین یک - فرانسه صفر؛ هجدهم می ۱۹۷۴

دیدار دوستانه؛ آرژانتین صفر - فرانسه صفر؛ بیست‌وپنجم ژوئن ۱۹۷۲

دیدار دوستانه؛ آرژانتین ۲ - فرانسه صفر؛ سیزدهم ژانویه ۱۹۷۱

دیدار دوستانه آرژانتین ۳ - فرانسه ۴؛ هشتم ژانویه ۱۹۷۱

دیدار دوستانه آرژانتین صفر - فرانسه صفر؛ سوم ژوئن ۱۹۶۵

مرحله‌گروهی جام‌جهانی ۱۹۳۰؛ آرژانتین یک - فرانسه صفر؛ پانزدهم جولای ۱۹۳۰

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

نبرد پادشاه و ولیعهد

این شاید بهترین مسابقه انفرادی باشد که تا به‌حال در فینال جام‌جهانی داشته‌ایم. دو فوق‌ستاره در سطح جهانی که در باشگاه پاری‌سن‌ژرمن هم‌تیمی هستند و همین مسئله به این درام افزوده است؛ بهترین بازیکن تمام دوران (لیونل مسی)، در برابر وارث تخت‌پادشاهی (کیلیان امباپه) نبردی تاریخی را به نمایش خواهد گذاشت.

برای مسی، این بازی می‌تواند یک پایان افسانه‌ای برای سفر چند ساله در جام‌جهانی باشد که به‌خاطر حذف‌های زودهنگام و شکست در فینال جام‌جهانی ۲۰۱۴ تاکنون پر از ناامیدی بوده است و همچنین برای کیلیان امباپه، این یک قطعه تاریخی دیگر خواهد بود تا در سن ۲۳ سالگی، پس از پله اسطوره برزیل، به دومین بازیکن جوان تاریخ تبدیل شود که دو بار پیاپی قهرمان جام‌جهانی شده است؛ البته فقط یک‌برنده می‌تواند برای این جدال حیثیتی وجود داشته باشد.

امروز ویترینی از استعدادهای باورنکردنی، رهبری و نحوه تأثیرگذاری ستاره‌ها بر فینال در بزرگ‌ترین مرحله به نمایش درخواهد آمد و فراتر از خود جام‌جهانی، توپ‌طلای بعدی نیز در این بازی صاحب خود را خواهد شناخت، ضمن اینکه جایزه بهترین بازیکن مسابقات و جایزه بهترین گلزن (مسی پنج گل و سه پاس‌گل و امباپه پنج گل و دو پاس‌گل) در نبرد بین این دو نابغه تقسیم خواهد شد. رکوردها و افتخارات زیادی وجود دارد که باید منتظر ماند تا در فینال جام ۲۲ شکسته و دستخوش تغییرات شود.

فینال جام‌جهانی میان آرژانتین و فرانسه برای قطری‌ها نیز بسیار خوب است، زیرا دو ستاره برجسته پاری‌سن‌ژرمن را در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جدال سال مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، برای تورنمنتی که تحت‌الشعاع جنجال‌های خارج از زمین قرار گرفته است، تقابل آرژانتین و فرانسه، همان فینالی است که حق جام‌جهانی ۲۰۲۲ بوده و در آن شایسته‌ترین تیم به قهرمانی خواهد رسید.

هر کدام از برندگان این فینال، فصلی تازه به تاریخ غنی فوتبال خود اضافه خواهند کرد، فرانسه درصورت پیروزی به سومین تیم تاریخ تبدیل می‌شود که دو بار پیاپی قهرمان جام‌جهانی شده و آرژانتین به انتظار ۳۶ ساله برای قهرمانی در جام‌جهانی پایان خواهد داد، همچنین لیونل مسی در بزرگ‌ترین صحنه فوتبال‌ملی هم جاودانه خواهد شد. همچنین احتمالاً این فینال، همان چیزی است که قطر ۱۲ سال پیش هنگام برنده‌شدن در نبرد برای میزبانی این مسابقات در ذهن خود می‌پروراند و خوابی که گویا محقق شده است.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

ستاره‌هایی در سایه

آنتوان گریزمان بدون‌شک مهم‌ترین بازیکن فرانسه در قطر بوده و می‌تواند در فینال هم تعیین‌کننده باشد. او که یک مهاجم مادرزاد است اما در این تورنمنت دوباره به‌عنوان یک هافبک احیا شده و دو وظیفه بزرگ برای کمک به تقویت خط‌میانی فرانسه و در عین‌حال ارائه پاس‌ها و حرکات خلاقانه پشت‌سر مهاجم خروس‌ها خواهد داشت. تحرک او همچنین چالشی برای هافبک‌های آرژانتینی است که اغلب جمع و بسته بازی می‌کنند.

در آرژانتین، انزو فرناندز در کنار مسی و آنخل دی‌ماریا (که ممکن است فینال جام‌جهانی را از ابتدا شروع نکند)، تنها خلاقان این تیم به‌شمار می‌روند و اگر همان‌طورکه انتظار می‌رود، دیدیه دشان تاکتیک موردعلاقه‌اش را بچیند، این مسئله برای آرژانتین مشکل‌ساز خواهد شد. انزو فرناندز میانه‌زمین برای آلبی‌سلسته نه یک پلی‌میکر و موقعیت‌ساز که همه‌کاره تیم است، اما او هوشمندی و تفکر برای ایجاد فرصت‌های اضافی و راه‌انداختن وینگرها در جناحین را دارد، انزو شخصیتی دارد که می‌تواند مقابل فرانسوی‌ها یک تخریب‌چی باشد و این چیزی است که آرژانتین ممکن است در مقابل ترکیب فشرده فرانسه به آن نیاز داشته باشد.

آلبی‌سلسته نسخه‌ای جدید از جام‌جهانی ۱۹۸۶

قهرمان کوپا آمریکا پس از شکست دو بر یک مقابل عربستان‌سعودی و رویارویی سخت با مکزیک در دو بازی ابتدایی خود در مرحله‌گروهی جام‌جهانی با هنرنمایی و شلیک تماشایی لیونل مسی به جام بازگشت؛ اما این‌گل همه‌چیز را برای تیم لیونل اسکالونی تغییر داد و از آن نقطه به‌بعد، اعتقاد آن‌ها به‌عنوان یک‌تیم مدعی قهرمانی به خودشان افزایش یافت و مسی نسخه‌ای ویران‌گر و فرازمینی از خود به نمایش گذاشت.

کلاس آرژانتین مدل ۲۰۲۲ تلفیقی از تیمی است که در سال ۱۹۸۶ قهرمان جام‌جهانی شد و سپس در فینال در سال ۱۹۹۰ شکست خورد. در سال ۱۹۸۶، دیه‌گو مارادونا در هر بازی از مرحله‌حذفی، لحظاتی از نبوغ خود را خلق می‌کرد تا تیمش را به پیروزی برساند. چهار سال بعد، آرژانتین در بازی ابتدایی خود شکست خورد و با نمایش قدرت‌بدنی و روحی خود در بازی‌های فشرده مرحله‌حذفی و ضربات‌پنالتی، تا فینال با حریفان مبارزه کرد.

جادوی مسی در بردهای آرژانتین برابر استرالیا، هلند و کرواسی مانند مارادونا بوده است، اما همان‌طور که مارادونا در سال ۱۹۹۰ به‌سرعت کلودیو کانیجیا و قدرت تمام‌کنندگی‌اش برای زدن مُهر پیروزی نیاز داشت، لیونل مسی هم خولیان آلوارز مهاجم جوان ۲۳ را در کنار خود دارد که چهار گل در این جام‌جهانی به‌ثمر رسانده است؛ مسی و رفقایش به‌طرز شدیدی نیاز دارند تا تمامی اتفاقات سال ۱۹۸۶ تکرار شود.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

خروس‌های باهوش همیشه بهترین هستند

اما برای قهرمان جهان همه‌چیز با شوک شروع شد؛ زیرا فرانسه در دقیقه ۱۰ نخستین بازی خود در مرحله‌گروهی جام‌حهانی مقابل استرالیا گل خورد، در آن زمان، با توجه به آسیب‌دیدگی مصدومان خروس‌ها (پل پوگبا، انگولو کانته، کریم بنزما، کریستوفر نکونکو، پرسنل کیمپمبه و لوکاس هرناندز) و مشکلاتی که فرانسه در آماده‌سازی این رقابت‌ها داشت، هیچ‌کس انتظار درخشش و تاریخ‌سازی از شاگردان دشان نداشت که آن‌ها بتوانند پس از پشت‌سر گذاشتن تمام حریفان بار دیگر به فینال برسند، اما خروس‌ها همه‌چیز را به‌طرز شگفت‌انگیزی تغییر دادند.

فرانسه مقابل استرالیا به بازی برگشت و چهار بر یک برنده شد، سپس مقابل دانمارک عملکرد قدرتمندانه‌ای ارائه کرد و با دبل امباپه به‌عنوان نخستین تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی راه پیدا کرد. در آخرین بازی مرحله‌گروهی، دشان ۹ تغییر در ترکیب‌ابتدایی انجام داد و یک بر صفر بازی را به تونس واگذار کرد؛ اما روند عادی فرانسه مقابل لهستان با درخشش امباپه از سر گرفته شد.

علی‌رغم اینکه فرانسه در دقایق متعددی از بازی مقابل انگلیس در مرحله یک‌چهارم نهایی ضعیف بود اما فرم خود را به‌عنوان مدعی قهرمانی حفظ کرد تا پس از پنالتی از دست‌رفته هری کین، دو بر یک پیروز شود. شاگردان دشان در نیمه‌نهایی، مراکش شگفتی‌ساز و پدیده جام را با یک تاکتیک هوشمندانه از پیش‌رو برداشتند و حالا این شانس را دارند که دومین قهرمانی متوالی در جام‌جهانی را به‌شکلی باورنکردنی تکمیل کنند.

طلوع خورشید با مردمانی دیوانه

هواداران آرژانتین دوحه را به مکانی برای شادی و موسیقی تبدیل کرده‌اند و همه‌جا سفید و آبی‌آسمانی است. بدون دیدن یکی از آن‌ها نمی‌توانید چند متر در قطر پیاده‌روی کنید. درحال‌حاضر حدود ۵۰ هزار نفر در قطر حضور دارند و تعداد بیشتری برای تماشای فینال مهم به دوحه سفر کرده‌اند.

هواداران آرژانتین یکی از بهترین داستان‌های این جام‌جهانی بوده‌اند. آن‌ها نه تنها با شعارهای مداوم و انرژی خود، به حمایت از مسی و کلیه تیم پرداختند و با تشویق‌هایشان به آلبی‌سلسته قدرت بخشیده‌اند بلکه در طول این تورنمنت، در خیابان‌ها یا استادیوم‌ها، باکلاس و حرفه‌ای عمل کردند؛ بسیاری به امید اینکه ببینند مسی در آخرین جام‌جهانی خود جام قهرمانی را بالای سر می‌برد، از سرتاسر جهان به دوحه پرواز کردند.

اکنون این شانس برای آرژانتین فرا رسیده و جو فینال احتمالاً چیزی خواهد بود که قبلاً خارج از زمین‌خانگی تیمی دیده نشده و این اتفاق قطعاً زیبا و احساسی خواهد بود، به‌خصوص اگر آرژانتین پیروز و قهرمان جهان شود. این هواداران مطمئناً امروز یک‌بار دیگر باعث افتخار کشورشان خواهند شد.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

مارسینیاک؛ بهترین انتخاب برای قضاوت فینال جام‌جهانی

سیمون مارسینیاک هدایت فینال جام‌جهانی را برعهده خواهد گرفت، انتصاب داور لهستانی از سوی فیفا یک انتخاب درست بود تا قاضی فینال جام ۲۲، رویکردی معقول اما مقتدرانه در این نقش اتخاذ کند. این داور ۴۱ ساله بازی فرانسه مقابل دانمارک در مرحله‌گروهی و تقابل آرژانتین با استرالیا در مرحله یک‌هشتم نهایی را قضاوت کرده بود و در طول این دو بازی فقط پنج کارت‌زرد از جیب خود بیرون آورده است؛ آن‌هم در شرایطی که آخرین بازی‌های مرحله‌حذفی جام تحت‌الشعاع انتقادات نسبت به عملکرد داوران بود و به‌طور مثال آنتونیو متئو لاهوز اسپانیایی بود که در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی آرژانتین مقابل هلند را سوت زد مجموعاً ۱۸ کارت‌زرد و قرمز به بازیکنان و مربیان نشان داد، همچنین ویلتون سامپایو برزیلی یک عملکرد غیرقابل پیش‌بینی و ضعیف در بازی فرانسه مقابل انگلیس داشت.

انتخاب مارسینیاک نشان می‌دهد که بازی فینال در یک‌جو کنترل شده و زیر نظر یک داور حرفه‌ای و قوی انجام می‌شود. مارسینیاک که بزرگ‌ترین بازی تحت قضاوتش تا به امروز، فینال سوپرکاپ ۲۰۱۸ اروپا بین رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید بوده، اوایل سال‌جاری فاش کرده بود که به‌دلیل ابتلاء به تاکی کاردی (ضربان قلب نامنظم پس از ابتلاء به ویروس کووید ۱۹) حضور در یورو ۲۰۲۰ را از دست داده است؛ اما از ابتدای فصل گذشته در سطح بالایی در بازی‌ها سوت زد و اکنون قضاوت مهم‌ترین بازی فوتبالی ملی در تاریخ برای تمام داوران به وی سپرده شده است.

ویروس خدانشناسی به‌نام آنفلوئنزای شتر!

از هفته گذشته یک ویروس (آنفولانزای شتر) تمرکز و جو اردوگاه فرانسه را خراب کرده است. شاگردان دیدیه دشان پس از انجام تمرینات روز جمعه پشت درهای بسته، در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت تا فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با پنج غایب در ورزشگاه السد شهر دوحه تمرین کردند. کوناته و واران، آخرین دو بازیکن خروس‌ها هستند که بیمار شدند و در جلسه تمرینی حضور نداشتند؛ همچنین کومان که به‌تازگی از کمند این ویروس رها شده در تمرین فرانسه حضور نداشت‌.

از سوی دیگر هرناندز و شوآمنی نیز در تمرین فرانسه حضور پیدا نکردند؛ مدافع کناری میلان جام را از دست داد، درحالی‌که هافبک رئال‌مادرید پس از نیمه‌نهایی دچار مشکل لگن شده بود. گفتنی است آدرین رابیو و دایوت اوپامکانو، پس از مبتلا شدن به این ویروس، اکنون بهبود یافته‌اند و به‌نظر می‌رسد در نهایت ابراهیما کوناته و کینگزلی کومان غایبان قطعی فرانسه برای فینال باشند.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

لوریس - امی‌مارتینز؛ تفاوت از زمین تا آسمان

هوگو لوریس جام‌جهانی خوبی داشته است، اما با این‌وجود، شماره یک خروس‌ها به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در فرانسه تلقی می‌شود. بازی با پای وی در مقایسه با دروازه‌بانان برتر بسیار بد است و می‌تواند فرصت بیشتری برای شوت‌زنی و موقعیت‌های گلزنی مهاجمان حریف فراهم کند. در طرف مقابل اما او آرامش و اقتدار را برای تیم دیدیه دشان به ارمغان می‌آورد، ارزش لوریس برای تیم‌ملی با بستن بازوبند کاپیتانی به اثبات رسیده است.

مارتینز، دروازه‌بان متفاوتی برای آرژانتین است، او پر سروصداست و دائماً با مدافعانش ارتباط برقرار می‌کند و با قد ۱.۹۵ متر یعنی هفت سانتی‌متر بلندتر از لوریس، توانایی این را دارد در محوطه‌جریمه خود بر توپ‌های ارسالی تسلط بهتری داشته باشد. عکس‌العمل دیدنی دیبو مارتینز در ثانیه‌های پایانی دقیقه آخر بازی مقابل استرالیا یکی از حیاتی‌ترین واکنش‌های جام‌جهانی تا اینجای کار بوده است؛ مارتینز در ضربات‌پنالتی هم تفاوت ایجاد کرده و منجر به پیروزی آرژانتین مقابل هلند شد. مارتینز از سویی می‌تواند مستعد تصمیم‌گیری‌های عجولانه‌ای باشد که لوریس از آن اجتناب می‌کند، اما او به‌عنوان یک دروازه‌بان برجسته به فینال می‌رود.

خط‌دفاعی نقطه‌مشترک دو فینالیست

هر دو تیم در راه رسیدن به فینال پنج گل دریافت کرده‌اند، اما آرژانتین سه کلین‌شیت داشته و فرانسه فقط توانست در جریان پیروزی مقابل مراکش در نیمه‌نهایی دروازه‌اش را بسته نگه‌دارد. از نظر تمرکز، تیم فرانسه تجربه و کیفیت بیشتری دارد؛ تئو هرناندز در دفاع‌چپ مسلماً ثابت‌تر از همتایان آرژانتینی خود بوده، در حالی‌که رافائل واران مدافع‌میانی خروس‌ها در کنار دایوت اوپامکانو و ابراهیما کوناته که در نیمه‌نهایی فوق‌العاده بود، بسیار عالی عمل کرده است.

با این‌وجود خط‌دفاعی فرانسه نقاط ضعفی هم دارد؛ ژول کونده مدافع راست فرانسه، گاهی آسیب‌پذیر نشان داده است؛ آرژانتین در دفاع‌میانی مقداری برتری داشته، لیساندرو مارتینز، نیکلاس اوتامندی و کریستین رومرو همگی با ادامه‌یافتن مسابقات بهتر می‌شوند. نکته کلیدی در این بازی می‌تواند توانایی دفاع فرانسه برای مقابله با انواع مختلف تهدیدها به‌دلیل سرعت، حرکت، قدرت و ارتفاع‌شان باشد. آرژانتین هم نشان داده که می‌تواند در نبردهای فیزیکی پیروز شود، اما آیا می‌تواند با قدرت هوایی ژیرو و سرعت برق‌آسای امباپه کنار بیاید؟ آن‌ها درحال‌حاضر ضعیف‌تر از فرانسه در این بخش‌ها به‌نظر می‌رسند.

میانه‌زمین برای آرژانتین است یا فرانسه؟

فرانسه باوجود نداشتن هافبک‌های کلیدی خود یعنی پل پوگبا و انگولو کانته که به‌دلیل مصدومیت به جام نرسیدند، در غیاب کهنه‌سربازان، به آدرین رابیو ۲۷ ساله و اورلین شوآمنی ۲۲ ساله، دو بازیکنی که در زمان قهرمانی خروس‌ها در جام‌جهانی ۲۰۱۸ در لیست فرانسه حضور نداشتند، روی آورد. لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین در طول مسابقات تغییراتی را در خط‌میانی تیم خود ایجاد کرده، اما او شاهد بازی‌های بزرگی از الکسیس مک‌آلیستر ۲۳ ساله و انزو فرناندز ۲۱ ساله بوده است.

رودریگو دی‌پل ۲۸ ساله، یکی دیگر از چهره‌های کلیدی آلبی‌سلسته است که علی‌رغم فقدان توانایی فنی برجسته، انرژی، سرسختی و تعهد زیادی به آرژانتین بخشیده است. آمادگی دی‌پل برای اجازه‌دادن به هم‌تیمی‌های حرفه‌ای‌تر خود برای گرفتن توپ، عنصر نامشخصی از موفقیت آرژانتین بوده است. مارکوس آکونیا و لیاندرو پاردس دو کهنه‌کار آرژانتین نیز تلاش خود را برای تیم‌شان انجام داده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد اسکالونی برای فینال امروز مک‌آلیستر، فرناندز و دی‌پل را از ابتدا در ترکیب قرار دهد.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

مسی و امباپه نقش‌اصلی؛ آلوارز و ژیرو مکمل‌های درخشان

درخصوص گلزنی بین این دو تیم نکته زیادی برای بررسی ویژه وجود ندارد، فرانسه ۱۳ گل و آرژانتین ۱۲ گل در این مسابقات به‌ثمر رسانده‌اند، خولیان آلوارز با چهار گل برای آرژانتین در کنار لیونل مسی که به‌همراه کیلیان امباپه فرانسوی با پنج گل در صدر جدول گلزنان جام قرار گرفته‌اند بسیار مهم بوده است؛ از نظر موقعیت‌گل، فرانسه نسبت به آرژانتین برتری دارد. آن‌ها ۹۱ تلاش برای گلزنی داشته‌اند و آرژانتین ۸۳ بار موفق به خلق‌موقعیت شده است.

۷۲ درصد از فرصت‌های فرانسه داخل محوطه‌جریمه ایجاد شده و براساس آمار فیفا، آرژانتین ۶۷ درصد از تلاش‌های خود برای گلزنی را از درون محوطه‌جریمه روی دروازه حریفان انجام داده است. اگرچه آرژانتین در نرخ تبدیل شوت به گل (۱۵ درصد و فرانسه با ۱۴.۱ درصد) و همچنین شانس‌گلزنی (xG) با آمار ۱۲.۲۰ در برابر فرانسه که ۱۱.۹۲ را ثبت کرده آمار بهتری دارد.

آرژانتین سبک‌های متنوعی برای نفوذ و گلزنی مهاجمان خود ندارد، هیچ‌یک از مهاجمان آرژانتین قدرت سرزنی اولیویه ژیرو یا سرعت استثنایی کیلیان امباپه را در اختیار ندارند و همین امر باعث می‌شود مهار خروس‌ها دشوارتر باشد. فرانسه دارای خلاقیت بالایی نزد گریزمان، عثمان دمبله و کومان است. اما آرژانتین فقط مسی را دارد که با وجود ۳۵ سال، ستاره آنان در قطر بوده و اگر این جدال به‌نبرد بین مسی و امباپه ختم شود، لئو برای آتش‌بازی آماده است.

دشان و اسکالونی؛ کفه‌ترازو شدیداً به‌سود دیدیه سنگینی می‌کند

دیدیه دشان به‌دنبال کسب دومین جام‌جهانی به‌عنوان سرمربی با فرانسه است. او پیش از این در سال ۱۹۹۸ کاپیتان خروس‌ها بود و به قهرمانی جام‌جهانی دست یافت، وی اکنون با ۵۴ سال یکی از باسابقه‌ترین مربیان در فوتبال بین‌المللی است. لیونل اسکالونی ۴۴ ساله اولین تجربه مربیگری خود را در آرژانتین پشت‌سر می‌گذارد و تنها هفت بازی‌ملی به‌عنوان بازیکن برای آلبی‌سلسته انجام داده است، اسکالونی با آرژانتین در کوپا آمه‌کریای ۲۰۲۱ به انتظار ۲۸ ساله آن‌ها برای قهرمانی پایان داد.

با این‌حال، این حس وجود دارد که آرژانتین به‌رغم وجود مربی‌اش، با تکنیک فردی ستاره‌هایش به فینال جام‌جهانی رسیده است. در طول مسابقات، آرژانتین با تغییراتی در پست‌های مختلف زمین، هر بازی سیستمی جدید را امتحان کرده؛ اما شاید بزرگ‌ترین ویژگی اسکالونی، پذیرش این ماجرا باشد که لیونل مسی، مهم‌ترین فرد میان کل اعضای تیم آرژانتین در قطر است و به او این آزادی‌عمل را داده هر کاری را که باید برای تیم انجام دهد.

نیمکت شلوغ فرانسه؛ نیمکت خالیِ آرژانتین

تیم ملی فرانسه در همه زمینه‌ها کیفیت قابل‌توجهی دارد؛ دارد؛ فقط به بازیکنانی که حتی به‌دلیل مصدومیت به قطر نرسیدند نگاه کنید؛ پوگبا، کانته، کریم بنزما، کریستوفر انکونکو، پرسنل کیمپمبه و لوکاس هرناندز که در مرحله‌گروهی جام را از دست داد. اما فرانسه به‌دلیل غیبت هیچ‌کدام‌شان دچار مشکل نشده است. اولیویه ژیرو جای خالی مصدومیت بنزما را پر کرده است، آنتوان گریزمان نبود پوگبا و نکونکو را پر کرده و گزینه‌های خط‌دفاعی فرانسه نیز آنقدر عمیق هستند که مصدومیت کیمپمبه مورد توجه قرار نگرفته است.

علاوه‌بر این، ویلیام سالیبا، بنجامین پاوارد، متئو گوندوزی و کینگزلی کومان به‌سختی در قطر حضور داشتند، اما همه آن‌ها برای دیدیه دشان سرمربی تیم هستند. آرژانتین به‌وضوح چیزی شبیه به عمق فرانسه ندارد. شاید پائولو دیبالا تنها بازیکن نیمکت‌نشینی باشد که شایستگی بیش از چند دقیقه بازی در زمین به‌عنوان یار تعویضی را دارد، خولیان آلوارز با گل‌هایش بسیار برای آرژانتین مهم بوده اما لائوتارو مارتینز یک‌مهاجم ناکام در خط‌حمله به‌شمار می‌رود که فقدان یک مهاجم گلزن را در آرژانتین نشان می‌دهد.

آرژانتین _ فرانسه/ جنگ‌جهانی سوم وسط مستطیل‌سبز لوسیل

قهرمانی آرژانتین آخرین گلوله عدالت است

در هر نقطه از زمین، فرانسه برنده فینال است؛ اما در واقعیت، آرژانتین با امید واقعی و فراوان‌تری به فینال جام‌جهانی می‌رود زیرا آن‌ها عناصری در بازی خود دارند که به‌سادگی قابل اندازه‌گیری نیستند. یک پیوند واقعی بین بازیکنان و هواداران آرژانتین در قطر وجود دارد و به‌نظر می‌رسد که آن‌ها با هم به سوی افتخارآفرینی جدید حرکت می‌کنند.

فرانسه کیفیت، عمق و تجربه بیشتری دارد، اما هواداران آرژانتین باورنکردنی هستند. تماشای بازی آرژانتین مانند حضور در آنفیلد یا سانتیاگو برنابئو در یک‌شب بزرگ لیگ‌قهرمانان اروپا است؛ حمایت هواداران آرژانتین پرشور و بی‌پایان است و به‌نظر می‌رسد که بازیکنان همه‌چیز را فدای کشورشان و مسی می‌کنند، مسی هم در ازای آن نمایش‌هایی را ارائه می‌دهد که دیه‌گو مارادونا زمانی آن‌ها را به معرض نمایش می‌گذاشت و در عین‌حال الهام‌بخش آرژانتین برای قهرمانی سوم در جهان است.

اگر عدالت در جهان‌ورزش واقعاً وجود داشته باشند، بنابراین فرانسه امروز هیچ‌شانسی ندارد؛ زیرا سرنوشت به سمت مسی است که در نهایت جام‌جهانی را بالا ببرد. آرژانتین تا حدودی تیمی است که از مجموع نفرات فعلی‌اش بزرگ‌تر است و وقتی اینطور باشد، حتی می‌توان بر قوی‌ترین حریفان هم غلبه کرد. فرانسه تمام ستاره‌ها را در اختیار دارد، اما برای قهرمانی یک‌ویژگی کافی نیست.

ترکیب احتمالی آرژانتین: امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، مارکوس آکونیا، رودریگو دی‌پل، انزو فرناندز، الکسیس مک‌آلیستر، آنخل دی‌ماریا، لیونل مسی، خولیان آلوارز

ترکیب احتمالی فرانسه: هوگو لوریس، ژولس کونده، رافائل واران، دایوت اوپامکانو، تئو هرناندز، آنتوان گریزمان، اورلین شوامنی، آدرین رابیو، عثمان دمبله، کیلیان امباپه، مارکوس تورام

کد خبر 627373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.