رشد فرهنگ و جامعه اسلامی در گرو تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان ورود دروس معارف به دانشگاه‌ها را از پیامدهای اسلامی شدن آن‌ها دانست و گفت: آنچه اکنون باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به این نوع جهت‌گیری و اسلامی شدن دانشگاه‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عارضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است زیرا پیش از انقلاب به تعبیر امام راحل (ره) فضایی ایجاد شده بود که دانشگاهیان به قشر روحانی و طلبه بدبین بودند و روحانیون نیز نسبت به جامعه دانشگاهی نگاه مثبتی نداشتند.

وی این فضا را مانع شکل‌گیری انقلاب اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) پیش از انقلاب این دو مجموعه را به یکدیگر نزدیک کرد و وحدت کلمه که آن را عامل پیروزی انقلاب می‌دانست، یکی از اقدامات بزرگ بنیانگذار انقلاب بود.

نگاه مثبت حوزه و دانشگاه به یکدیگر

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان مثبت کردن ذهنیت دو مجموعه حوزه و دانشگاه را یکی از دستاوردهای شاخص انقلاب معرفی کرد و گفت: پس از انقلاب نگاه و ذهنیت این دو مجموعه به هم مثبت و واقع‌گرایانه شد، بنابراین ظرفیت‌های هر دو بخش بیشتر دیده شد و شخصیتی که نقش اساسی در این اتحاد بر عهده داشت، امام خمینی (ره) و یاران خاص او بودند.

وی با اشاره به نقش شخصیت‌های برجسته‌ای مانند شهید مفتح در وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شخصیت شهید مفتح به عنوان پیرو و مرید امام (ره) به گونه‌ای بود که در تحقق ایده وی در جامعه دانشگاهی و حوزوی نقش چشمگیر و بسزایی داشت به همین دلیل روز شهادت این شخصیت به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عارضی وحدت بین حوزه و دانشگاه را دارای لایه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: با پیروزی انقلاب این وحدت تعاریف دیگری نیز پیدا کرد که همان لزوم اسلامی شدن دانشگاه بود.

وی تعریف دانشگاه برای جوامع اسلامی در قرن معاصر را نهادی در مقابل دین دانست و گفت: افرادی که به دنبال تأسیس دانشگاه بودند، آن را به عنوان مکانی برای ترویج تمدن غرب تعریف می‌کردند اما با پیروزی انقلاب این هدف با چالش روبه‌رو شد و مورد تأیید نظام جمهوری اسلامی قرار نگرفت.

ورود دروس معارف به دانشگاه

وی یکی از دلایل شکل‌گیری وحدت بین حوزه و دانشگاه را پر کردن همین شکاف دانست و ادامه داد: لایه بعدی اسلامی شدن دانشگاه بود که دارای نمودهای مختلف است و یکی از آنها ورود دروس معارف به دانشگاه‌ها بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان از دیگر نمودهای اسلامی شدن دانشگاه را تأسیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همچنین ایجاد اعتکاف، تشکل‌های انقلابی، بسیجی و اسلامی اعلام کرد و گفت: بخش دیگری از نمودهای دانشگاه اسلامی ایجاد تحول در علوم انسانی و جهت‌گیری الهی و اسلامی دروس است که در ادامه جهت‌گیری اسلامی دانشگاه‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اسلامی شدن دانشگاه را محصول وحدت حوزه و دانشگاه دانست و یادآور شد: این سند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر نیز معنای واقعی خود را پیدا کند.

کد خبر 627358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.