نجوم ایران محدود به فعالیت‌های هنری است

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: هیچ‌کدام از مراکز نجومی کشور اقدام به تولید داده نمی‌کنند و بیشتر در حوزه‌هایی مانند عکاسی نجومی فعالیت می‌کنند، البته این حوزه نیز جزو مباحث آماتوری و زیبایی شناختی به‌شمار می‌رود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه علم نجوم در کشور و انجمن‌های فعال در این زمینه، اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه علم نجوم در کشور مطلوب بوده و انجمن‌های نجومی بین‌المللی بسیاری نیز در این حوزه تشکیل شده‌اند.

وی افزود: فعالیت بیشتر انجمن‌های نجومی کشور به صورت آماتوری است و بسیاری از آن‌ها در سطحی هستند که صرفاً می‌توانند داده را از پایگاه‌های خاص کپی برداری کرده و برای عموم به اشتراک بگذارند.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: در حال حاضر هیچ‌کدام از مراکز نجومی کشور اقدام به تولید داده نمی‌کنند و بیشتر در حوزه‌هایی مانند عکاسی نجومی فعالیت می‌کنند، البته این حوزه نیز جزو مباحث آماتوری و زیبایی شناختی به‌شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: به طور کلی بیشتر فعالیت‌های نجومی که در حال حاضر توسط مراکز نجومی کشور انجام می‌شود جنبه آموزشی، زیبایی و هنری دارد و متأسفانه علم نجوم بیش از این مباحث پیشرفت نکرده است.

منتظری با اشاره به فعالیت رصدخانه لارستان در حوزه توسعه علم نجوم گفت: در رصدخانه لارستان معمولاً سعی شده است که فعالیت‌هایی فراتر از سطح سایر مراکز علمی انجام شود و در همین راستا با رصدخانه ملی نیز وارد همکاری شده است.

وی افزود: رصدخانه لارستان علاوه بر همکاری با رصدخانه ملی در انجمن‌های مهم دنیا نیز عضو بوده و در حال حاضر شروع به انجام پروژه‌ها و فعالیت‌هایی کرده است که علم روز از مراکز نجومی دنیا مطالبه می‌کند.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: معمولاً پروژه‌هایی که در حال حاضر مد نظر انجمن‌های نجومی است، مرتبط با مباحث خورشیدی، شناخت اعماق کیهان، بررسی ستاره‌های دوتایی و اخترنماها است.

وی تاکید کرد: به طور کلی توسعه علم نجوم و گسترش آن فرآیند ویژه‌ای دارد؛ درواقع برای گسترش علم نجوم باید به پروژه‌های روز دنیا توجه کرد و برنامه‌ریزی دقیقی پیرامون این مسئله داشت.

کد خبر 627327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.