هرگونه فعالیت صنعتی موجب تشدید آلودگی است

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: به‌طورکلی امکان ندارد فعالیت‌هایی که در محیط صنعت انجام می‌شود، فاقد آلودگی باشد اما می‌توان آسیب‌های هر فعالیت و تأثیرات آن را بر محیط‌زیست، شناسایی یا حتی سطح‌بندی کرد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیتِ پرداختن به مسائل زیست‌محیطی پیش از توسعه صنایع اظهار کرد: به‌طورکلی طرح‌های مربوط به توسعه صنعت در شرایط کنونی باید براساس نتایج مطالعاتی ارائه شود که اثرات زیست‌محیطی هر صنعت را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: در مطالعات زیست‌محیطی باید ابتدا به این موضوع توجه کنیم که پیامدهای ناشی از احداث مجموعه‌های صنعتی به چه شکل خواهد بود و پس از این مسئله باید مباحثی مانند آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از صنعت و تأثیرات آن بر منطقه را مورد بررسی قرار داد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در راستای حفاظت از محیط‌زیست باید ابزار زیست‌محیطی مناسبی به وجود آوریم؛ درواقع این ابزار مدیریت محیط‌زیست باید بتواند پیامدهای بالقوه ناشی از توسعه صنایع را پیش‌بینی کند.

وی در رابطه با اقدامات لازم پس از پیش‌بینی پیامدهای ناشی از توسعه صنعت گفت: پس از پیش‌بینی پیامدهای ناشی از توسعه صنعت، باید اقداماتی را مد نظر قرار دهیم که بتواند آسیب‌های زیست‌محیطی را به حداقل برساند.

نصراصفهانی ادامه داد: علاوه بر آن باید سعی شود که راهکارهایی برای بهبود فعالیت‌های زیست‌محیطی مشخص کرد و برای بهبود وضعیت راهکارهای عملی ارائه شود؛ این فرآیند پس از ابلاغ باید تحت نظارت قرار گیرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با تأثیرات یا پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های صنعتی گفت: به‌طورکلی فعالیت‌های صنعتی پیامدها و تأثیرات بسیاری بر محیط‌زیست اطراف خود خواهد داشت.

وی افزود: در بررسی پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های صنعتی می‌توان مجموعه بسیار گسترده‌ای را مورد بررسی قرار داد که به طور خلاصه شامل آلودگی هوایی، خاکی، صوتی و پسماند ناشی از فعالیت‌های صنعتی می‌شود.

نصراصفهانی تاکید کرد: آلودگی هوا، خاک، صوت و گسترش پسماند جزو تأثیرات اصلی و مهم فعالیت‌های صنعتی بر محیط‌زیست اطراف خود محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی امکان ندارد، فعالیت‌هایی که در محیط صنعت انجام می‌شود فاقد آلودگی باشد، اما می‌توان آسیب‌های هر فعالیت و تأثیرات آن بر محیط‌زیست را شناسایی یا حتی سطح‌بندی کرد.

کد خبر 627325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.