علت محبوبیت انرژی هسته‌ای چیست؟

کاهش قابل‌ توجه قیمت اورانیوم و سایر مواد مورد استفاده در راکتورهای هسته‌ای طی چند سال گذشته، انرژی هسته‌ای را نسبت‌به سایر اشکال تولید انرژی از محبوبیت بیشتری برخوردار کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انرژی هسته‌ای که حاصل از هم‌جوشی کاملاً متفاوت با شکافت هسته‌ای است، هدف نهایی تولید انرژی تجدیدپذیر به‌شمار می‌رود که در فرآیند آن، هسته‌های سبک نظیر دوتریوم، هیدروژن و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده که تولید هسته‌های سنگین‌تر را به دنبال دارد.

درحال‌حاضر، نیروگاه‌های تولید نیروی هسته‌ای از شکافت هسته‌ای بهره می‌گیرد که نسبت به انرژی هسته‌ای حاصل از همجوشی، کارایی کمتری دارد با این حال محققان باور دارند که بهره‌گیری مستمر از انرژی هسته‌ای همجوشی به‌زودی امکان‌پذیر نخواهد بود. اخبار حاکی از آن است که انرژی هسته‌ای در حال بررسی دوباره است و قرار است گزارش‌هایی شفاف‌تر از گذشته در رابطه با تاثیرات آن بر کره زمین ارائه شود.

تاریخچه انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای از تاریخچه‌ای قدیمی و بسیار پیچیده برخوردار است، به طوری که مورخان استفاده از آن را توسط کشورهای مختلف و به اشکال متفاوت برای تولید انرژی به دهه ۱۹۵۰ نسبت داده‌اند. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهای فعال در عرصه انرژی هسته‌ای به‌شمار می‌رود که در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیاد را در نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای خود تجربه کرده است.

انرژی هسته‌ای به تازگی و در پی افزایش نیاز برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده و کاهش تغییرات اقلیمی از محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. از سوی دیگر کاهش قابل‌توجه قیمت اورانیوم و سایر مواد مورد استفاده در راکتورهای هسته‌ای طی چند سال گذشته، انرژی هسته‌ای را نسبت به سایر اشکال تولید انرژی از محبوبیت بیشتری برخوردار کرده است.

در واقع، دولت‌های سراسر دنیا نسبت به گذشته بیشتر از نقش انرژی هسته‌ای در تولید نیرو آگاه شده‌اند و بسیاری از آن‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تدابیر کارآمد و سرمایه‌گذاری‌های درست برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن به کار گیرند و انرژی هسته‌ای را به بخشی مهم از ترکیبات انرژی جهانی در آینده تبدیل کنند.

بهبود مستمر انرژی هسته‌ای

برای تجدید بهره‌وری از انرژی هسته‌ای، توجه به پیشرفت تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است. درواقع پیشرفت تکنولوژی نقش مهمی در افزایش کارایی و کاهش نیاز به مراقبت از نیروگاه‌های هسته‌ای را نسبت به گذشته ایفا کرده است. به عبارت دیگر هر چه تکنولوژی پیشرفته‌تر شود، امینت و کارایی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای بهبود بیشتری به ویژه در زمینه ایمنی و کارآمدی را تجربه خواهد کرد.

اگرچه راه درازی تا دسترسی به انرژی هسته‌ای همجوشی به عنوان یک منبع انرژی باقی مانده است با این حال بهره‌وری از آن کاملاً محتمل است. البته فرآیندهای تولید انرژی در نیروگاه‌های شکافت هسته‌ای انرژی نیز به‌طورمداوم در حال تکامل است که این امر به سهم خود می‌تواند کارایی انرژی این نیروگاه‌ها را به‌طورچشمگیری بهبود ببخشد.

کد خبر 627286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.